راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا در باتلاق

اسرائیل و افغانستان

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

1- نیروهای مترقی، امریکا انتقادات خود را به سیاست های بایدن ادامه می دهند. برنی سندرز در نیویورک تایمز دیدگاهی را منتشر کرد که می تواند به عنوان پیشنهادی برای استراتژی دیگر ایالات متحده در خاورمیانه تلقی شود.عنوان آن: "ایالات متحده باید دیگر از حمایت خود از دولت نتانیاهو دست بردارد. سناتور" ورمونت ـ برنی سندرز" یادآوری می کند که این بحران با شلیک موشک از حماس آغاز نشده است. او آن را "کاملا غیر قابل قبول" می داند. "هر زمان که دولت اسرائیل به سرزمین فلسطین با قدرت نظامی خود حمله میکند، به موشک پرانی غزه پاسخ می دهد. دولتهای دموکرات و جمهوری خواه می گویند..."اسرائیل حق دفاع از خود را دارد ". این کلمات سال به سال ، جنگ پس از جنگ تکرار می شوند. چرا این سوال هرگز مطرح نمی شود که "حقوق ملت فلسطین چیست؟" برنی سندرز از رئیس جمهور بایدن - می خواهد "آتش بس فوری" را در منطقه اعلام کند." زندگی فلسطینی ها مهم است.

2- جنگ طالبان در افغانستان علیه ارتش دولتی از سر گرفته شد.  پس از اعلام آتش بس تعطیلات عید فطر، جنگ بین نیروهای دولتی و طالبان در جنوب کشور با شدت آغاز شد. نیروهای طالبان به چندین ایستگاه بازرسی در اطراف "لشکرگاه "، مرکز استان هلمند حمله کردند.  بر اساس توافقنامه ای که در سال 2020 در قطر با طالبان در دولت ترامپ به امضا رسید، ایالات متحده مدعی شد که به دنبال پایان دادن به طولانی ترین جنگ خود است و قرار بود تمام نیروهای امریکا از اول  ماه مه افغانستان را ترک کنند، اما جو بایدن، رئیس جمهور جدید امریکا، ضمن تأیید خروج كامل نیروهای امریکا، این مهلت را به 11 سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات 2001 موكول كرد. نیروهای دولت افغانستان از پشتیبانی هوایی ایالات متحده برخوردار هستند اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که آنها بدون کمک واشنگتن قادر به مهار طالبان باشند!

". https://www.humanite.fr/bernie-sanders-propose-une-alternative-la-politique

. https://www.humanite.fr/afghanistan-reprises-des-combats-des-talibans-contre-larmee-gouvernementale-707209

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 787  -  29 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت