راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا زیر فشار

بودجه نظامی

و بدهی به چین

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

  

پیشنهاد بودجه نظامی دولت بایدن برای سال مالی ۲۰۲۲) ۷۵۲٫۹ میلیارد دلار) برابر با  (۶۱۷٫۳ میلیارد یورو) در حالی فروردین ماه به کنگره آمریکا ارائه شده است که ۵۸۶٫۲ میلیارد یورو از آن مستقیما و فقط مختص پنتاگون می باشد. رقم تقاضا شده برای تصویب ۹٫۳ میلیارد یورو یا ۱٫۷ درصد بیشتر از آن است که برای سال ۲۰۲۱ توسط دولت ترامپ (۵۷۶٫۹ میلیارد یورو) تصمیم گیری شد.این مطلب را پایگاه خبری «استارز اند استرایپز» منتشر کرده است.

تقاضای بودجه نظامی دولت بایدن در حالی مطرح شده است که به گزارش رسانه های خبری در سال 2020 هزینه نظامی آمریکا با 738 میلیارد دلار رکورد زده بود. در آن تاریخ تارنگاشت صدای آلمان نوشت: آمریکا در سال ۲۰۲۰ سه برابر بیشتر از مجموع دو رقیب خود، چین و روسیه برای نیروی دفاعی هزینه کرده است. بر اساس یک پژوهش، به‌رغم پاندمی کرونا بودجه‌های نظامی آمریکا در دولت ترامپ به رکورد جدیدی نیز رسید. آمریکا به عنوان عضوی از پیمان ناتو که بزرگترین بودجه نظامی را دارد، با ۷۳۸ میلیارد دلار (برابر با حدود ۶۰۳ میلیارد یورو) چهار برابر چین (با ۱۹۳،۳ میلیارد دلار) و بیش از ۱۲ برابر روسیه (با ۶۰،۶ میلیارد دلار) در صدر بودجه نظامی قرار گرفته است. این میزان هزینه نظامی ایالات متحده آمریکا برابر است با ۴۰ درصد کل هزینه‌های نظامی در سطح جهان. در آن تاریخ صدای  آلمان تاکید کرد که این ارقام بر اساس پژوهشی در باره رتبه‌بندی هزینه‌های نظامی سال ۲۰۲۰ از سوی "انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های استراتژیک" (IISS) ارائه شده است.(آمار ارائه شده مربوط به سال 2020 و 2021 است)

اکنون و با ارائه تقاضا باز هم افزایش بودجه نظامی به میزان ۹٫۳ میلیارد یورو یا ۱٫۷ درصد، برای سال 2022، «لوید جی آستین سوم»، وزیر دفاع دولت بایدن در دفاع از لایحه ارائه شده به کنگره گفته است: «به عنوان وزیر دفاع، اولویت اصلی من دفاع از آمریکا در برابر دشمنان خارجی و داخلی و اطمینان از باقی ماندن سربازان ما به عنوان نیروی جنگی پیشرو در جهان است. بودجه دفاعی رئیس جمهور بایدن برای مالی ۲۰۲۲ به ما کمک می کند منابع را با استراتژی و سیاست آنطور که مردم آمریکا می خواهند همسو کنیم. این بودجه ترکیبی از قابلیت هایی را که بیشتر به آن نیاز داریم در اختیار ما قرار می دهد و با تمرکز ما بر چالش ناشی از چین برای مبارزه با اثرات مضر تغییرات آب و هوایی بر تاسیسات نظامی ما، بلکه از طریق آنها، و مدرن سازی توانایی های ما برای پاسخگویی به تهدیدات پیشرفته فردا صادق باقی می ماند. چیزی که برای من مهم است این است که این بودجه را مردم ما سرمایه گذاری می کند، تا آن مردان و زنان شجاع با لباس شخصی در سراسر جهان که به این ملت بزرگ خدمت کنند. اولویت اصلی من است که سربازان ما همچنان پیشروترین نیروی رزمی جهان باقی بمانند.»

بدین ترتیب  دولت بایدن با تصویب درخواست تخصیص بودجه ای معادل 753 میلیارد دلار به عنوان بودجه نظامی آمریکا نشان می دهد که تلاش کاخ سفید برای مهار چین و روسیه به عنوان چالشی برتر محسوب می باشد هدف مهار چین و روسیه از طریق مدرن سازی باز دارندگی هسته بویژه در بخش نیروی دریائی است. این لایحه نشان دهنده اولویت های دولت بایدن برتاکید به اصطلاح «جنگ های ابدی» البته با «احیای» شبکه جهانی اتحادها و مشارکت های متحدین امپریالیست آمریکا است. هدف تلاش برای محصور کردن رشد بی مانند و فزاینده چین است.آنچه که در محافل امپریالیستی اصطلاحا آن را «خفه کردن چین» نام داده اند. توجه به داده های زیر به اطلاعات ما در این رابطه می افزاید:

ـ بودجه دفاعی آمریکا نزدیک به۵۰ درصد از کل بودجه دولتی آمریکا را تشکیل می دهد.

ـ بودجه نظامی آمريکا بيشتر از ده کشور آينده است که با هم ترکيب شده اند. تنها پنج کشور (ایالات متحده، چین، هند، روسیه و بریتانیا) ۶۲٪ هزینه های نظامی جهان را به خود حساب می کنند.

ـ آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا بزرگترین مشارکت کنندگان خصوصی سازی جنگ و امنیت در سطح جهانی هستند. نیروی های امنيتی این سه مرکز دست کم در ۴۴ کشورفعال هستند. سازمان های اطلاعاتی جهان حدود ۱۰۶ میلیارد دلار آمریکا هزینه می کنند و حدود یک میلیون نفر را در استخدام دارند.

ـ هزینه های اطلاعاتی آمریکا از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۳۵٪ افزایش یافته اما از ۱۱ سپتامبر بیش از دو برابر شده است.

ـ بیش از ۱۰٫۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان زندانی هستند که بیش از کل جمعیت کشور پرتغال است و ۲۰٪ این تعداد، جمعیت زندان های آمریکا می باشند.که این تعداد زندانی تجهیزات و هزینه های خاص خود را طلب می کند. بدین ترتیب مشخص می شود که بخش هائی از بودجه هنگفت نظامی آمریکا از جمله در کجا ها و از حیب مردم زحمتکش آمریکا هزینه می شود. از سال ۲۰۰۰ جمعیت زندان های جهان تقریباً ۲۰٪ رشد داشته است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در رابطه با تقاضای افزایش شگفت انگیز و بی مانند بودجه نظامی توسط دولت بایدن و برای سال  از کنگره ، 2022، گفته است  که کاخ سفید با این افزایش بی شگفت انگیز بودجه نظامی بهای چین هراسی و روسیه هراسی خود را اعلام کرده است. تخریب روابط واشنگتن با روسیه و چین به معنای تحمیل هزینه ای 715 میلیارد دلاری بر دوش مالیات دهندگان زحمتکش  آمریکایی است و این در حالی اتفاق می افتد که بدهی عمومی آمریکا در سپتامبر 2020 میلادی به رقمی بیشتر از معادل 27 تریلیون دلار رسیده و با روندی افزایشی همراه است.) مراجعه کنید به آدرس زیر برای مشاهده ثانیه ای افزایش بدهی دولت آمریکا:

Staatsverschuldung USD - Aktuelle Schuldenuhr 2021 (gold.de)

 

یکی از اعضاء وزارت خارجه چین نیز در واکنش گفته است: پیمانکاران دفاعی اصلی آمریکا میلیون ها دلار برای لابی در تعیین راهبرد دفاعی واشنگتن هزینه می کنند. پیمانکاران دفاعی آمریکا حتی برای کشتار مردم بی گناه کشور های دیگر روی جنگ سرمایه گذاری می کنند. کاخ سفید با به ارث بردن مواضع سختگیرانه دولت ترامپ به صورت همزمان درگیر احساسات ضد چینی و ضد روسی شده است که چنین رویکردی، باعث افزایش تنش ها در حوزه های نظامی و دیپلماسی می شود و در این بین می توان به ادامه بازی آمریکا با کارت تایوان علیه چین نیز اشاره کرد. دولت بایدن با طرح این بودجه دفاعی صرفا در حال گسترش دور باطل گسترش دامنه جنگ سردی جدید است.

«برنی سندرز» رئیس کمیته بودجه سنا نیز ضمن انتقاد از این پیشنهاد تاکید کرده است که بایدن از باد کردن پنتاگون دست بر نمی دارد.

چارت ارائه شده در تصویر نشان می دهد که بودجه نظامی آمریکا حتی در سال 2020 بیشتر از مجموعه بودجه نظامی 10 کشور بزرگ دنیا است!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 793  - 9 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت