راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

80 سال از تهاجم

ارتش هیتلری

به اتحاد شوروی گذشت

سویتسکایا راسیا - ترجمه آزاده اسفندیاری

 

  

با فرا رسیدن روز 22 ژوئن، هشتاد سال از تجاوز فاشیسم هیتلری به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی می گذرد. در ارتباط با شروع این جنگ خانمان سوز جهانی، روزنامه آلمانی«عصر ما» ارگان حزب کمونیست این کشور از مقامات جمهوری فدرال آلمان پرسیده است: چرا کشور را در مسیر ضد روسی ناتو هدایت می کنید؟

 این روزها همه نیروهای ترقیخواه جهان از 80 سالگی حمله رایش سوم هیتلری، به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و به تاریخ غم انگیز و فراموش نشدنی آن یاد می کنند. روزی که نه تنها برای مردم اتحاد شوروی سابق، بلکه برای نمایندگان نسل های مختلف در روسیه امروز، یاد آور کشتار، تخریب، رنج‌ها و مرارت‌ های آنان است. به همین مناسبت و در این شرایط حساس کمونیست های آلمان و هواداران آنها به طور فزاینده ای مخالفت خود را با پیروی مطیع مقامات جمهوری فدرال آلمان، از سیاست‌های ضد روسی سازمان نظامی ناتو ابراز می دارند.

روز نامه «عصر ما»، با شعار «آیا هنوز کافی نیست؟» تفسیری را خطاب به مقامات آلمان منتشر کرد. در این تفسیر آمده است: «مردم اتحاد جماهیر شوروی چاره ای جز مبارزه و جنگیدن با تمام ابزارها و امکانات خود در برابر نابودی یا بردگی نداشتند». این روزنامه یاد آوری می کند، نتیجه بربریت فاشیستی رقم هول انگیز ( 27 میلیون کشته) در میدان جنگ در روسیه بود که در تصورات عموم جای نمی گرفت. کشتن این تعداد وثیقه ای شد تا فرزندان اکتبر سرخ، با پیروزی بر فاشیسم، نه تنها کشور خود را نجات دهند، همچنین مردم اروپا را از قید بربریت محض رهایی بخشند.

روزنامه «عصر ما» هشدار می دهد، غرب نباید تصور کند که روسیه، امروز کشوری است بی‌ دفاع. این کشور، تنوعی از سلاح های گوناگون مدرن و پیشرفته، از جمله سلاح های هسته ای را در اختیار دارد. در صورت بروز یک فاجعه نظامی، اروپا ناگزیر به میدان جنگ تبدیل خواهد شد و امکان دارد این قاره به راحتی از روی کره زمین محو شود.

 نشریات چپ، در باره این واقعیت می نویسند که قدرتمندان در غرب، از غم انگیز ترین صفحات تاریخ قرن گذشته درس‌های لازمه را نیاموخته اند. تا جایی که رسانه‌های رسمی آلمان در بردن نام جنایتکاران واقعی آن جنگ وحشتناک، رغبتی از خود نشان نمی دهند.

روزنامه « یونگه ولت» ارگان سابق فدراسیون جوانان آزاد آلمان- جمهوری دمکراتیک آلمان- ، ( آلمان شرقی سابق) نیز یک موضوع تکمیلی برای هشتادمین سالگرد حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، به عنوان ویژه برنامه آماده کرده است.

 این روزنامه اخیرا مطالب تاریخی را منتشر می کند که نشان دهنده ریا کاری تعدادی از قدرتهای غربی است که مخفیانه به تقویت قدرت هیتلر کمک کردند و او را به سمت تجاوز نظامی علیه اولین دولت کارگران و دهقانان جهان سوق دادند. بر همین اساس حزب «چپ» در بوندستاگ (مجلس آلمان) یک ابتکار عمل را برای برگزاری یكی از جلسات مجلس، در رابطه با هشتادمین سالگرد حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مطرح كرد. هر چند نیازی به گفتن نیست که این ابتکار با اکثریت نمایندگان فراکسیون های پارلمانی این کشور رد شد.

حزب کمونیست آلمان در « بیانیه هشتادمین سالگرد حمله آلمان هیتلری به اتحاد جماهیر شوروی» که اخیراً منتشر شده است، از همه نیروهای صلح طلب کشور درخواست کرد تا به این بیانیه حزب توجه ویژه داشته باشند. در این سند به ویژه تأکید می شود که آتش جنگی که فاشیسم آلمان به راه انداخت نمی توانست با جنگ هایی که در اوایل تاریخ بشر رخ داده است مقایسه شود. در این جنگ، نازی ها در مورد شکست نظامی دشمن صحبت نمی کردند، بلکه هدف این واقعیت بود که «سوسیالیسم دشمن سوگند خورده است» و باید از روی کره زمین محو شود.

 هدف نهایی فاشیسم هیتلری، ضمیمه کردن شرق در یک قلمرو وسیع «آلمانی شده» بود که قرار بود توده های عظیمی از زحمتکشان را برده وار برای تامین مواد اولیه و محصولات کشاورزی رایش آلمان وادار کند. طبق «برنامه همگانی» فقط 14 میلیون از افراد جمعیت مطیع محلی باید زنده بمانند و 31 میلیون نفر تحت تبعید و یا تخریب فیزیکی قرار بگیرند.

در بیانیه حزب کمونیست آلمان اشاره شده است، این استراتژی بمراتب قدیمی تر از فاشیسم آلمان است و متأسفانه تا به امروز نیز کنار گذاشته نشده است. سیاست تهاجمی مقامات آلمان، همچنان در قبال فدراسیون روسیه مشاهده می شود. در این سند همچنین آمده است، تنها گزینه کشور ما، روابط دوستانه با روسیه است و نه  تهدید به جنگی جدید كه می تواند برای اروپا حکم مرگ را داشته باشد. بنابراین حزب کمونیست آلمان، در برنامه خود برای انتخابات ماه سپتامبر بوندستاگ پیشنهاد می کند: خروج آلمان از بلوک ناتو، ممنوعیت عملیات نظامی خارجی ارتش، پایان دادن به نظامی گری اتحادیه اروپا و تلاش برای یک صلح پایدار . صلح پایدار ایجاب  می‌کند راه دوستی و مودت با روسیه و جمهوری خلق چین در پیش گرفته شود.

در بخش پایانی بیانیه حزب کمونیست آلمان آمده است، ما از همه نیروهای طرفدار صلح دعوت می‌کنیم، جهت یاد آوری حافظه تاریخی و پایان غم انگیز جنگ، به پارک Treptower برلین، جایی که بنای یاد بود یکی از مشهور ترین نماد جهانی سرباز اتحاد شوروی برای آزادی است رفته و از این بنای با عظمت و شورانگیز دیدن کنند. بسیاری از افرادی که به این مکان در پایتخت آلمان می آیند، در نظر دارند تا یاد و خاطره کسانی را زنده نگهدارند که در راه آزادی مردم اروپا و نیز خود آلمانی ها از طاعون فاشیسم هیتلری  جان خود را فدا کردند. در این مکان بطور خود بخود این فکر بوجود می آید و سوالی خطاب به مقامات آلمان به ذهن‌ها متابدر می شود که چرا سازمان ناتو، و خصوصا کشور آلمان را در مسیر ضد روسی هدایت می کنند: «آیا هنوز کافی نیست؟» آیا مقامات این سوال را می شنوند؟ یا بهتر بگوییم، آیا آنها می خواهند بشنوند؟ البته قبل از اینکه دیگر کار از کار گذشته باشد!

https://www.sovross.ru/articles/2133/52423

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 792  -  2 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت