راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس مشترک چین

 و 5 کشور آسیای میانه

امریکا برای توطئه

در آسیای میانه

در افغانستان می ماند!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

آزاده اسفندیاری

 

 

 روزنامه « نی زاویسیمایا»(مستقل) چاپ مسکو، گزارش داد چندی پیش اجلاسیه ای توسط وزرای خارجه جمهوری خلق چین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان، در شهر«شیان» چین تشکیل شد. شهری که این کشور را توسط جاده ابریشم از طریق آسیای میانه، به اروپا متصل می کند.

وانگ یی، وزیر خارجه جمهوری خلق چین در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت، که مسایل مختلفی در این اجلاسیه مورد تبادل نظر قرار گرفت. مهم‌ ترین موضوع، هماهنگ کردن سیاست کشورهای همسایه افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، یعنی مبارزه با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی مذهبی است. وی همچنین به همكاران خود توصیه كرد، در مورد وضعیت افغانستان متحدا و یك صدا عمل کرد تا بتوانیم بطور فعال از روند صلح در این کشور حمایت کنیم.

از طرفی دیگر، روزنامه گلوبال تایمز، وابسته به حزب کمونیست چین خاطر نشان کرد، که نسبت به برنامه های واشنگتن که بدنبال بهانه برای تمدید حضور نظامی آمریکا در منطقه است، باید بتوانیم جوانب مختلف این موضوع را در نظر گرفته و تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

به گفته "یانگ جین"، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی جمهوری خلق چین، روسیه و چین احتمالاً با  طرح ماندن آمریکا در منطقه مخالفت خواهند کرد، چرا که همراه با سربازان آمریکایی، دیپلمات ها و افسران اطلاعاتی این کشور به آسیای میانه می آیند و از سازمان های غیر دولتی در این منطقه حمایت مالی می کنند و برای زمینه سازی انقلاب های رنگی از هیچ تلاشی دست بر نخواند داشت. یانگ، یادآوری کرد، در سال 2005 قرقیزستان یک انقلاب رنگی را خنثی کرد که ایالات متحده پشتیبان آن بود. ضمن اینکه در چند کشور دیگر از آن جمله در قزاقستان نیز تأثیر این حوادث نمایان شد.

"روسلان کازاکبایف"، وزیر خارجه قرقیزستان در این اجلاسیه گفت: وزرای خارجه شش کشورضمن احترام به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، حمایت خود را از کوشش های جهانی با هدف ایجاد اجماع بین طرف های داخلی و خارجی برای صلح ابراز داشتند. وی در سخنرانی خود تأکید کرد، که  بیشکک، طرح یک گزینه یک محور (احیای جاده ابریشم) را به عنوان یک منبع مهم و انگیزه ای جدی برای اجرای پروژه های مشترک و توسعه زیرساخت ها، لازم و ضروری می داند. اولین اجرای عملی پروژه احداث راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان باید به گامی مهم در جهت بهره گیری کامل از توانایی‌های ترانزیت منطقه آسیای میانه تبدیل شود.

در پیام وزارت امور خارجه ازبکستان نیز آمده است: در این نشست، در باره سازوکارهای ایجاد صلح پایدار در افغانستان بحث و گفتگو شد و شرکت کنندگان عزم مشترک خود را در سرعت بخشیدن به ثبات اوضاع در این کشور و ترمیم زیرساخت های اقتصادی - اجتماعی آن ابراز داشتند.

نمایندگان کشورهای شش گانه، علاوه بر بیانیه مشترک در باره مسایل افغانستان، تفاهم نامه ای را در زمینه ایجاد سازوکار جلسات آینده وزرای خارجه چین - آسیای میانه، همچنین استراتژی همکاری در مبارزه با کوید 19 را به امضا رساندند. این کشورها همچنین توافق کردند، گفتگو بین کشورهای آسیای میانه و چین به پیشرفت بیشتر همکاری‌های سودمند متقابل و اطمینان از روند توسعه اقتصادی - اجتماعی پایدار کمک می کند و تدوین اقدامات برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای امروزی را در دستور کار خود دارد.

کارشناسان سیاسی منطقه یادآوری می کنند، نیروهای آمریکایی ظاهراً در افغانستان مانعی در برابر تهدیدهای اسلام گرایان علیه چین و همسایگان آن بودند. حال آنکه این کشورها خود باید تمهیدات هماهنگی را با چالش های موجود در نظر داشته باشند. به همین منظور پکن امیدوار است، کشورهای آسیایی بتوانند به سازمان همکاری شانگهای که شامل چهار کشور چین، روسیه، هند و پاکستان است بپیوندند و همکاری کنند. هر چند دو کشور هند و پاکستان با یک دیگر اختلاف دیرینه دارند و برخی از کارشناسان شک دارند که سازمان همکاری شانگهای بتواند برای مقابله با ستیزه جویان (اسلامگرایان تند رو) اقدام موثری انجام دهد.

در این زمینه روزنامه مورنینگ پست، چاپ هنگ کنگ با سیاست تبلیغ علیه مناسبات چین و روسیه نوشت: همه چیز در روابط بین بنیانگذاران سازمان همکاری شانگهای - چین و روسیه - و جمهوری های اتحاد شوروی سابق آسان نیست. از آنجا که چین سرمایه گذار اصلی این سازمان است، مسکو با نگرانی در حال تقویت موقعیت جمهوری خلق چین در منطقه آسیای میانه است. جایی که قبلا منطقه نفوذ روسیه به حساب می آمد.

باید توجه داشت که روابط جمهوری خلق چین با کشور های آسیای میانه، از سال‌های قبل فعال شده است. در سال 2009 یک خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به چین ساخته شد. از آن زمان تا به حال، چین 240 میلیارد متر مکعب گاز از این کشور دریافت کرده است. در حال حاضر این جمهوری به بزرگترین تامین کننده گاز چین تبدیل شده است. وانگ یی، در جلسه «شیان»، اشاره کرد، چین و ترکمنستان نیاز به ایجاد حرکت جدید همکاری، بویژه در زمینه فناوری های روز دارند. ما تنها در مورد گاز، نفت و فلزات برای صنعت صحبت نمی کنیم.

از طرفی دیگر، منبع اینترنتی Ecotextile گزارش داده است، چین تلاش دارد برای کاهش وابستگی به واردات پنبه از ایالات متحده و استرالیا، نیاز خود را از تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان تامین کند.

در پایان اجلاسیه وزرای امور خارجه کشورهای آسیای میانه و جمهوری خلق چین، چند سند همکاری به امضا رسید:

تفاهم نامه جهت ایجاد شکل جلسات وزرای امور خارجه جمهوری خلق چین و کشورهای آسیای میانه.
امضای سند مشترک در باره همکاری با یکدیگر برای مبارزه با کوید 19
. همچنین اتخاذ  سیاستی مشترک در برابر چالش های موجود در افغانستان و همکاری و اشتراک مساعی همه جانبه منطقه ای.

 

https://www.rline.tv/news/2021-05-15-kitay-dogovorilsya-s-tsentralnoaziatskimi-stranami-obespechit-ikh-bezopasnost-posle-ukhoda-ssha-iz-a/

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 788  -  5 خرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت