راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 790

وحشت از رئیس جمهور تحمیلی

در میان سپاه و اصولگرایان

 

 

 نحوه مهندسی انتخابات، 1400 دسته بندی ها و نگرانی ها را در راس حکومت و میان کسانی که تا به امروز خود را ولایتمدار معرفی می کردند شدت داده است. نه تنها اصلاح طلب ها، بلکه بخش مهمی از باصطلاح "اصولگرایان" هم فهمیده اند که بزودی سرنوشتی بهتر از رقیبان اصلاح طلب خود نخواهند داشت و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود یکی پس از دیگری حذف خواهند شد. سکوت احزابی نظیر موتلفه و جامعه روحانیت مبارز و حتی انتقادهای جسته و گریخته آنها از نحوه عمل شورای نگهبان و سازماندهی مناظره های تلویزیونی نشان از نگرانی های جدی دارد.

این وضع در میان نظامیان و سپاه هم، گرچه بازتاب کمتری دارد اما با شدتی بیشتر دیده می شود. اطلاعیه سپاه مبنی بر این که ما نامزدی برای انتخابات نداریم و سکوت روزهای اخیر آنها درباره نامزدهای انتخاباتی نشان میدهد که در سپاه نیز ماجرای مهندسی انتخابات با واکنش و دسته بندی روبروست بویژه که گفته می شود در میان فرماندهان سپاه یکدستی درحمایت از مجتبی خامنه ای وجود ندارد و عده ای از آنها اعتقاد دارند مجتبی بسیار تندخو و عصبی است و براحتی دستور خونریزی میدهد و تصفیه فرماندهانی که بخواهند اندکی مستقل بمانند جدی می شود. این وضع از سخنان محسن مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس وابسته به سپاه نیز روشن می شود که گفته است: "متاسفانه شورای نگهبان هیچ گونه پاسخگویی روشنی در مورد رد صلاحیت ها ندارد. می خواهم از شورای نگهبان دفاع کنم اصلا نمی دانم باید از چه دفاع کنم."

در واقع بخش مهمی از سپاه، بویژه جریان رسانه ای آن سرمایه گذاری سنگینی روی نامزدی "سعید محمد" فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا کرده بود. تا پیش از اعلام رد صلاحیت سعید محمد حضور پرقدرت و سازمان یافته حامیان وی که عمدتا از بسیجی‌ها و بخش رسانه ای سپاه است در فضای مجازی آشکارا دیده می شد. این جمع که امید و پول زیادی به آن تزریق شده بود اکنون منفعل شده اند و حاضر به جمع شدن پشت سر ابراهیم رئیسی نیستند. چرا که آنها نیز رئیس جمهور شدن ابراهیم رئیسی را فرش قرمزی میدانند که زیر پای مجتبی خامنه ای و اطلاعات سپاه پهن می شود.

به این ترتیب بخش هایی از گردانندگان نظام و حکومت نیز بتدریج طرفدار آن می شوند که نتیجه انتخابات آن نشود که در بیت رهبری طراحی شده ولی این در گرو به میدان آمدن مردم برای گفتن نه به شیوه مهندسی انتخابات و رئیس جمهور تحمیلی است. اگر چنین شود فراتر از جلوگیری از تحمیل یک رئیس جمهور پوشالی به ملت، بر هم زدن برنامه های درازمدتی است که در بیت رهبری برای جانشینی طراحی شده است. ولی اگر نتیجه همان شود که برنامه اش را چیده اند جمهوری اسلامی و سه قوه اش فراتر از گسترش سرکوب و سانسور کاری نمی توانند انجام بدهند. حتی اگر پولهای بلوکه شده هم آزاد شود با سیستم امنیتی و فاسدی که در حکومت شکل گرفته این پولها دوباره در اختیار مافیای حکومتی قرار می گیرد، بویژه که ناچارند به سیاست های شعاری و بی محتوا ادامه دهند و  ایران را دوباره به چاه شورای امنیت بیاندازند و .... اگر هم نخواهند چنین کنند مواجه با بدنه ای خواهند شد که آنها را با این شعارها جمع کرده اند.

به این ترتیب نقشه ای که در بیت رهبر برای آینده ایران کشیده اند و در مهندسی انتخابات و رد صلاحیت های شورای نگهبان نشانه های آن را می بینیم کشور را بسرعت به سوی بن بست هدایت می کند. از این بن بست جز با حضور مردم نمی توان خارج شد، اگر چه تنها با مشارکت در انتخابات نمی توان این بن بست را پشت سر گذاشت، اما حضور در انتخابات مسالمت آمیزترین و کم خطرترین راه آن دراین مرحله است!

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 790  -  19 خرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت