راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صد سالگی ارتش سرخ

هیچ جنگی

بدون وحدت ملی

به پیروزی نرسیده!

سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه نعمت بوستانی

 

روز 23 فوریه سال 1920 ولادیمیر ایلیچ لنین، رهبر کمیساریای خلق روسیه جهت دفاع از کشور و  انقلاب اکتبر، فرمان تشکیل ارتش سرخ را صادر کرد. طی دوران حکومت اتحاد شوروی، هر ساله برای بزرگداشت این روز، جشن و مراسم خاص برگزار می شد!

 با بر مسند نشستن بوریس یلتسین، بر خرابه‌های اتحاد شوروی، تعطیلی و گرفتن جشن سالروز تشکیل ارتش سرخ ممنوع شد. باوجود ممنوعیت دولتی، کمونیست‌ها و وفاداران به گذشته کشور شورا ها، این سنت افتخار آفرین را رها نکردند و با رفتن به میادین، با نثار تاج های گل به پای مجسمه  قهرمانان دفاع از میهن، یاد آنان را گرامی می داشتند.

امسال 23 فوریه، بنیانگذاری ارتش سرخ صد ساله شد. به همین مناسبت حزب کمونیست روسیه علیرغم مخالفت دولت، همراه با متحدین، هواداران و سازمان های ملی این کشور، مراسم با شکوهی را برگزار کردند.

در این روز هزاران نفر در مسکو، با وجود محدودیت های کرونائی و یخبندان و سرمای شدید، با رعایت امور بهداشتی، بر سر مزار سرباز گمنام، نزدیک کاخ کرملین تاج های گل گذاشتند.

 پس از پایان مراسم، گنادی آندریویچ زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ما روز بنیانگذاری ارتش سرخ شکست ناپذیر و افسانه‌ ای را به شما تبریک می گوییم! حزب کمونیست و همه نیروهای میهن پرست مردمی معتقدند، این روز یکی از اصلی ترین تعطیلات در کشور است. زیرا اگر تعطیلات امروز و یا روز پیروزی بر فاشیسم نبود، بقیه روزها ضرورتی برای تعطیل کردن و جشن گرفتن نداشت.

در اینجا لازم می دانم یک داستان از گذشته را که به نظرم برای امروز بسیار مناسب خواهد بود به شما یاد آوری کنم. هنگامی که ارتش ما به رهبری مارشال میخائیل کوتوزوف، ناپلئون را شکست داد، تصمیم گرفته شد تا رژه های نظامی بزرگی در میدان مریخ در سن پترزبورگ برگزار شود تا همواره قدرت و اراده کشور ما را نشان دهد. این مراسم تقریباً 90 سال برگزار گردید اما پس از اینکه نیکلای دوم در جنگ روسیه و ژاپن، با از دست دادن سرزمین ها و تحقیر کشور مواجه شد رژه ها لغو شدند. فقط پس از متمرکز شدن مجدد کشور در قالب اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی شوروی، تجدید حیات شد. هنگامی که دولت شوروی به مسکو منتقل شد، سنت رژه و مراسم احیا گردید. این رژه ها توسط ارتش سرخ کارگران و دهقانان تداوم پیدا کرد و قدرت و عزت آنها به نمایش در می آمد. ارتش سرخ ما طی مدرنیزاسیون لنینی-استالینی، شکل گرفت و اقتدار پیدا کرد. ضمن اینکه در هیچ جنگی شکست نخورد. پس از پایه گزاری این ارتش در طول جنگ داخلی، تعداد آن به پنج میلیون نفر رسید. کشور های آنتانت و همه عوامل آن ها تلاش کردند تا کشور و ارتش ما را تقسیم کنند و طومار تاریخ هزار ساله آن را در هم بپیچند.

 خلق های اتحاد شوروی بهترین و مدرین ترین سلاح های جهان را ساخته و در اختیار ارتش سرخ قرار دادند. اعضای ارتش، از آموزش عالی و خلق و خوی والای انسانی برخوردار بودند. مدارس و آموزشگاه‌های شوروی، سربازانی شجاع و فرماندهان بسیار شایسته و نیرومندی را تربیت کرد.

 جا دارد یادآوری کنم که یلتسین و همدستان وی، امیدوار بودند که دیگر در میدان سرخ رژه ای انجام نگیرد و ما جشن بنیانگذاری ارتش افسانه ای خود را متوقف کنیم. با این حال، سنت میهن پرستی دوباره پیروز شد. ما همواره این روز خجسته را به عنوان یکی از بزرگترین جشن ها  گرامی می داریم. ما به نمایندگی همه نیروهای میهن پرست که امروز به اینجا آمده اند تا به یاد پدران و پدربزرگ های ما که از دولت زحمتکشان دفاع می کردند سر تعظیم فرود می آوریم و ارتش بزرگ سرخ و روح شکست ناپذیر سرباز روسی را ستایش می کنیم. همچنین بسیار جای افتخار دارد که عده‌ ای از نسل جوان و اعضای کمسومول، در این اجتماع حضور دارند.

جا دارد در اینجا  یاد آوری کنم، ما در حال آماده کردن جشن و مراسم سی امین سالگرد همه پرسی مشهور برگزار شده توسط کشور شوروی در 17 مارس 1991 می باشیم. در آن روز بیش از 76٪ از شهروندان طرفدار ادامه حفظ اتحاد شوروی و تحت حمایت ارتش شکست ناپذیر آن بودند. لذا یلتسین و باند های همراه او همچون گایدارها و چوباییس ها به نتایج همه پرسی مردمی و  به دستوردشمنان کشور شورا ها، به خواست و رأی مردم خیانت کردند.

باید توجه داشت که در شرایط امروز کشور ما مورد حملات جدیدی قرار گرفته است. جنگ ترکیبی با تمام ابعاد وحشتناک خود عیان می شود. من امیدوارم که هم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور که امروز او نیز در این مکان بر سر قبر سرباز گمنام تاج گل گذاشت، هم دولت و هم رهبران نظامی ما درک کنند که برای پیروزی در هر جنگی، قبل از هر چیز، باید وحدت مردم و کشور را تضمین کنیم. بنابراین این تعطیلی و جشن تولد ارتش سرخ شکست ناپذیر، تضمینی است برای مقابله با چالش های جدید. ما بر این باور هستیم که توجه به این تعطیلات در خدمت اتحاد جامعه برای پیروزی در جنگ‌های ترکیبی خواهد بود.

روز گذشته استولتنبرگ، دبیر کل سازمان نظامی ناتو، با صراحت گفت که آنها درک و رفتار خود را نسبت به کشور ما باز بینی خواهند کرد. اکنون روسیه از نظر آنها نه بعنوان یک شریک، بلکه به منزله یک دشمن سرسخت دیده می شود. بنابراین، ضرورت دارد تا ما با اقدام‌های اساسی به تربیت مناسب نسل جوان در مدرسه و هم آموزش با کیفیت بالا برای سربازان و افسران بپردازیم. بدون شک اجرای چنین امری پیش بینی یک سپر مالی و اقتصادی متفاوت، یعنی احیای توان صنعتی و علمی کشور را طلب می کند.

ما بازنده جنگ سرد شدیم و در نتیجه، کشور واحد و قدرتمند اتحاد جماهیر شوروی را از دست دادیم. با توجه به این امر، امروز ما نباید و حق نداریم در جنگ ترکیبی شکست بخوریم. شرایط ما نیاز به یک دوره کاملا متفاوت، سیاست متفاوت، آموزش متفاوت برای دانش آموزان مدارس، دانشجویان و دانش آموزان دانشگاه های نظامی را دارد. عملی کردن این امر به سطح دیگری از برنامه ریزی نیازمند است. حزب ما چنین برنامه ای را آماده دارد و نحوه تهیه بودجه توسعه را در جریان مبارزات انتخاباتی آینده مجلس ارائه خواهیم داد.

در این روز می خواهم به کسانی که در پادگان های دور دست، در زیردریایی ها، فراتر از دایره قطب شمال خدمت می کنند، به نظامیان ما که در سوریه با اشرار در حال جنگ می باشند درود بفرستم. به دانشجویانی که در دانشگاه های نظامی تحصیل می کنند متذکر می شوم: شما ادامه دهندگان سنت های بزرگ و ارزشمند پدران و پدربزرگ های پیروز ما هستید. ما به لطف هفت پیروزی بزرگ که با پیروزی های الکساندر نوسکی (شکست دهنده تجاوز نظامی آلمان و سوئد به روسیه در قرن سیزدهم میلادی.م) و میخائیل کوتوزوف آغاز شد، توانسته ایم به حیات خود ادامه دهیم. من همچنین در اینجا می خواهم از فرماندهان بزرگ اتحاد شوروی، گیورگی ژوکوف و دیگر رهبران نظامی که عملیات نظامی آنها در همه آکادمی های نظامی جهان تدریس می شود، تجلیل کنم. ضمن این که ما باید در شرایط دشوار کنونی، پرچم داران پیروزی های آنها باشیم. برای دستیابی به این امر باید به سنت های باشکوه ارتش روسیه و ارتش سرخ اتحاد شوروی وفادار باشیم.

یک بار دیگر، فرا رسیدن این روز را به همه تبریک می گویم!

 

https://kprf.ru/party-live/cknews/200686.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 777  -  13 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت