راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رد صلاحیت رفسنجانی
شورای نگهبان
پشت درهای بسته
مصلحت قدرت را
می سنجند!

"عسگر داوودی"

 

در ماجرای رد صلاحیت رفسنجانی مصلحی دروغ بزرگی گفت یا شورای نگهبان؟ به هر حال یکی از این دو دروغ می گویند.
کدخدائی سخنگوی شورای نگهبان که روی پیشانی اش نه از شدت داغی پشت قاشق غذاخوری بلکه از شدت تکرار نماز های شبانه «اثر مهر» عبادت نقش بسته است، ادعا می کند که این حرف دروغ است.
‌اما دم خروس همانطور که از زیر عبای مصلحی بیرون زده، از زیر عبای شورای نگهبان هم بیرون زده. زیرا روایت حیدر مصلحی و هاشمی‌رفسنجانی از رد صلاحیت رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 با هم مو نمی‌زند. کدخدایی می گوید:« اگر اين ادعا (كه شورای نگهبان به اصرار مصلحی صلاحيت هاشمی را به بهانه «کهولت سن» (در نظر داشته باشید سن احمد جنتی دبیر این شورا را) صحت داشته باشد یعنی شورای نگهبان نداریم و در عوض افرادی داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع»
حیدر مصلحی البته در ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ از سمت وزارت اطلاعات استعفا داد و این استعفا مورد پذیرش احمدی‌نژاد قرار گرفت. دلیل استعفا مصلحی فشار سیاسی احمدی نژاد بود. احمدی نژاد معترض بود که چرا بخشی از اطلاعات امنیتی کسب شده توسط وزارت اطلاعات به رئیس دولت داده نمی شود و مستقیما به خامنه ای منتقل می شود. البته خامنه ای با استعفا مصلحی موافقت نکرد و او تا پایان کار دولت دهم در سمت خود باقی ماند.
مصلحی گفته است: «در جلسه‌ای گزارشی توسط خود من داده شد که بر اساس گزارشاتی که ما داریم در این انتخابات آقای هاشمی رأی می‌آورد. حتی یک عزیزی گفت مگر بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد، گفتم من به بچه حزب‌اللهی‌ها کار ندارم من براساس کف خیابان می‌گویم بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک غلط در مجموعه من بیاورند نتوانستند».
هاشمی رفسنجانی در رابطه با رد صلاحیتش، مهرماه ۱۳۹۴ در مصاحبه ای گفته بود:
«آقای مصلحی وزیر وقت اطلاعات با معاونانش به آنجا (شورای نگهبان) رفته بودند. آیین‌نامه آنها اجازه نمی‌دهد که در بحث‌های انتخاباتی کسی از خارج باشد. با حضور مصلحی مخالفت شده بود که نباید او باشد. خیلی اصرار شده بود که گفتند پس معاونان نباشند و خود مصلحی باشد. یکی از اعضای خبرگان به من خبر داد که مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به‌طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به 70 درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند».
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم هم دقیقا عین همین صحبت هاشمی را تکرار کرده و گفته است: در دوران وزارتم درباره یکی از شخصیت‌ها بررسی‌هایی در کف خیابان انجام دادم که نشان می‌داد اگر این آقا بیاید، رأی می‌آورد. در بررسی‌هایم تأیید صلاحیت و ردصلاحیت آن فرد و هزینه‌ -فایده هرکدام از آنها را مشخص کردم، سپس جمع‌بندی کردم و این جمع‌بندی را به دستگاه‌هایی که باید، ارائه کردم و در نهایت شورای نگهبان از من دعوت کرد بیایم و این هزینه- فایده را توضیح دهم که رفتم و در دو صفحه این موضوع را به آنان گفتم. مصلحی با اشاره به اینکه در این جلسه فقط یکی از آقایان حقوق‌دان شورای نگهبان از من پرسید شخصیت این فرد چه می‌شود؟ افزود: گفتم من با شخصیت کاری ندارم، من دارم هزینه- فایده برای نظام می‌کنم. بر اساس گزارش‌های ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. یک عزیزی گفت مگر بچه‌حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد. جمع‌بندی من این بود با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان ردصلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک غلط در مجموعه من بیاورند، نتوانستند.
اما پس از مطرح شدن این سخنان مصلحی در رسانه ها، کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بلافاصله به سخنان مصلحی واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرده است. او پیش‌تر هم واکنش‌هایی به همین روایت مصلحی که البته از زبان هاشمی بیان شده بود داشته است. کدخدایی برخلاف اعلام نظر صریح مصلحی که گفته تأیید صلاحیت هاشمی به صلاح نظام نبوده، مدعی شده بود سخنان مصلحی در شورای نگهبان ربطی به هاشمی‌رفسنجانی نداشت! در آن جلسه «حتی کسی از ایشان سؤال کرد که آیا نظر شما نسبت به آقای هاشمی منفی است و ایشان جواب داد من اصلا نیامده‌ام درباره آقای هاشمی صحبت کنم.» .کدخدایی در واکنش به این اظهارات مصلحی گفته است: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد... به‌هرحال سخنان ایشان هم ربطی به آقای هاشمی نداشت. (البته) در مورد آقای هاشمی بحث مطرح شد. ایشان آدم ناشناسی نبودند که منتظر باشیم وزیر اطلاعات (در باره اش) اظهارنظر کند. «خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رأی می‌آورد و شورای نگهبان هم او را ردصلاحیت کند»
این حرف کدخدائی مثل حرف های دیگرش دروغ نیست زیرا حالا مشخص می شود که مصلحی حامل پیامی برای شورای نگهبان برای رد صلاحیت هاشمی بود که این شورا نمی توانست آن پیام را نادیده بگیرد. مصلحی پیام بر بود زیرا در حد و اندازه ای نبود (بقول عباس عبدی یک حجت الاسلام دسته سوم) شورای نگهبان به حرف او عمل کند. فردی که از شدت خرافات در دیدار با مشائی و احمدی نژاد انگشتر ضد جادو در انگشتش می کند تا از طرف آن دو تن جادو نشود! مصلحی پیش‌تر هم به روزنامه سازندگی گفته بود: اصلا ما در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت نداریم.
این در حالی است که کدخدایی در سال 92 در گفت‌وگو با «شرق» علت ردصلاحیت هاشمی را چیز دیگری اعلام کرده بود و تلویحا آن را به توانایی جسمی و سن‌و‌سال هاشمی نسبت داده بود: «در مجموع در توانایی‌ها بحث شد که ریاست‌جمهوری دوندگی‌هایی نیاز دارد که مثلا شما الان کسی مثل آقای احمدی‌نژاد دارید که هر لحظه یک جایی است. البته ایشان خودشان تمایل به این کار دارند و بحث سفرهای استانی را هم خودشان ابداع کردند، اما این سفرها از وظایف رسمی رئیس‌جمهوری نیست. لذا با این گستردگی کار، فرد چابکی را می‌خواهیم که مدیریت فعالی را داشته باشد. این بحث توانایی در مجموع مطرح شد، اما نه اینکه مثلا سقف سن 80 تا 70 یا 85‌سالگی باشد، اصلا چنین چیزی را نمی‌توانیم مطرح کنیم.»
اسحاق جهانگیری، معاون دولت و نامزدی که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای انتخابات 1400 رد شد در توییتر نوشت: اظهارات دیرهنگام ‌وزیر اطلاعات‌ ‌دولت دهم‌ تأمل‌برانگیز است. چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ‌ردصلاحیت‌ آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی‌ که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟ بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم‌ترین مسائل کشور حتی در ‌شورای نگهبان‌ تصمیم‌سازی و تصیم‌گیری می‌شود؟ با اندیشه انقلاب، منطق ‌جمهوریت‌ و ‌قانون اساسی‌ ‌میزان رأی مردم‌ و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ‌ایران‌؟ فیلم جلسه شورای نگهبان را پخش کنید.
محمد هاشمی رفسنجانی درباره روایت حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد از ردصلاحیت برادرش در سال ٩٢ و تکذیب این توسط عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت:
«بر اساس اطلاعات ما آنچه آقای مصلحی گفته حقیقت دارد. همان سال ٩٢ و در روزهای حدفاصل ردصلاحیت آقای هاشمی تا برگزاری انتخابات، سه نفر از اعضای شورای نگهبان که بهتر است اشاره‌ای به نام آنها نکنم خدمت ایشان آمدند و درست همین داستان را از جلسه شورا گفتند که ماجرا اینطوری شده و آقای مصلحی چنین کاری کرده. در همان موعد مرحوم هاشمی همین ماجرا را با همین کیفیتی که آقای مصلحی گفته، علنا روایت کردند. دلیلش این بود که آن اعضای شورای نگهبان مستقیما به خود ایشان ماجرا را گفته بودند و بین گفته‌های آنها هم تناقضی نبود. یعنی همه یک روایت مشابه داشتند. حالا هم وزیر اطلاعات وقت همان ماجرا را همانطور دوباره تائید کرده و فقط آقای کدخدایی است که می‌گوید اینطور نیست».
محمد هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای مصلحی همان روز در شورای نگهبان گفته بود که اگر آقای هاشمی‌رفسنجانی بیاید ۳۰ میلیون رأی دارد و هاشمی با ۳۰ میلیون رأی قابل کنترل نیست. حرف‌هایی که همان زمان آقای مصلحی در شورای نگهبان زده بود، بعضی از افراد شورای نگهبان آمدند و به آقای هاشمی‌رفسنجانی گفتند که آقای مصلحی آمدند و این گزارش را دادند و تصمیم این است و شما می‌خواهید چه کاری انجام دهید که ایشان هم اقدامی نکردند و گفتند به خدا واگذار می‌کنم. وی ادامه داد: در همان زمان آقای حسن روحانی و علی لاریجانی آمدند و به آقای هاشمی‌رفسنجانی گفتند که شما انصراف دهید وگرنه شما را رد صلاحیت می‌کنند... من سال ۹۶ به خاطر حرف آقای هاشمی‌رفسنجانی نامزد انتخابات شدم، من را احراز صلاحیت نکردند، پسر من در مجلس ثبت‌نام کرد، احراز صلاحیت نکردند، محسن هاشمی در انتخابات ثبت‌نام کرد که او را هم احراز صلاحیت نکردند؛ بنابراین شورای نگهبان بالاخره ملاحظه‌ای دارد که از خانواده هاشمی‌رفسنجانی کسی نباید دیگر بیاید و به مردم خدمت کند و باید افراد دیگری بیایند که شرایط دیگری داشته باشند.
عباس عبدی در این رابطه نوشت:
«در همان زمان هم این خبر از قول آقای هاشمی اعلام شد. در نتیجه سخنگوی شورای نگهبان درصدد رد آن برآمد و گفت: «وزیر اطلاعات اصلا نسبت به هاشمی حرفی نزدند... فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان بیاید و بگوید ایشان رای می‌آورد و شورای نگهبان هم او را رد صلاحیت کند، در این صورت اصلا شورای نگهبان نداریم. چند آدم داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع». اگر آقای مصلحی اینها را علیه شورای نگهبان جعل کرده، در این صورت بلافاصله باید صلاحیت او برای مجلس خبرگان فعلی رد شود. شورای نگهبان این را بارها گفته‌اند که حق بررسی صلاحیت را تا لحظه آخر و حتی پس از رای‌آوری دارند. در اینجا باید صلاحیت او را رد کنند. اگر رد نکنند چه می‌شود؟ معلوم می‌شود که طرف مقابل که شورای نگهبان باشد یا حداقل سخنگوی آن فاقد ویژگی‌های لازم برای رد و تایید صلاحیت است. در نتیجه آقای مصلحی یا دیگران تاییدیه خود را از جایی گرفته‌اند که فاقد صلاحیت است. این امر موجب می‌شود که مصلحی نیز استعفا دهد، زیرا نباید از جایی تاییدیه بگیرد که اطمینان دارد آنان خلاف واقعه گفته‌اند. حل این تعارض آزمون مهمی برای هر دو طرف است. البته قبلا هم از این تعارضات بود. نمونه آن اتهامات آقای صادق لاریجانی و محمد یزدی دو عضو فقهای شورای نگهبان علیه یکدیگر بود که معلوم نشد با این اتهامات آنان چگونه می‌توانند در آن جایگاه مهم انجام وظیفه کنند؟
در نتیجه بهترین پیشنهاد همان پیشنهاد جهانگیری است: فیلم جلسه شورای نگهبان را پخش کنید.
بدین ترتیب با پخش البته سانسور نشده فیلم مذکور مشخص خواهد شد که چه کسی «دروغی به این بزرگی» گفته است!

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 791  -  26 خرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت