راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صف آرائی انقلاب و کودتا در سودان

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

از زمان وقوع کودتا در سودان، در پایتخت این کشور "خارطوم" اعتصاب عمومی فلج کننده حاکم است. آنها خواهان بازگشت غیرنظامیان به قدرت هستند.

 کودتا به رهبری چهار ژنرال با قطع اینترنت و محدود کردن استفاده از خطوط تلفن آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

بسیاری از انجمن‌ها، اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های سیاسی (به ویژه حزب کمونیست سودان که مبارزان آن در صحنه بطور گسترده حضور دارند)، سودانی‌ها را به «نافرمانی مدنی» فراخواندند و اکنون یک هفته است که پایتخت فلج شده است .

جنبش ضد کودتا با نصب پوستر، روی دیوارها و در صورت امکان ارسال پیامک به دنبال بسیج مردم برای اعتراض روزهای اینده هستند .

راهپیمایی‌ها بویژه در محله‌های فقیر نشین که توسط کمیته‌های مقاومت از زمان قیام علیه رژیم عمر البشیر، یعنی از دسامبر 2018، تشکیل شده بودند، سازماندهی شد و فعال باقی مانده اند.

گروه‌های معترض شبانه با سنگ، آجر، شاخه‌های درخت و لاستیک اتومبیل جاده‌ها را مسدود می کنند تا از هرگونه تلاش نیروهای امنیتی برای ورود به محله ها جلوگیری کنند.

شرکت کنندگان عکس هایی از ژنرال البرهان، رئیس حکومت نظامی، معاون او، ژنرال "محمد حمدان داگالو"، و" البشیر" که  لباس ارتشی خود را بر تن دارند را، حمل می کنند و شعار می دهند: «یک خیابان را ببند، یک پل را ببند، "البرهان" ما مستقیم به کاخ   شما می آییم!»

در میان دود لاستیک های سوخته در شرق خارطوم، حضور معترضان واضح است.

پیام های مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و استفاده از"وی پ ان" که از مسدود شدن اینترنت جلوگیری می کند پخش می شود.

واشنگتن از طریق واسطه های مختلف با کودتاچیان در ارتباط است و برای جلوگیری از جنگ داخلی و رادیکال شدن جنبش، از نظامی ها می خواهد تا دست به کشتار وسیع نزنند. ژنرال البرهان مدتی است که دولت را برای جلوگیری از جنگ داخلی سرنگون کرده و متعهد به انتقال دموکراتیک قدرت، از طریق انتخابات در ژوئیه 2023 است و عین حال شرایط عادی سازی رابطه با اسرائیل را دنبال می کند.

در روز کودتا نخست وزیر "عبدالله حمدوک" دستگیر شد اما روز بعد به خانه منتقل شد و از آن زمان تاکنون، مذاکرات با وی جریان دارد.

واکنش ملایم اکثر کشورها و اعلامیه ضعیف شورای امنیت سازمان ملل کودتاچیان را امیدوار کرده است.

روسیه، وضعیت فعلی سودان را نتیجه یک بحران جدی اقتصادی و از دست رفتن اعتماد مردم به دولت میداند. کشورهای غربی تمایلی ندارند کنترل سودان که در اردوگاه انها جا دارد را از دست بدهند و از دور شدن کشوری (که هم مرز با دریای سرخ و جایی که رود نیل در آن جریان دارد) از دایره نفوذ خود نگرانند.

"عبدالله حمدوک" نخست وزیر روز چهارشنبه با سفرای فرانسه، آلمان، نروژ، انگلیس، ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همچنین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، دیدار کرد. "جوزپ بورل"، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، به نوبه خود  تلفنی با نخست وزیر "حمدوک " گفتگو کرد و به او گفت: "نسبت به بازگشت او به قدرت امیدوار است ".

"عبدالله حمدوک" که پس از سرنگونی عمرالبشیر و تا پیش از کودتا یک دولت دوران انتقالی را هدایت می کرد، می‌خواست یک دولت مستقل تشکیل دهد و از هر استان ـ در18 ایالت سودان ـ.یک وزیر را وارد کابینه کند. کودتاچیان با این طرح مخالف بوده و خواهان تغییر ترکیب دولت انتقالی بودند.

چندین منبع در خارطوم مدعی شدند که ژنرال های کودتاچی با "حمدوک" نخست وزیر سرنگون شده در خانه اش دیدار کردند و درباره شورای حاکمیتی و ارگان انتقال گفتگو کردند.

به گفته برخی از نزدیکان  نخست وزیر برکنار شده او به شرط لغو کودتا و آزادی بازداشت شدگان، آماده مذاکره برای تشکیل دولت جدید است.

ژنرال "البرهان" که رهبری کودتا را دارد مدعی است که بیشترین نگرانی را در مورد انتقال دموکراتیک قدرت دارد.

برخی ناظران عقیده دارند "آنچه در سودان روی داد خیانت یا کودتا نبود، بلکه یک چرخش در مسیرانقلابی بود که با سقوط عمرالبشیر آغاز شد. پیگرد کسانی که در دوران عمرالبشیر دست به قتل عام مردم زده اند از جمله خواست های انقلاب است و ژنرال هایی که دولت را برکنار کرده اند مدعی اند که هیچ مخالفتی با این پیگرد ندارند و خواهان حفظ موقعیت های اقتصادی خود در حکومت نیستند!

https://www.humanite.fr/soudan-dans-tout-le-pays-les-soudanais-defient-la-junte-militaire-725940

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 808  - 12 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت