راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر پیر لوران به اربیل

تجاوزهای ترکیه

در عراق و سوریه

باید متوقف شود

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

پیر لوران" سناتور حزب کمونیست فرانسه: بگذارید با کردهای عراق همبستگی داشته باشیم.

پیر لوران، لیدر فراکسیون 9 نفره کمونیست ها در سنای فرانسه در سفر به اربیل، پایتخت کردستان عراق، در مورد بسیج ضروری بین المللی به نفع غیرنظامیان در منطقه ای که مورد حمله ارتش ترکیه قرار گرفتند با رهبران اقلیم کردستان عراق گفتگو کرد.

ارتش ترکیه از 23 آوریل عملیات نظامی هوایی را در مناطقی از کردستان عراق افزایش داده است که باعث کشته شدن صدها غیرنظامی بی دفاع شده و آنها مجبور به  فرار از مناطق زیر بمباران شده اند.

پیر لوران که به دعوت کنگره ملی کردستان به اربیل سفر کرده بود در باره این سفر گفت:

بخشی از ماموریت من در اربیل مشاهده عواقب حمله ارتش ترکیه به شمال عراق است. ترکیه بار دیگر شروع به بمباران روستاهای مرزی در خاک کردستان کرده است. ما این عملیات را محکوم می کنیم و خواهان جلب توجه جامعه جهانی نسبت به این اقدامات نظامی ترکیه هستیم. ما این ابتکار امروز را که 14 ژوئن و همزمان با نشست ناتو است پیشنهاد می کنیم، زیرا ترس جدی وجود دارد که اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلاش کند برای جلب حمایت ناتو و موافقت این پیمان نظامی از پیشروی زمینی ارتش ترکیه در خاک کردستان با مقامات ناتو مذاکره کند.

ما با تمام نیروهای سیاسی کرد حاضر در اربیل  ملاقات کرده ایم تا همبستگی خود را با آنها ازطرف همه کشورهای اروپا نشان دهیم. هفته گذشته مذاکرات وزیر امور خارجه ترکیه و همتای فرانسوی وی در پاریس  برگزار شد اما در مورد  محتوای این مذاکرات هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. یک چیز مسلم است: ترکیه تحت رهبری اردوغان سیاست تهاجمی و انبساطی خود را دنبال می کند. از جمله حمایت از حمله آذربایجان به قره باغ و مانورهایی که در مدیترانه برگزار می کند.

بنابراین نگرانی ما مستند به این اقدامات است و ما از اینكه فرانسه و سایر كشورهای ناتو در حال مذاكره در مورد توافق با رجب طیب اردوغان برای آرام كردن روابط تركیه در داخل سازمان ناتو هستند نگران هستیم. خصوصاً اینکه این معامله سیاسی دقیقاً پنهان از کردها صورت می گیرد، مردمی که درگذشته و اکنون قربانی سیاست های اردوغان و حامیان او بوده اند.

در حال حاضر وضعیت در شهر اربیل تا حدودی آرام است اما بمباران ترکیه در شمال اربیل، در امتداد مرز ادامه دارد. ترکیه در جریان حمله به شمال سوریه نیز با همین روش پیش رفته بود و حالا این سناریو را در شمال عراق تکرار می کند. ابتدا یک سری بمباران و سپس یک حمله زمینی برای ورود به خاک کردها. ما نگران همین سناریو هستیم. به همین دلیل است  ضرورت فوری دارد که این عملیات نظامی در اسرع وقت متوقف شود، نه اینکه اردوغان را درعملیات نظامی خود تشویق کنند. ما باید هرگونه ابهام را برطرف کنیم و با هرگونه همدستی کشورهای ناتو از جمله فرانسه با ترکیه مخالفت کنیم!

.https://www.humanite.fr/kurdistan-irakien-pierre-laurent-soyons-solidaires-avec-les-kurdes-710754

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 791  -  26 خرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت