راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سیاست امریکا

ادامه حضور نظامی

در افغانستان است

اومانیته-  ترجمه آذرنگ

 


 

واشنگتن و مسکو قصد دارند مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان را آغاز کنند. این در حالی است  که نیروهای آمریکایی قرار است در تاریخ 1 ماه مه افغانستان را ترک کنند.

جوبایدن رئیس جمهور امریکا از زمان ورود به کاخ سفید، با "قدرت آرام" عمل میکند. او می خواهد دستورات خود را با "نرمش" به اجرا بگذارد. عجیب اینکه وقتی صحبت از افغانستان می شود به نظر می رسد رئیس جمهور جدید ایالات متحده نسبت به جدول زمانی که سلف او دنبال می کرد احتیاط می کند.

مطابق توافق دونالد ترامپ که یک سال پیش با طالبان منعقد شد، اول مه 2021 مهلت خروج آخرین نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان که تعداد انها به 2500 نفر است اعلام شده است.  اما، برای دولت جدید امریکا که استراتژی منطقه ای آن با دولت ترامپ یکسان نیست، خروج این نیروها در شرایط کنونی امکان ممکن نیست زیرا ثبات در منطقه ایجاد نمی کند.

در توافقنامه ای که در دوران ترامپ منعقد شد، پیش بینی شده که طالبان از گروه های جهادی مانند "القاعده" جدا شود. هدف آن بوده که مذاکرات بین طالبان با دولت افغانستان آغاز شود.

ترورهای هدفمند (روزنامه نگاران، هنرمندان و شخصیت های سیاسی) اخیر در افغانستان نشان داده است که کاهش تنش ها و خشونتها و صلح در افغانستان در دسترس نیست. "باب منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده گفته است: اگر طالبان همچنان به تعهدات خود عمل نکنند، که شخصاً معتقدم چنین است، ممکن است مجبور شویم در مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای امریکائی در اول ماه مه تجدید نظر کنیم.

وزیر امور خارجه امریکا "آنتونی بلینکن" در بیانیه ای از مقامات دولت افغانستان پذیرفتن پیش نویس توافقنامه ای را برای تشکیل یک "دولت فراگیر جدید" که در آن طالبان نیمی از قدرت را در اختیار داشته باشد خواستار است. بیانیه ای که بطور وسیع یک روز پس از انتشار ان از طریق رسانه های افغانستان افشاء شد .در این طرح تشکیل یک دولت انتقالی نامحدود پیشنهاد شده تا پس از تدوین قانون اساسی جدید انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. این طرح با مخالفت شدید دولت حاکم در افغانستان روبرو شد.

واشنگتن پیشنهاد می کند گفتگوهای صلح بین کابل و طالبان "در هفته های آینده" در ترکیه، تحت نظارت سازمان ملل از سر گرفته شود و یک دوره "کاهش خشونت ها" به مدت 90 روز برای پیشرفت گفتگوی صلح در نظر گرفته شود. دولت کابل می گوید که با اجرای این طرح و مهلتی که پیشنهاد شده طالبان مناطقی را که دراختیار دارد تثبیت خواهد کرد و حتی مواضع تازه تری را اشغال خواهد کرد.

"امرالله صالح"، معاون رئیس جمهور افغانستان گفته است طالبان می توانند در انتخابات آینده در صورت توافق شرکت کنند، اما آینده کشور را نمی توان "در یک اتاق در بسته با حضور 20 نفر" تعیین  کرد.

طالبان با خونسردی شاهد این کشاکش هاست و برای  خود زمان  می خرد.

آیا کنفرانس ترکیه در هفته اینده گره گشای این شرایط  خواهد شد؟

کنفرانسی که علاوه بر ایالات متحده، چین، روسیه، پاکستان، ایران و هند در آن حضور خواهند داشت.

یعنی همه بازیگران اصلی در افغانستان.

باید در نظر داشت که "ژئوپلیتیک" خاورمیانه ای امریکا در رقابت و حتی تقابل با چین و روسیه  ادامه حضور نظامی در خاک افغانستان است. مسکو نیز نمی خواهد حضور نظامی امریکا در افغانستان ادامه یابد. پس از کنفرانس ترکیه قرار است در 18 مارس مسکو نیز میزبان کنفرانسی برای صلح در افغانستان باشد که دولت افغانستان  و رهبران طالبان بدان دعوت شده اند. کنفرانسی که ظاهرا امریکا نیز بر سر تشکیل آن قرار است با مسکو همکاری کند!

.https://www.humanite.fr/afghanistan-joe-biden-ne-veut-pas-perdre-kaboul

-70127

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 780  -  27 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت