راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قدرت در اتیوپی

در آستانه

جابجائی است!

اومانیته- ترجمه پویا

 

  

در اتیوپی دولت وضعیت فوق العاده سراسری اعلام کرده است. پایتخت توسط شورشیان "ت پ ال اف" وارتش آزادیبخش "اورومو" در محاصره قرار گرفته است.

در نوامبر 2020، "ابی احمد"، نخست وزیر اتیوپی، با متهم کردن جبهه آزادیبخش خلق"تیگری" به حمله به یک پایگاه ارتش فدرال، اغازعملیات نظامی علیه "تیگری"، استانی در شمال کشور در مرز با اریتره را اعلام کرد. رئیس دولت اتیوپی از سال 2018، با اهدای جایزه صلح نوبل در سال 2019، مطمئناً فکر می کرد که به سرعت به این شورش علیه دولت مرکزی پایان خواهد داد. در 28 نوامبر، او حتی پس از اعزام ارتش به منطقه "تیگری" برای حذف مقامات محلی مخالف دولت مرکزی، پیروزی خود را اعلام کرد. اما در ماه ژوئن، جنگجویان طرفدار"ت پ ال اف " استان تیگری  بیشتر منطقه را در این استان  پس گرفتند و نیروهای دولتی را مجبور به عقب نشینی کردند.

آنها سپس به حملات خود در مناطق همجوار "آمهارا و آفار" ادامه دادند. با گسترش این حملات ابی احمد" در سراسر کشور حالت فوق العاده اعلام کرد و به ساکنان آدیس آبابا دستور داد برای دفاع از محله ها آماده شوند.

رئیس اداره صلح و امنیت پایتخت گفت: "همه ساکنان باید خود را بر اساس بلوک‌های شهر و محله‌ها سازماندهی کنند تا از صلح و امنیت در منطقه خود با هماهنگی نیروهای امنیتی محافظت کنند. ارتباطات در بسیاری از شهرهای شمال اتیوپی قطع شده است.

 روزشنبه شهر" دسی"، یکشنبه "کامبولچا"، دو شهر در منطقه "آمهارا"، در همسایگی تیگری، واقع در تقاطع جاده ای در 400 کیلومتری شمال آدیس آبابا، به تصرف نیروهای  "ت پ ال اف" در آمد.

ارتش آزادیبخش "اورومو"، یک گروه شورشی از گروه قومی "اورومو" که (دوباره) با "ت پ ال اف" متحد شده، مدعی است وارد منطقه ای، در امتداد بزرگراه منتهی به آدیس آبابا  شده است.

سخنگوی ارتش ازادیبخش "اورومو" گفت: اگر اوضاع در پویایی فعلی ادامه یابد، تصرف آدیس آبابا بزودی قطعی است. او می افزاید که مبارزان جنبش او و مبارزان "ت پ ال اف " از مدتها پیش به هم پیوسته اند و در تماس دائم هستند و اطمینان می دهد که سقوط نخست وزیر ابی احمد "قطعی" است.

رویدادهای جاری بی ثباتی را در شاخ آفریقا به دنبال خواهد داشت .بر اساس گزارش ها، ارتش "اریتره" هم اکنون در کنار سربازان اتیوپی قرار دارد و از دولت مرکزی حمایت می کند. در مقابل، نزدیکی بین نیروهای "ت پ ال اف" و ارتش ازادیبخش "اورومو" شاید از فرصت طلبی ناشی شود.

 "ت پ ال اف" مبارزه مسلحانه علیه "رژیم منگیستو هایله ماریم" را تا سقوط آن در سال 1991 رهبری کرد. سپس اختلافات برای رهبری بین "ت پ ال اف" و "جنیش ازادیبخش اورامو" بالا گرفت و آنها  وارد درگیری شدند و در نتیجه  رهبران "اورومو" مجبور به فرار از کشور شدند و به کنیا و اریتره پناه بردند. اکنون، ادغام مجدد این دو گروه می تواند به سقوط دولت اتیوپی منجر شود.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق بشر اتیوپی در تحقیقات مشترکی که روز چهارشنبه منتشر شد، معتقد است که وضعیت با سوء استفاده های متعدد مشخص شده است، برخی از آنها ممکن است متهم به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت باشند.

این گزارش به ویژه به اعدام‌های غیرقانونی، شکنجه، آدم‌ربایی، خشونت جنسی - از جمله تجاوزهای گروهی به زنان  - و غارت اشاره می‌کند!

https://www.humanite.fr/corne-de-lafrique-les-attaques-du-tigre-destabilisent-lethiopie-726239

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 809  - 19 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت