راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

وحشت غرب

از اتحاد دو کشور

روسیه و بلاروس

 

ترجمه و تدوین از منابع روسی- آزاده اسفندیاری

 

  

 با برداشتن شدن هر گام به طرف اتحاد فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس، خشم ایالات متحده آمریکا و اروپا شدت میگیرد. با وجود توافق نامه‌های صلح طرف‌های درگیر در شرق اکراین (مذاکرات سال‌های قبل رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و اکراین در مینسک) عملیات نظامی تشدید می شود. سازمان نظامی ناتو، مانورهای دوره ای خود را برای رصد کردن مرزها و سنجیدن آمادگی نظامی روسیه و بلاروس، در جمهوری های پری بالتیک، لهستان، اکراین، گرجستان و حتی در دریاهای بالتیک و سیاه ادامه می دهد. در این میان لهستان عضو ناتو و اتحادیه اروپا آتش بیار معرکه جدال با بلاروس و روسیه شده است.

عدم موفقیت غرب در سرنگون کردن حکومت بلاروس، با راه اندازی «میدان» در سال گذشته خشم لهستان و هم پیمانان این کشور را برافروخته تر کرد. متعاقب شکست تبدیل بلاروس به اکراین دوم، تحریم های همه جانبه ای از طرف غرب، علیه بلاروس به اجرا گذاشته شد. با سرازیر شدن پناهندگان سوری، عراقی، افغانستانی، یمنی و… به سمت اروپا، کشورهای غربی برای فرار از مسئولیت تخریب و انهدام کشورهای خاورمیانه، مقصر هجوم اخیر پناهندگان و بی سرپناهان به مرزهای اروپا را کشورهای بلاروس و روسیه می دانند. در حالی که مسئله پناهجویان، نه به امروز و دیروز بلکه به زمان حمله نظامی سازمان نظامی ناتو با سرکردگی آمریکا به دیگر کشورها و از جمله به یوگسلاوی، عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و یمن شروع شد و مردم این کشورها، با تخریب شدن زیر ساخت های کشور خود، در پی یافتن سر پناه برآمدند.

 چندین سال قبل، بین اتحادیه اروپا و مقامات بلاروس، قراردادی مبنی بر جلو گیری از ورود مواد مخدر و پناهجویان از طریق این کشور به سمت مرزهای این اتحادیه بسته شد. اتحادیه اروپا مبلغ معینی را به دولت بلاروس جهت تحکیم مرزها و نگهداری پناهندگان پرداخت می کرد. با شکست نقشه سرنگونی حکومت این جمهوری، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های همه جانبه ای را علیه این کشور به اجرا گذاشتند و کمک‌های مالی نیز در ارتباط با مواد مخدر و پناهندگان قطع شد. متعاقب فشارهای غرب، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس تهدید کرد که در صورت ادامه تحریم ها و عدم پرداخت مبلغ توافقی، مرزهای خود را به روی پناهندگان به سمت اتحادیه اروپا باز خواهد کرد ( تذکری که از طرف غرب شنیده نشد و یا با اهمیت تلقی نگردید). لوکاشنکو، در ماه گذشته کرارا خطاب به غربی‌ها گفت:« شما طی سال‌های گذشته کشورهای مختلفی را با جنگ و خون ریزی تخریب و ویران کرده اید، چرا ما باید بهای آن را بپردازیم و مصائب آن را متحمل شویم؟ با تمام این اوصاف ما حاضریم با مقامات اتحادیه اروپا بر سر مسئله پناهندگان مذاکره کنیم اما شما با صف آرایی های نظامی سر مرزها، به ما پاسخ داده اید. ضمن اینکه نه پناهندگان سلاحی در دست دارند و نه سربازان بلاروس کنار مرزها آرایش جنگی گرفته اند...».

طی هفته‌ها و روزهای گذشته لهستان، علاوه بر کشیدن سیم‌های خار دار چند لایه و بستن مرزهای خود با بلاروس، حالت ویژه جنگی اعلام کرده است و با تقاضای کمک از همپیمانان خود- سازمان ناتو- با استقرار 13 هزار نیروی نظامی و پلیس در منطقه بی‌ طرف به جمهوری بلاروس چنگ و دندان نشان می دهد. کشورهای پری بالتیک نیز از چنین سیاستی پیروی می کنند. حتی اکراین، با تأسی از سیاست های غرب، علاوه بر شرکت در تحریم ها، مرزهای خود را با بلاروس بسته است.

حال مقامات غربی با تبلیغات همه جانبه پای روسیه را نیز به موضوع پناهجویان خاورمیانه ای کشانده اند. هر چند مقامات روسیه هرگونه دخالت در امر جابجایی پناهندگان و یا همکاری با آنان را رد کرده‌ اند اما تهدید ها علیه این کشور نیز همچنان ادامه دارد ( ولادیمیر پوتین در جواب تلفنی آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان که مسله پناهندگان را با وی در میان گذاشت، با صراحت گفت، آقای لوکاشنکو از شما برای حل بحران پیش آمده در خواست مذاکره می‌کند اما شما چرا با دور زدن مقامات بلاروس، این موضوع را با ما در میان می گذارید)...

درد کشورهای غربی از جای دیگری است. هر گاه کشورهای روسیه و بلاروس گامی جهت اتحاد و همکاری بیشتری بر می‌دارند خشم غربی‌ها شدت می یابد. کارشناسان سیاسی و نظامی دو کشور برادر، مشکل غربی‌ها با روسیه و بلاروس را در مسئله پناهجویان نمی بینند بلکه موضوع بمراتب فراتر از حضور پناهندگان سر مرزهاست. در قاموس آمریکا و اتحادیه اروپا استقلال دیگر کشورها مفهومی ندارد. آن‌ها چشم به منابع انرژی روسیه که یک سوم ذخائر جهانی را تشکیل می دهد دارند (مادام البرایت، وزیر خارجه زمان بیل کلینتون، به صراحت گفت: منابع انرژی روسیه متعلق به همه مردم جهان است) بخوان متعلق به سرمایه داران جهان! و بر این اندیشه‌ اند تا روسیه را مانند اتحاد شوروی بزانو درآورند و آن را مطیع خود گردانند. آن‌ها توان دیدن روز افزون رشد و توسعه صنایع و تکنولوژی، بازدهی بالای اقتصاد صنعتی- کشاورزی بلاروس را ندارند. زرادخانه های اتمی و ابزار و ادوات نظامی فوق پیشرفته روسیه خواب، صبر و قرار آن‌ها ربوده است. خصوصا اینکه اخیراً طی دیدار الکساندر لوکاشنکو با ولادیمیر پوتین 28 مورد قرارداد دیگر، در جهت اتحاد و همکاری دو دولت، دو مجلس و دو کشور در جهت تحکیم و تقویت نیروهای مسلح و همکاری‌های اقتصادی بسته شد. با توجه به اینکه اقتصاد بلاروس سوسیالیستی است خواه نا خواه در آینده تأثیر خود را در روند اقتصادی و اجتماعی روسیه نیز خواهد گذاشت.  دلایل به پا کردن هیاهو، انجام مانورهای نظامی، جولان دادن هواپیماهای نظامی و ناوهای جنگی آمریکایی و بریتانیایی در دریای سیاه و بالتیک، مجموعه دلایلی هستند که در بالا به آن‌ها اشاره رفت و نه وجود پناهجویان در مانده در فصل سرما بر سر مرزها.

 یاد آوری می‌شود بر اساس تحقیقات مقام های قضایی آلمان باند های قاچاق پناهندگان در جمهوری فدرال آلمان استقرار دارند و به کار انتقال پناهنده از خاورمیانه به اروپا را سازماندهی می کنند!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 810  - 26 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت