راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بن بست تایوان

در رابطه

چین و امریکا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

جو بایدن هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره احتمال مداخله نظامی آمریکا برای دفاع از تایوان در صورت حمله چین گفت :"بله، ما به تایوان  تعهد داریم".

بدیهی بود که پکن این سخنان  را بسیار نگران کننده ارزیابی کند و خواستار "احتیاط" امریکا در این نوع اظهار نظرها شود تا روابط چین و امریکا بیش از این تیره نشود. اما ایالات متحده، تحت فشار استراتژی خود برای مهار چین در چارچوب جنگ اقتصادی که چند سالی است به راه افتاده، تایوان را ابزاری ممتاز برای تقابل سیاسی می بیند. در این چارچوب و همانطور که خود بایدن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با جمله "دموکراسی در برابر استبداد" بیان کرد، آمریکایی ها می خواهند جهان را برای "حمایت از مشارکت قابل توجه و قوی تایوان در سیستم جامعه بین المللی و سیستم سازمان ملل متحد حمایت کنند."

پاسخ فوری پکن توسط سخنگوی دفتر امور تایوان، این بود که برای چین "تایوان بخشی از چین است و نمی تواند بصورت مستقل در سازمان ملل حضور  داشته باشد زیرا تنها کشورهای مستقل می توانند به سازمان ملل بپیوندند."

در اوایل ماه جاری، رئیس جمهور چین، "شی جین پینگ"، وعده "اتحاد مجدد" اجتناب ناپذیر با این جزیره را از طریق "مسالمت آمیز" داد. اما رئیس دولت تایوان که به تک نوازنده ارکستر سنفونیکی است که امریکا آن را رهبری می کند این وعده چین را محکوم کند. او در مصاحبه با "سی ان ان "  پا را فراترگذاشت و در پاسخ به سوالی درباره حضور سربازان آمریکایی در تایوان گفت: شمار این سربازان "آنقدر که گفته می شود زیاد نیستند".

این اولین بار بود که رهبر تایوان علناً حضور سربازان امریکا در پادگان ایالات متحده را تائید کرد. تایپه (پایتخت تایوان) همچنان هیزم در تنور تحریک پکن و ترغیب واشنگتن به مقابله با چین می اندازد.

در چنین شرایطی، احتمال برگزاری ویدئو کنفرانس بین روسای جمهور چین، شی جین پینگ، و جو بایدن، روسای جمهور آمریکا، تا پایان سال که مدتی از آن یاد می شد، می تواند از دستور کار آنها ناپدید شود!

مهم تر از همه ، این تنش ها می تواند پیامدهایی برای امنیت منطقه ای و اقتصاد جهانی داشته باشد.

https://www.humanite.fr/asie-taiwan-reconnait-accueillir-des-militaires-americains-725790

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 808  - 12 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت