راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین در تدارک

بیستمین کنگره

حزب کمونیست

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

 بیستمین کنگره حزب کمونیست چین بزودی تشکیل خواهد شد. ششمین پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که در 11 نوامبر به پایان رسید، راه را برای بیستمین کنگره در سال آینده هموار کرد. طی این کنگره قانون اساسی مورخ 2018، ممکن است بازنگری شود !

 جلسه پلنوم ششم که به طور سنتی به ایدئولوژی اختصاص داشت، از این قاعده مستثنی نبود، چون به تصویب قطعنامه مهمی در مورد تاریخ حزب منجر شد.

این سومین بار درعرض صد سال است که 350 عضو موظف شدند درباره «دستاوردهای بزرگ» حزب کمونیست چین صحبت کنند.

جمهوری خلق چین تنها دو نمونه از این نوع را در تاریخ خود دارد: در سال 1945، قطعنامه تاریخی که به مائوتسه تونگ اجازه داد تا قبل از شروع تسخیر پکن، مشروعیت خود را تثبیت کند و رقبای خود را حذف کند.

در سال 1981، دنگ شیائوپینگ برای اصلاحات و رفرم به قطعنامه ای متوسل شد تا اوراق انقلاب فرهنگی را که پنج سال قبل تکمیل شده بود مورد تجدید نظر قرار داد .در حالی که زمینه را برای گشایش اقتصادی و اصلاحات سیاسی از جمله محدود کردن تعداد دوره های ریاست جمهوری به دو دوره برای پایان دادن به کیش شخصیت فراهم ساخت.

آیا این بار قرار است، شی جین پینگ قدرت جمعی را بیشتر محدود کند؟ یا برعکس؟

به عنوان مثال، رئیس جمهور فعلی در سال 2012 کمیسیون ویژه ای را به امور تایوان و امور خارجی اختصاص داد. در سال 2013 کمسیونی را به امور اقتصادی و در سال 2014 کمیسیون امنیت ملی، سپس گروهی برای امنیت سایبری و کامپیوتری، همچنین در مورد دفاع ملی و دفاع نظامی و امور اقتصادی و مالی .

از هم اکنون دفتر سیاسی حزب نظرات خود را برای اصلاح قانون اساسی ارائه داده است.

حزب باید تلاش کند تا با پیروی از اصل ماتریالیسم تاریخی و از طریق چشم اندازی صحیح از تاریخ حزب، دلایل موفقیت "ح. ‌ک. ‌چ" در صد سال گذشته را درک کند و موفقیت حزب در آینده را تضمین کند.

شی جین پینگ، که از نسل انقلاب نیست، باید به این ترتیب اثر خود را بگذارد و ارتباطی بین رهبران گذشته و خودش برقرار کند تا سومین گام در تاریخ حزب ثبت شود.

 او به نوعی مأموریتی را که حزب در زمان روی کار آمدنش به  او محول کرده بود، انجام می دهد.

شی جین پینگ و گروه سنتی که او را همراهی می کند همچنین وظیفه ایجاد یک مدل اقتصادی جدید را دارد که توسعه بیشتر جایگاه چین را در صحنه بین المللی پس از بحران مالی 2008 تضمین کند.

این کار با جاده ابریشم جدید که در سال 2013 تصویب شد در حال تحقق است.

جنگ اقتصادی علیه چین که در زمان دونالد ترامپ اعلام شد، امروز بصورت تهدیدات نظامی در اقیانوس آرام توسط "جو بایدن" دنبال می شود و به همین دلیل تنها یک دولت قوی، یک رهبری سیاسی با ثبات، به چین اجازه می دهد موقعیت خود را حفظ کند و حتی از ایالات متحده پیشی بگیرد.

عوارض بحران کووید در کنار نابرابری های اجتماعی همچنان وجود دارند.

دنگ شیائوپینگ به "جامعه دارای رفاه کوچک" و "هو جینتائو" به "جامعه هماهنگ" متعهد شده بودند و حالا شی جین پینگ استراتژی خود را اینگونه خلاصه می کند: اصلاحات همچنان و علیرغم مشکلات باید ادامه یابد و برای آنها راه حل هایی عمیق تر باید یافت!

 

https://www.humanite.fr/chine-xi-jinping-lance-la-campagne-de-2022-727353

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 810  - 26 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت