راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

علیه تخلفات انتخاباتی

نامه اعتراضی

حزب کمونیست روسیه

به ولادیمیر پوتین

سویتسکایا راسیا- آزاده اسفندیاری

 

با پایان یافتن انتخابات پارلمانی روسیه، گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه، نامه‌ ای سرگشاده خطاب به ولادیمیر پوتین، در اعتراض به نحوه انتخابات - به شکل عموم- و فشار ها و تضیقاتی که مقامات دولتی علیه حزب کمونیست و دیگر احزاب مترقی این کشور بوجود آورده اند نوشت. این بدین شرح است:

ولادیمیر ولادیمیرویچ،

رئیس جمهور محترم!

یک دور دیگر از انتخابات مهم در کشور ما برگزار شد. انتخاباتی که ترکیب مجلس دومای دولتی را این بار تغییر داد. حزب کمونیست روسیه توانست همراه با 56 نهاد اجتماعی و افراد مجرب برنامه‌های خود را با بسته ای از قوانین اجتماعی مترقی، جهت توسعه و تعالی روسیه، به اشکال مختلف در معرض افکار عمومی قرار دهد که مورد توجه مردم قرار گرفت. براساس آمار رسمی بیش از 10 میلیون نفر از شهروندان به لیست نمایندگان حزب کمونیست روسیه رأی دادند.

حزب ما به عنوان یک نیروی پیشرو، بیش از یک ربع قرن است که در سیاست روسیه فدراتیو شرکت فعال دارد. کمونیست‌ها وظیفه اپوزیسیون مسئول و سازنده را به عهده دارند و آمادده اند توانایی‌های خود را که منجر به رشد، ترقی و تقویت کشور می‌شود به عهده بگیرند. خصوصا در شرایطی که خطر روز افزون جنگ‌های ترکیبی علیه روسیه در شرایط بحران های حاد سیستماتیک جهان سرمایه داری از اهمیت ویژه برخوردار است.

حوادث اخیر نشان از آن دارند که در برخی از مراکز بالای دولتی نسبت به خطرهای موجود بی‌ تفاوت می باشند. به نظر می‌رسد مجریان سیستم انتخاباتی اخیر که رأی گیری سه روزه انتخاباتی همراه با روش الکترونیکی را که یک بمب دو مرحله بود، سازماندهی کردند و از عواقب این که چنین روشی می‌تواند جامعه را به انفجار برساند بی‌ خبر بوده اند. روشی که سالهاست ادامه دارد. به جای فراهم کردن شرایط گفتگو با نیروهای پیشرو در پارلمان، تضیقات و فشار را بر حزب کمونیست فدراسیون روسیه افزایش دادند و با توسل به نیروهای پلیس برای فعالان و حامیان آن سد های فراوانی را ایجاد کردند. خشونت ها و بی رحمی های غیر قابل توجیهی که در مقابل چشم همگی رویت می‌شود و در حال افزایش است.

طی روزهای 20 و 25 سپتامبر ما توانستیم در میدان پوشکین مسکو، اجتماعاتی را با نمایندگان مجلس دومای دولتی جهت ارتباط با رأی دهندگان و بیان تخلفات انتخاباتی و معضلات اجتماعی برگزار کنیم. این در حالی است که کل مبارزات انتخاباتی این دوره حزب کمونیست روسیه تنها توانست در قالب چنین اجتماعاتی انجام شد. در صورتی که دسترسی احزاب سیاسی دولتی به همه امکانات رسانه ای کشور در سطح وسیعی وجود داشت.

در تجمعات قانونی گفتگو با مردم، نهاد های مجری قانون، تعدادی از افراد شرکت کننده در تجمعات را به ظن دادن «اطلاعات» درباره دیدار با نمایندگان دستگیر کردند. بر اساس قانون، دیدار نمایندگان با رأی دهندگان بدون اطلاع قبلی به مقامات منعی پیش‌ بینی نشده است. ضمن این که اکثر افراد بازداشت شده‌  متهم به انتشار حقایق واضحی در باره نظرات و فعالیت‌های حزب کمونیست، تحلیل اوضاع سیاسی و اطلاع رسانی در باره دیدار با نمایندگان مردم می باشند. 

روز 28 سپتامبر پلیس با خود سری و بی توجهی و بر اساس دلایل واهی و بدون سند تخلف از دستورات قانونی، هماهنگ کننده جبهه چپ "س.اودالتسف" و "ی. انگالیچوا" و معاون مجلس مسکو "ب.کاگارلیستی،" دانشمند مشهور و شخصیت ملی را در دفتر "آ. ملنیکوف"، معاون اول رئیس مجلس دوماً و تعداد دیگری... از نمایندگان را که جهت آماده کردن شکایات در باره جعل در انتخابات بودند رفته و ساعاتی مورد بازجویی قرار می گیرند در حالی که جلب و دستگیری نمایندگان مردم تنها در اختیار دادستانی کل فدراسیون روسیه است.

در مجموعه بازداشت های غیر قانونی واقعیت تلخ و باورنکردنی بازداشت زوبریلین، لیدر حزبی ما در مجلس دومای شهر مسکو در روز اول اکتبر بود. یعنی نقض صریح بخش 5 از ماده 20.2 قانون جرائم اداری فدراسیون روسیه مبنی بر«برگزاری تجمع غیر قانونی» است که با واقعیت مطابقت ندارد و با مفاهیم اولیه قانونی انطباق ندارد.

آشکارا می‌توان پی برد که مرتکبین اقدام‌های غیر مسئولانه نه بر اساس مواد قانونی و نه منافع ملی و امنیت کشور، بلکه بر اساس مصلحت اندیشی نا بجا و کوته نظرانه مقامات است. ناقضان قانون چه توجیهی در باره مزاحمت و آزار لیدر حزب کمونیست در منطقه خاباروفسک، می‌توانند داشته باشند. مسئول حزبی ما در این منطقه بالا ترین رأی، نسبت به حزب روسیه واحد و حزب لیبرال دموکرات را بدست آورد و تنها «جرم» وی بیان نظرات اجتماعی – سیاسی خود در یک کنفرانس مطبوعاتی بود. برخورد هایی از این دست را فقط میتوان با «تصفیه حساب‌های سیاسی» توضیح داد.

می‌خواهم یک بار دیگر تأکید کنم: همه ارجاعات و استنادات ضابطین قانون به آیین نامه هایی که گفته می‌شود توسط بازداشت شدگان نقض شده بی‌اساس است و هیچ قانونی نمی‌تواند بالا تر از قانون اساسی روسیه باشد. این در حالی است که حقوق و آزادی‌های سیاسی شهروندان مصرح در قانون اساسی بشدت نقض می شود...

 

 ولادیمیر ولادیمیرویچ گرامی!

 

در زمانی که قدرت هزار ساله ما وضعیت پر تلاطمی را پشت سر می‌گذارد و در حساس‌ترین و دراماتیک ترین دوران تاریخی خود قرار دارد، من از شما تقاضا دارم در شرایطی که کل کشور و جامعه ما نیاز به اتحاد و همبستگی دارد و باید از ایده‌ها و معانی پر شور انسانی الهام گرفته شود و ضرورتاً با آرامش راه آینده‌ ای را با اعتماد به نفس پی‌ گیری کند، از هیچ کوششی فروگذار نکنید. کشور ما برای تصمیم گیری هوشمندانه و محکم و نه اجباری آمادگی دارد. سیستم انتخاباتی سه روزه ناقص، نا رسا و ضایع کردن حق اتحاد مردم بود. رأی گیری از راه دور در اکثر کشورهای توسعه یافته جهان کنار گذاشته شده است. در نتیجه بی قانونی فساد بوجود می‌آید و به افرادی که با صداقت و شفافیت در روند انتخابات شرکت کردند، ظلم ناحقی روا شد. ضمن این که تصمیمات فرا قانونی جامعه را از روند رشد تکاملی سالم خود محروم می کند.

من از شما بعنوان رئیس جمهور و ضامن قانون اساسی می‌خواهم تا اقدام‌های جدی و سخت گیرانه ای را جهت محکوم کردن مقامات مجرم و سوء‌استفاده کن از قدرت دولتی را به کار گیرید. من صمیمانه و مجدانه امیدوارم در آینده شاهد چنین تخلفاتی نباشیم!

 

گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه

 

https://www.sovross.ru/articles/2180/53890

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh




 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 806  - 28 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت