راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 مذاکرات اتمی با ایران
زیر فشار بازار جهانی نفت

اومانیته- ترجمه آذرنگ


واشنگتن و پکن برای کاهش قیمت نفت ذخایر خود را وارد بازار می کنند . این دو ابرقدرت به همراه سایر کشورها تصمیم گرفته‌اند از ذخایر استراتژیک خود استفاده کنند، که تنش‌ها را در "بازار" طلای سیاه کاهش دهئد زیرا بهبود اقتصاد جهانی جرقه‌های افزایش تورم را در جهان به همراه دارد. این اقدام در زمانی صورت می‌گیرد که قیمت‌ها در پمپ بنزین ها در ایالات متحده که مصرف‌ کننده بزرگ بنزین است، بشدت افزایش یافته است. با تعطیلات "شکرگزاری" میلیون ها امریکائی از اتومبیل های خود به حرکت در می آیند . از سوی دیگر قدرت اقتصادی پیشرو جهان، چین 50 میلیون بشکه نفت را روانه بازار خواهد کرد. به گفته کاخ سفید، هند، ژاپن، کره جنوبی و بریتانیا نیز در این اقدام هماهنگ شرکت می کنند. طی سه ماه گذشته ، بین 19 اوت تا 22 نوامبر، یک بشکه "وست" تگزاس اینترمدیت، یک نوع نفت استاندارد آمریکایی، 20.5 درصد افزایش یافته است. ایالات متحده پیش از این تلاش کرده بود کشورهای تولید کننده نفت بویژه عربستان سعودی را برای افزایش عرضه نفت به بازار تحت فشار قرار دهد. (از انگیزه های امریکا برای رسیدن به تفاهم اتمی با ایران و لغو تحریم ها و ورود نفت ایران به بازار نفت جهانی می تواند همین نگرانی از بازار جهانی نفت و خطر تورم و گرانی ها در امریکا باشد.(1)
.
انتخابات لیبی

انتخابات ریاست جمهوری لیبی هنوز آغاز نشده، چالش های آن آغاز شده است. سیف الاسلام پسر قذافی را که در جنوب لیبی نفوذ بسیار در میان قبائل دارد، به نوعی رد صلاحیت کرده اند و موانعی هم بر سر راه ژنرال حفتر که او نیز نامزد مطرح انتخابات است ایجاد کرده اند. نماینده سازمان ملل در لیبی. "یان کوبیس"، یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری از سمت خود استعفا داد و موجب تعجب همه ناظران انتخابات لیبی شد. او هیچ دلیل رسمی برای این استعفای خود ارائه نداده است. در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر انتخاب مامور جایگزین اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس گزارش کمیسیون عالی انتخابات لیبی، 98 نامزد از جمله دو زن پرونده خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در 24 دسامبر ارائه کرده اند. "سیف الاسلام"، رد صلاحیت خود را نپذیرفته و مقاومت می کند، مارشال" خلیفه حفتر" که کنترل شرق و بخشی از جنوب لیبی را در دست دارد نیز تهدید به تحریم انتخابات کرده است. وزیر کشور سابق یا "عبدالحمید دبیبه"، رئیس فعلی دولت موقت.از دورنمای بازگشت به قدرت یکی از اعضای قبیله قذافی به مخالفت برخاسته اند.. فرانسه، ایالات متحده و بریتانیا - که عملیات نظامی سال 2011 را به نام آزادی مردم لیبی از یوغ دیکتاتوری بهانه حمله به لیبی و سرنگونی رژیم قذافی و قتل او را رهبر کرده بودند نیز از بازگشت به قدرت پسر قذافی مخالفند.

1- https://www.humanite.fr/petrole-washington-et-pekin-sortent-leurs-reserves-72854.
2- https://www.humanite.fr/afrique-demission-de-lemissaire-de-lonu-pour-la-libye-728547

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 812  - 10 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت