راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر کاملا هریس به پاریس

شکاف میان

فرانسه و امریکا

بار دیگر جوش خورد

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

رئیس جمهور فرانسه و معاون رئیس جمهور ایالات متحده در پاریس پیوند فراآتلانتیک و مکمل آن  با "دفاع اروپائی" را جشن گرفتند.

امانوئل مکرون و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، در بیانیه ای که برآشتی بین پاریس و واشنگتن تاکید می کند به "جنگ زرگری" امریکا و فرانسه بر سر قرارداد فروش زیر دریائی های اتمی امریکا به استرالیا پایان دادند . معامله ای 90 میلیارد دلاری که فرانسه نمی خواست آن را از دست بدهد.

رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه 10 نوامبر با استقبال از کاملا هریس گفت: "ما موافقیم که در آغاز دوره جدیدی هستیم و همکاری ما کاملاً حیاتی است."

 قرارداد بزرگ خرید زیردریایی‌هایی که استرالیا از فرانسه سفارش داده و با دستگاه‌هایی از همان نوع اما هسته‌ای توسط ایالات متحده جایگزین شد، که در تلاش برای افزایش فشارهای جنگی علیه چین در سمت هند و اقیانوس آرام هستند.

مقامات کاخ الیزه از لغو این قرار داد از طرف  استرالیا ابتداعصبانی شدند و این موضوع را پنهان نکردند و اجازه دادند تا این موضوع مشخص شود. از آن زمان تاکنون، بازسازی استحکام پیوند فراآتلانتیک متوقف نشده و درخواست برای سازگاری آن با پروژه «دفاع اروپایی» که هدف آن دادن «استقلال بیشتر» به قاره کهن است تکمیل شد.

این خواست نه برای این که فرانسه خود را از قیمومیت ناتو و واشنگتن رها کند، بلکه برای اینکه بیشتر هزینه ها را تقسیم کند.

سفر کاملا هریس معاون رئیس جمهور امریکا به پاریس بی معنا نبود. این سفر نشانه حل مناقشه 90 میلیارد دلاری بین دو کشور بود. هریس قبلاً، در ماه اکتبر به چندین پایتخت خاور دور سفر کرد  تا خدمات پس از فروش تسلیحات نظامی را  برای تقویت مواضع نظامی ایالات متحده در اطراف چین ارائه دهد. او به ابتکار دولت فرانسه در چندین جلسه شرکت کرد و پنجشنبه 11 نوامبر، به همراه  امانوئل مکرون، مجمع صلح پاریس را افتتاح کرد .این مجمع "اتحاد دموکراسی ها علیه خودکامگی ها" را شعار و برنامه خود ساخته است.

انجمن پاریس از زمان ایجاد خود پیامدهای شکاف های دیجیتالی، بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی در جهان را برنامه کار خود قرار داده است.

در این انجمن علاوه بر 19 عضو آن از کشورهای ثروتمند (کانادا، ژاپن، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چندین عضو دیگر)، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و همچنین نمایندگان شرکت های چند ملیتی، مانند مدیرعامل "مایکروسافت"، یا بنیادهای خیریه، مانند نمایندگان میلیاردرهای "بیل گیتس و جورج سوروس" مشارکت دارند و همین ترکیب اعضای آن، ماهیت واقعی آن را نشان میدهد.

 کاملا هریس قرار است روز جمعه در کنفرانس لیبی شرکت کند. کشوری که پس از مداخله نظامی ناتو در سال 2011 هنوز بی ثبات است و درگیر جنگ های داخلی و دخالت هائی که از اروپا به ترکیه کشیده شده و این کشور نیز شبه نظامیان و شبه نظامیان وابسته به خود را راهی لیبی کرده است.

هریس و مکرون در واقع یک خیزش خطرناک در رقابت های تسلیحاتی را می خواهند رهبری کنند.

دولت بایدن بودجه نظامی 753 میلیارد دلاری را تصویب کرده است. این بودجه تقریباً شش برابر بودجه ایست که برنامه های اجتماعی به آن نیاز دارد. یعنی معادل (175 میلیارد) که تا کنون به توصیه کمیته کنترل بودجه کنگره در حالت تعلیق است.

 رئیس جمهور فرانسه، که خود مبتکر پروژه "دفاعی اروپایی" است، متعهد شده که هزینه های نظامی فرانسه را تا آستانه 2 درصد تولید ناخالص داخلی برای تقویت ناتو افزایش دهد و از متحدان اروپایی خود می خواهد که همین کار را انجام دهند.

https://www.humanite.fr/atlantisme-macron-et-harris-alignes-dans-la-course-aux-armements-727359

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 810  - 26 آبان 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت