راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

اعتراف نیویورک تایمز

به قدرت علمی کوبا برای تولید واکسن کرونا

 

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

اخیرا روز نامه نیویورک تایمز، از واکسن ضد کووید 19 که در کوبا، آخرین مراحل تکمیلی آن در حال اتمام می باشد، به عنوان یک موفقیت برجسته علمی برای این کشور یاد کرده است.

این روزنامه آمریکایی تأکید می کند، این دستاورد، علی رغم مشکلات اقتصادی که کوبا به دلیل شش دهه خصومت و محاصره اقتصادی، تجاری و مالی که از طرف واشنگتن و متحدین همسو، علیه این کشور اعمال شده، حیرت انگیز است.

نیویورک تایمز، با اشاره به برنامه های دولت کوبا می نویسد: در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش های واکسن بومی، این جزیره می تواند کل شهروندان کشور را واکسینه کرده و تا پایان سال، صادرات واکسن را به دیگر کشور ها آغاز کند.

 بر اساس نوشته این نشریه، دانشمندان این جزیره کارائیبی، در حال ایمن سازی و بالابردن تاثیر واکسن مورد نظر می‌باشند و با پایان یافتن این مراحل، دولت کوبا یک پیروزی مهم سیاسی و فرصتی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور خود بدست خواهد آورد. این کشور طی ده‌ها سال با توجه به معضلات محاصره شدید اقتصادی (و تهدید های نظامی- م)، توانسته است سیستم پیچیده مراقبت های بهداشتی خود را به عنوان مزایای سوسیالیسم در جهان به اثبات برساند.

واکسن کوبایی که به مرحله نهایی آزمایش خود نزدیک می شود، Soberano 02 نام دارد و به عنوان نشانه افتخار جزیره برای استقلال و اتکای به خود به ثبت خواهد رسید.

 نیویورک تایمز با استناد به نظر ریچارد فاینبرگ، کارشناس دانشگاه سن دیگو در کالیفرنیا، بر این اعتقاد است که این موفقیت تنها مربوط به سیستم پزشکی و انسان گرایی اجتماعی این کشور محدود نمی شود. اگر کوبایی ها موفق به کنترل ویروس کرونا در سطح کشور خود بشوند، مزایای اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت. نه تنها درآمد فوری در پی دارد، بلکه اعتبار بخش بیوتکنولوژی دارویی جزیره را نیز اعتلا خواهد بخشید.

دانشمندان پزشگی و دارویی کوبایی بر این باورند که دولت به احتمال زیاد در راستای وظیفه  اینترناسیونالیستی خود، در تقویت روابط بین الملل از طریق تهیه دارو و اعزام پزشکان برای مقابله با بحران های بهداشت عمومی به خارج از کشور، واکسن تولیدی خود را نیز به برخی از کشورها، از جمله به کشورهای فقیر ارائه خواهد کرد.

 باید توجه داشت که کوبا، توانایی و امکان علمی آن را دارد تا به توسعه بخش بیوتکنولوژی کشور خود تداوم  بخشد. این در حالی است که از 12 نوع واکسن شناخته شده، 8 نوع آن در این کشور تولید می شود. واکسن های  تولیدی کوبا نه تنها به کودکان این جزیره تزریق می شود، بلکه به بیش از 30 کشور جهان نیز صادر می گردد.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/23-31083-510-marta-2021-goda/amerikanskie-smi-o-dostizheniyakh-kuby

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 779  -  20 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت