راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیمان جنگ اتمی علیه چین

از روی سر اتحادیه اروپا

روت فوکس ترجمه- رضا نافعی

 

مطلبی که در ادامه می خوانید و ترجمه ایست از یکی از رسانه های مهم آلمان، همزمان شده است با تازه ترین هشدار چین درباره احتمال رو به افزایش خطر یک رویاروئی اتمی که جنگ سوم جهانی را موجب خواهد شد.

«یک ماه پس از شکست غرب در افغانستان، ایالات متحده، بریتانیای کبیر و استرالیا خبر از تشکیل یک اتحاد سه جانبه جدید و انعقاد یک قرارداد غول پیکر تسلیحاتی علیه جمهوری خلق چین دادند.

پس از بریتانیای کبیر استرالیا دومین کشوری است که از ایالات متحده مجوزدریافت زیردریایی های هسته ای کسب کرده است. این زیر دریائی ها  در عین حال می توانند به سلاح هسته ای نیز مسلح شوند. مشارکت جدید، که به نام Aukus تعمید یافت  و تسلیحات هسته ای در این قسمت از جهان برای دولت هائی که درگیر آن بودند آنقدر مهم بود که یکی از نزدیکترین متحدان خود را بسختی مورد توهین و تحقیر قرار دادند.

برای اولین بار از سال 1793، فرانسه سفیر خود را از واشنگتن و همچنین از استرالیا فراخواند. یک روز پس از مشخص شدن این رسوایی، صدراعظم آلمان به پاریس رفت تا با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه صحبت کند.

 مفسران مطبوعات بورژوایی رویکرد آمریکا را سیلی دیگری بویژه برای اروپایی های عضو اتحادیه اروپا  از جمله آلمان فدرال ارزیابی کردند. این کشورهای اروپائی از منظر ایالات متحده حتی در حدی نبودند که بایدن هنگام اتخاذ تصمیم استراتژیک مهمی چون فرار از افغانستان آنها را نیز مطلع سازد یا با آنها  هم مشورت کند، قدرتی که رهبری را در دست دارد هنگام اتخاذ تصمیمات استراتژیک با خدمه مشورت نمیکند.

روابط امپریالیست ها هیچگاه نمی تواند دوستانه باشد. عاملی که آنها را با هم متحد می سازد یا مقابله با دشمن مشترک است مثلا با سوسیالیسم یا تا حدی داشتن منافع مشترک. این امر در مورد ناتو و اتحادیه اروپا نیز صدق می کند.

دونالد ترامپ که پیش از بایدن رئیس جمهور ایالات متحده بود، قبلاً اعلام کرده بود که این پیمان منسوخ شده است و پس از برپا شدن اولین اجلاس ناتو با حضور او، در سال 2017، آنگلا مرکل را بر آن داشت تا اعلام کند که اروپایی ها اکنون باید "تا حدی سرنوشت خود را به دست خود بگیرند".

این به معنای افزودن بر تسلیحات بود. اتحادیه اروپا تحت رهبری آلمان با ترامپ مبارزه کرده بود. ترامپ متقابلا محدودیت هائی در عرصه بازرگانی مقرر ساخت که بایدن آنها را پس نگرفته است.

بایدن از مقاومت ایالات متحده در برابر خط لوله گاز نورد استریم 2 صرف نظر کرد و با روسیه درباره "ثبات استراتژیک" وارد مذاکره شد. اما به نظر می رسد همه چیز تابع آماده سازی برای جنگ با چین است.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ  احتمالاً درست می گوید وقتی مینویسد: "دولت فدرال آینده باید انتظار داشته باشد که بایدن در مورد چین با آن  وارد گفتگو شود." آنچه مسلم است این است که خطر جنگ با یک تکان افزایش یافته است.

این سیگنال از سوی اتحاد سه جانبۀ جدید در اقیانوس آرام می آید. "سیاست بر لبه پرتگاه" از جنگ سرد بازگشته است، جنگ هسته ای را باید در نظر داشت و بویژه تهدید به جنگ اتمی را.

یک روز قبل از آنکه واشنگتن ، لندن و کانبرا انعقاد  پیمان خود را اعلام کنند ، در ایالات متحده اعلام شد که رئیس ستاد ارتش آمریکا و همتای چینی وی اندکی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته و ژانویه 2021 در مورد احتمال آغاز جنگ هسته ای توسط ترامپ پس از انتخاب وی صحبت کرده است

بر اساس گزارشهای اطلاعاتی آمریکا ، چین در آن زمان خود را آماده میکرد که مورد حمله نظامی امریکا قرار گیرد.

این مهم نیست  که در این گزارش چه چیز درست  یا چه چیز نادرست  است.آنچه تعیین کننده است مضمون پیام ایالات متحده است که وقوع جنگ اتمی را بعنوان یک احتمال جدی بر زبان می آورد.

با توجه به تشدید گفتار و رفتار ، دولت آلمان فدرال و کمیسیون اتحادیه اروپا طبق معمول و مطابق با آنچه که  آنگلا مرکل در سال 2017 اعلام کرد: آنها مسلح می شوند.  در همان روزی که تأسیس Aukus اعلام شد ، اورسولا فون در لاین ، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در باره وضعیت اتحادیه اروپا سخنرانی کرد.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ  در مورد آن گزارشی داد تحت عنوان " نیمه هادی های بیشتر، تسلیحات بیشتر".  خبرنگار آن روزنامه نوشته است که تا کنون هیچگاه  "موضوع دفاع" در  سخنرانی سیاستمداری  با این اسم و رسم  ، مطرح نشده بود، "سال قبل" که اصلا نادیده گرفته شد.

فون در لاین دو پیشنهاد مشخص ارائه داد:

1-ایجاد یک موقعیت نظامی مشترک و تاسیس مرکز اطلاعات مشترک برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا

2- معاف کردن  سلاح های تولید شده در اتحادیه اروپا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده.

به نظر می رسد که این کارها  در قیاس با اهمیت  aukus  شبیه به پختن نانکی در تنور است .  اما در اینجا نیز آنچه مهم است پیام  است: اتحادیه اروپا ، که از لحاظ سیاسی در درجه اول از طریق خصومت با روسیه نگه داشته شده است ، در حال تقویت سلاح های خود و مشارکت در تسلیحات است.   قرار است اجلاس "دفاع اروپایی" سال آینده برگزار شود.

همه اینها ناقض منافع خلق ها و بشریت است.  راز بقا در مقاومت است. »

 

 https://rotfuchs.net/startseite.html

 

تلگرام را توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 805  - 21 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت