راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین تا سال 2035

امریکا را

پشت سر می گذارد

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 


چین چشم انداز اقتصادی خود تا سال 2035 را با هدف برتری اقتصادی بر ایالات متحده تدوین کرده است.

پارلمان چین در جلسه سالانه خود، پیش از تدوین چهاردهمین برنامه پنج ساله، که اولویت  سیاسی و اقتصادی دارد، گزارشی از فعالیت  نخست وزیر"لی کقیانگ" رامورد مطالعه قرار خواهد داد.

خودکفایی فناوری "تکنولوژی" بعنوان پایه اصلی توسعه اقتصادی در زمینه رقابت با ایالات متحده در همین جلسه پارلمانی بررسی خواهد شد.

چین نشانه هایی از اعتماد به نفس کم نظیری را در فعالیتهای اقتصادی نشان داده است و این پایان   دکترین "دنگ شیائوپینگ" مبتکر اصلاحات در اقتصاد چین است.

در ژانویه امسال، وقتی چین علائم ثبات اقتصادی خوبی را نشان داد و بحران کووید 19 را پشت سر گذاشت، رئیس دولت "شی جین پینگ " به مقامات ارشد ملی گفت: زمان و حرکت "تحول" در کنار ما است و بر ما لبخند می زند. به این طریق مهمترین نشست سالانه در تقویم سیاسی چین آغاز خواهد شد.

هفته گذشته کنفرانس مشورتی نمایندگان مردم چین در پکن اغاز شد. در مجموع 5 هزار نماینده از نهادهای مشورتی و قانونگذاری گزارش اقتصادی و اجتماعی نخست وزیر "لی کقیانگ را قبل از تدوین برنامه چهاردهمین برنامه پنج ساله، که اولویت های سیاسی و اقتصادی را تعیین می کند، مورد بررسی قرار میدهند".  یاد آور ی میکنیم که فراتر از این تحولات  کوتاه مدت، حزب کمونیست چین در ماه ژوئیه صد سالگی خود را جشن می گیرد.

این برای اولین بار است که چین طرح خودکفایی فناوری خود را به عنوان پایه توسعه در رقابت استراتژیک با ایالات متحده مدعی رهبری جهان را ارائه میدهد.

پیش از پایان دهه، پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی چین از رقبای خود پیشی بگیرد. موضوع مهم دیگر کاهش کسری بودجه دولت است که در ماه های اخیر افزایش یافته و بر اقتصاد جهان سنگینی می کند.

پس از رشد 2.3 درصدی در سال گذشته، طبق پیش بینی کارشناسان بین المللی و بانک خلق چین، انتظار می رود این کشور به رشد 8 درصدی دست یابد.

شی جین پینگ در ماه نوامبر در گفتگو با رهبران حزب کمونیست چین پیش بینی کرد: "چین به   احتمال زیاد تا سال 2035 قدرت اقتصاد خود را دو برابر می کند!"

https://www.humanite.fr/vision-2035-la-chine-peaufine-son-plan-pour-devenir-un-pays-haut-revenu-701005

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 779  -  20 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت