راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نکات پنهان و آشکار

در سخنرانی رهبر

 

 

جنجالی که هفته گذشته بر سر انتشار مصاحبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، در گرفته بود این هفته با سخنان رهبر جمهوری اسلامی فروکش کرد. کلید واژه این سخنرانی آقای خامنه ای اصطلاح "دیپلماسی" بود. ایشان که قبلا گفته بود "من انقلابی هستم نه دیپلمات" در این سخنرانی بارها و به صراحت از "دیپلماسی" دفاع و وزارت خارجه را مامور اجرای آن اعلام کرد و گفت: "همه بدانند که سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود. سیاست خارجی در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی وزارت خارجه است و مسئولان عالی رتبه کشور هستند که سیاست خارجی را تعیین می کنند. البته وزارت خارجه نیز در این امر مشارکت دارد ولی اینطور نیست که سیاست خارجی تابع وزارت خارجه باشد."

منظور آقای خامنه ای از "همه" آشکارا گروه ها و رسانه های دست راستی بودند که در هفته های اخیر دولت روحانی و سیاست خارجی آن را زیر حمله خود گرفته بودند. وی به آنها یادآوری کرد که با حمله به وزیر خارجه در حال حمله به شخص رهبر هستند. آقای خامنه ای همچنین با پشتیبانی از گسترش روابط ایران با روسیه و چین و بهبود در مناسبات با کشورهای منطقه، هم کوشید مانع از تخریب بیشتر پشت جبهه ایران در مذاکرات برجام با غرب شود و هم به کشورهای منطقه اطمینان دهد که روابط ایران با روسیه و چین به زیان آنان نیست.

درواقع نیز یک سلسله اخبار که در هفته گذشته منتشر شد نشان می داد که فشردگی و اهمیت مذاکراتی که در هفته های اخیر در وین و بغداد جریان دارد تا اندازه ایست که رهبر جمهوری اسلامی نمی تواند در مقابل کارشکنی مخالفان آن موضع نگیرد. از جمله سفر ظریف به منطقه و کشورهای عراق، کویت، عمان، قطر، اربیل (دولت خودگردان کردستان عراق) دیپلماسی جدید منطقه ای ایران را نشان می دهد که ظاهرا با سیاست امریکا برای جمع کردن دست و پای خود از درگیری های منطقه هماهنگ است و در نتیجه در این کشورها نیز دارای بازتاب مثبت ناگزیر است.

همچنین می توان به سخنان مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با سفیر مصر در بغداد اشاره کرد که از تفاهم میان مصر، ترکیه، عربستان و ایران خبر داد. همزمان پادشاه عربستان سعودی امیر کشور قطر یگانه دوست جمهوری اسلامی در خلیج فارس  را به ریاض دعوت کرد. در کنار آن خبرهایی درباره مذاکرات علی شمخانی، رئیس شورای امنیت ملی، در بغداد با مقامات امریکایی و همزمان از احتمال آزادی قریب الوقوع چهار زندانی امریکائی در ایران و آزاد شدن چهار زندانی ایرانی در امریکا به همراه آزادی 7 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در امریکا منتشر شد.

همچنین گفته می شود که دولت انگلستان نیز بزودی 400 میلیون پوند از دارایی‌های ایران را که رژیم شاه برای خرید تانکهای چیفتن به انگلستان پرداخته بود بعد از چهل سال به ایران برخواهد گرداند و در مقابل ایران نیز "نازنین زاغری" را آزاد خواهد کرد.

خبرهای مربوط به نزدیک شدن به توافق در وین نیز در هفته گذشته بارها منتشر شد که بازار ارز ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار داد که این بنوبه خود می تواند بر روی کاهش بهای کالاها اثر بگذارد و شرایط را برای امیدواری مردم به بهبود اوضاع و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات فراهم کند. بدینسان گشایش در مذاکرات برجام و دیپلماسی جدید منطقه ای ایران از هر نظر با سرنوشت کشور و مردم گره خورده است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 785  -  15 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت