راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا از افغانستان

به اطراف چین

کوچ می کند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

تور شرق آسیای "کامالا هریس" معاون رئیس جمهور امریکا سوء رفتارهای امریکا علیه پکن را بیشتر کرد. با عقب نشینی امریکا ازافغانستان، تغییر ژئواستراتژیک ایالات متحده به سمت "شرق دور" آغاز شده است؟

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، برای توجیه خروج  نظامی امریکا از افغانستان  وتغیر استراتژیک به آسیای جنوب شرقی سفر کرد.

جو بایدن بسیج متحدان ناتو در اروپا علیه چین را به عنوان "دشمن دموکراسی ها" هدف قرار داده است و سفر" کامالا هریس" معاون رئیس جمهور، نشان می دهد که واشنگتن چقدر مصمم به افزایش فشار نظامی بر پکن است.

کامالا هریس، قبل از سفر به چندین پایتخت کشورهای اسیای جنوب شرقی به سنگاپوررفت. او ماموریت داشت که اخرین مرحله  استراتژی امریکا را که در گذشته  توسط دولت  باراک اوباما آغاز شد و توسط دونالد ترامپ بمنظور "مهار" قدرت چین دنبال میشود را تکمیل کرده و به پایان برساند. ماموریتی برای تحکیم هژمونی متزلزل ایالات متحده در منطقه، جلوگیری از افزایش مداوم قدرت چین در بسیاری از زمینه ها، از جمله  اقتصاد  تا تحقیقات فضایی و کنترل فرایندهای تولید.

تسخیرغافلگیر کننده کابل توسط طالبان در 15 اوت و فروپاشی رژیم دست نشانده افغانستان توسط واشنگتن و متحدانش مطمئناً این تمرین "روند دیپلماسی" را کمی آکروباتیک تر کرد.

در حالی که تصاویر فاجعه بار افغانستان همچنان در حال پخش شدن است، معاون رئیس جمهور مجبور شد قبل از اصرار بر عزم واشنگتن برای ایفای "نقش خود به عنوان رهبر جهان"، قول "تعهد پایدار" را به طرفین  بدهد. او در سنگاپور، به عنوان اولین توقفگاه سفر آسیایی خود گفت: "به همین دلیل من اینجا آمدم."

او با لحن جنگ طلبانه، دیپلماسی آمریکا در قبال پکن را با اتهام "تضعیف نظم بین المللی مبتنی بر قانون" و "تهدید حاکمیت کشورها" اعلام کرد.

"وان ونبین"، سخنگوی دیپلماسی چینی، به لحن تند معاون رئیس جمهور امریکا واکنش نشان داد و گفت: ما معتقدیم با توجه به وقایع افغانستان، آمریکا بهتر است به سهم و نقش خود درفجایع و "بدنامی، سرکوب و ارعاب سایر کشورها" بپردازد."

تغییر "محور" استراتژی امریکا از امپراتوری در خاورمیانه به شرق دور، بر اساس نظریه نظامی توسعه یافته توسط پنتاگون، روابط چین و آمریکا را وارد مرحله بسیار بحرانی کرده است.

آنها با چندین مانورنیروهای ناتو ـ آتلانتیک شمالی ـ با فاصله کوتاهی از ساحل چین، حوادث و خسارات غیر قابل جبرانی را در مناسبات دو کشور به بار آوردند  .

فرانسه امانوئل مکرون، که با تب و تاب بیشتری از دیگر اعضای ناتو در دریای چین فعال عملیات نظامی است، در بهار سال گذشته با اعزام ناو هلیکوپر بر "انفیبی تونر" و ناوچه سبک "فورتیو سقکوف " دور  از  پایگاه های خود در دریای چین ، در این مانورها مشارکت داشت .

 برای مردم و دیپلماتهای ما تعجب آور است که یک نیروی خارجی در سواحل چین مشغول مانور نظامی باشد. همچنان برای یک فرانسوی هم اگر شاهد مانورهای کشتی های جنگی چین در سواحل"بریتانی" فرانسه باشد تعجب اور خواهد بود . این مانورها  به چه معناست؟

ماشاهد ابتکارات تهاجمی ناتو در تابستان گذشته در سواحل جزیره تایوان بودیم .جزیره ای که ناسیونالیست های چینی پس از شکست در انقلاب 1949 به آنجا پناه بردند و اعلام استقلال کردند.

در اوایل ماه اوت، واشنگتن اعلام کرد که در" تایپه" پایتخت تایوان 40 واحد توپخانه خودران تاسیس کرده است و باید اعلام کرد که قصد دارد "اجلاس دموکراسی" مجازی را تا ماه دسامبر تشکیل دهد که هدف اعلام شده آن ایجاد نوعی ائتلاف بزرگ ضد پکن خواهد بود. چندین رسانه تایوانی اطمینان داده اند که نمایندگان این جزیره از طرف آمریکا در این اجلاس دعوت خواهند شد. کامالا هریس تشدید مقابله علیه پکن را محفی نمی کند، بلکه برعکس او بر "تهدیدهای قوی تر" علیه پکن پا فشاری می کند .این تنش ها که عمداً توسط واشنگتن برانگیخته شده، خطری بزرگ برای صلح جهانی و برای بشریت به همراه دارد. برای درک این مسئله کافی است به تصمیمات تسلیحاتی نظامی  جو بایدن نگاه کنیم. رئیس جمهور دموکرات رکورد افزایش تاریخی بودجه نظامی در دوران دونالد ترامپ را شکست. او در ماه مه اعلام کرد که این هزینه ها را در سال 2022 به 715 میلیارد دلار (603 میلیارد یورو) افزایش می دهد که 11 میلیارد دلار (9.3 میلیارد یورو) نسبت به  سال گذشته بیشتر است .

این خیز نظامی امریکا به تنهایی نشان میدهد که بودجه کل ارتش های ده قدرت بزرگ نظامی از جمله ایالات متحده، چین، روسیه، فرانسه و انگلستان  معادل چه مبلغ سرسام آوری  است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سیاست مداخله گرانه ایالات متحده برای تغییر جهت از خاور میانه به شرق آسیا را در نامه ای سرگشاده به "رابرت کاگان"، یکی از رهبران نومحافظه کاران منتشرکرد. این نامه "علیرغم فجایعی نوشته شد که امریکا در عراق و افغانستان بوجود آورد،

"کامالا هریس" که گاهی به اشتباه بعنوان چهره "آمریکای جدید" معرفی می شود، در واقع سکان هدایت این استراتژی را با دست پر دراختیار دارد .

تریلیون ها دلار که از خاورمیانه به سوی استراتژی جنگ در شرق دور سرازیر می شود، تنها برای احیای هژمونی و "مشروعیت" امپریالیسم متزلزل و غیر قابل اعتراض ایالات متحده است!

.https://www.humanite.fr/diplomatie-kamala-harris-promeut-linfluence-americaine-en-asie-717905

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 800  - 10 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت