راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیروزی "مادرو"

در انتخابات ونزوئلا

 

  

رسانه های اروپائی از جمله «یونگه ولت» و «یورونیوز» خبر پیروزی انتخاباتی«حزب سوسیالیستی ونزوئلا» به رهبری«مادرو» را منتشر کردند. یورو نیوز یکشنبه 22 نوامبر در این رابطه نوشت:

پیروزی «قاطع» حزب سوسیالیستی ونزوئلا در انتخابات محلی ونزوئلا.

بنا بر اعلام شورای ملی انتخابات ونزوئلا، حزب حاکم در انتخابات روز یکشنبه به پیروزی قابل توجهی دست یافته است و موفق شد 20 کرسی از مجموع 23 کرسی فرمانداری‌‌های کشور و نیز شهرداری کاراکاس را از آن خود کند. در انتخابات محلی دوره پیش در سال 2017، حزب حاکم 19 کرسی را از آن خود کرده بود و 4کرسی به اپوزیسیون رسیده بود.

از نکات مهم انتخابات روز یکشنبه حضور ناظرانی از اتحادیه اروپا در جمع ناظران بین‌المللی بود که حدود 15 سال از آخرین حضورشان برای نظارت بر انتخابات این کشور نفت‌خیز آمریکای لاتین می‌گذشت.

مخالفان دولت چپگرای مادورو که انتخابات ریاست جمهوری2018 و پارلمانی2020 را تحریم کرده بودند در نهایت در انتخابات نوامبر 2021 شرکت کردند. به اعتقاد برخی ناظران، چند پارگی اپوزیسیون در این انتخابات و عدم موفقیت آنها در تشکیل جبهه واحد را باید از دلایل پیروزی حزب حاکم سوسیالیست دانست.

این انتخابات برای حزب حاکم که برای برچیده شدن دستکم بخشی از تحریم‌ها بویژه در بخش نفت و انرژی تلاش می‌کند یک آزمون مهم محسوب می‌شد.

بحران اقتصادی و تحریم های امپریالیستی در این کشور نفت خیز طی چند سال گذشته عمیق‌تر شده است و تورم بسیار بالا زندگی روزمره تعداد زیادی از ونزوئلایی‌ها را مختل کرده است.

پیروزی "مادورو"در انتخابات ونزوئلا همزمان شد با اعلام نتیجه انتخابات نیکاراگوئه که در آن جبهه انقلاب به رهبری "ساندنیست" ها به پیروزی دست یافت.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 811  - 3 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت