راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چهره زشت زندگی

در لبنان سبز و زیبا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

در سرزمین  درختان سرو، مردم نه به بهار، بلکه به گرانی و تورم و فساد حکومتی می اندیشند و بیش از آن که به درختان سبز نگاه کنند به کف خیابانها خیر شده اند.

"ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه با رهبران  جنبش اعتراضی که ازسال 2019 در لبنان اغاز شد دیدار کرد. آیا مردم لبنان به این نوع دیدارها امیدی دارند؟ مردمی که حتی راه حلی در کوتاه مدت برای دسترسی به دارائی های بانکی خود ندارند و با تورم شدید روبرو هستند. اکنون رویکرد غرورآمیز و پدرانه مقامات فرانسه در ظاهر از بین رفته است. رویکرد جدید تبلیغ شده توسط پاریس را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

از یک طرف، ژان ایو لودریان مذاکرات خود را با رئیس جمهور  مارونیست "میشل آون" ادامه می دهد. ازطرف دیگر نخست وزیری که از اردوگاه سنی هاست "سعد حریری" و رئیس پارلمان شیعه "نبی بری" پس از هشت ماه هنوز در تشکیل دولت وا مانده وفلج هستند. "ژان ایو لودریان" در تلاش است تا با برقراری گفتگو با "نیروهای تغییر" از جنبش اعتراضی پاییز 2019، انتقال احتمالی قدرت در لبنان را کنترل کند اما شهروندان چپ و سکولار ترجیح دادند که ازمذاکرات فاصله بگیرند .

 احزابی مانند حزب دروزی ها به رهبری "ولید جمبلات" یا مسیحیان به رهبری "سمیر جعجع" و "گبران باسیل" دعوتی از جانب فرانسه برای گفتگو دریافت نکرده اند. رئیس جمهور فرانسه پس از انفجارها در بندر بیروت در 4 آگوست 2020 آنها را به "خیانت جمعی" متهم کرد.

ژان ایو لودریان در در دیدار با مخالفان بلوغ سیاسی آنها را ستود و بر سیاست دوری فرانسه از برخی مقامات لبنانی متهم به "فساد" را تکرار کرد.

اما علیرغم این تاکیدات، سیاست سنتی فرانسه در برابر لبنان همیشه حمایت مالی از "طبقه سیاسی" سنتی این کشور بوده است، هرچند شرایط امروز نشان میدهد که دیگر سیاست گذشته پاسخگوی طغیان عمومی مردم لبنان نیست و به همین دلیل فرانسه دست به برخی مانورها برای فاصله گرفتن از سیاست پیشگان قدیمی و نزدیکی به جنبش اعتراضی را اتخاذ کرده است. بخشی از این انگیزه جدید ناشی از تاثیر گذاری روی انتخابات داخلی فرانسه است. انتخابات ریاست جمهوری و شهرداریهای فرانسه که  در سال 2022 برگزار خواهد شد.

در خیابانهای لبنان، جنبش اعتراضی بی اعتناء به سیاست بازی ها به حضور خود ادامه میدهد. روز جمعه معترضان  در مقابل دادگستری بیروت تحصن کردند و خواهان دسترسی به حساب های بانکی خود شدند. مردم مرگ را در بندر بیروت تجربه می کنند. هر روز بانک ها و مقامات قوانین جدیدی وضع می کنند. مردم  فقط می توانند مبلغ مشخص و ناچیزی را از حساب های خود برداشت کنند. آنها این پول را صرف خرید دلار بازار سیاه می کنند. بصورت رسمی 3900 پوند لبنان برابر یک دلاراست اما در بازار سیاه یک دلار برابر است با 13000 پوند.

"کریستل ابو کرم"، فیلمساز جوان در بیروت می گوید: "رئیس بانك  لبنان  به انتقال پول به خارج از كشور متهم شده است. تورم بیداد می کند. لبنانی ها مطمئن نیستند که فردا می توانند محصولی را که  تا دیروز مثلا  8 هزار پوند قیمت داشت را به همان قیمت روز گذشته بخرند. قطع برق و خاموشی ها مردم را کلافه کرده است. هزینه تولید کننده ها چهار برابر شده است و دولت در حال آماده سازی افکار عمومی برای دو برابر شدن هزینه برق  تا تابستان است. هزینه برق بسیار بالاتر از حداقل درآمد مردم است و دستمزدها تاکنون افزایش نیافته است. شما ترس را در چشمان مردم  می بینید. افراد سالمند و "قدیمی ها" حتی دیگر نمی توانند قهوه بنوشند. مهاجرت روز به روز  بیشتر می شود. اورژانس بیمارستان ها دیگرافرادی را که دست به خودکشی می زنند، نمی پزیرند!"

https://www.humanite.fr/diplomatie-face-la-colere-paris-menage-la-chevre-et-le-chou-au-liban-706531

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 786  -  22 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت