راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 "مکرون"پرچمدار
سیاستهای قدیمی درعراق

اومانیته- ترجمه جعفرپویا


"مکرون" رئیس جمهور فرانسه می خواهد یک میانجی منطقه ای باشد و حضور نظامی فرانسه را در منطقه خاورمیانه حفظ کند. رئیس جمهور فرانسه برای شرکت در اجلاس بغداد که با حضور کشورهای همسایه عراق برگزار شد به بغداد رفت. او قصد داشت نقش فرانسه را بعنوان میانجی منطقه ای تثبیت کند. این تلاش که توسط مقامات بغداد تسهیل شد ممکن است با توجه به وقایع ژئوپلیتیک که چرخش خاصی را بدنبال دارد موفقیت آمیز نباشد. با این وجود، مکرون از این فرصت استفاده کرد و اعلام کرد که فرانسه به استقرار نیروهای خود در عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه می دهد، حتی اگر ایالات متحده عقب نشینی کند. وی تاکید کرد: "آمریکایی ها هر چه انتخاب کنند، ما حضور خود را در عراق برای مبارزه با تروریسم حفظ خواهیم کرد. همه ما می دانیم که باید مراقب نیروهای خود باشیم، زیرا داعش (دولت اسلامی) همچنان تهدیدی است و من می دانم که مبارزه با این گروه های تروریستی در اولویت دولت عراق قرار دارد". وی پس از دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بر این مسئله بار دیگر تاکید کرد. رئیس دولت عراق پاسخ داد: عراق و فرانسه "شرکای کلیدی در جنگ علیه تروریسم" هستند. در حالی که امنیت عراق در سال های اخیر بهبود یافته است، این کشور همچنان درگیر رقابت قدرت های بزرگ، فساد گسترده بین سیاستمداران خود و شبه نظامیان مسلح است. رقابت برای نفوذ در خاورمیانه بین ایران از یک سو و ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج از سوی دیگر، عراق را به صحنه مقابله علیه نیروهای آمریکایی و ترور شبه نظامیان ایران و عراق تبدیل کرده است. در 3 ژانویه 2020 حذف ژنرال سلیمانی، رهبر سپاه برون مرزی جمهوری اسلامی، در فرودگاه بغداد ترور شد.
علاوه بر رئیس جمهور فرانسه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، ملک عبدالله پادشاه اردن و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در میان سران کشورهای حاضر در کنفرانس بغداد حضور داشتند. کویت و امارات متحده عربی رئیس دولت خود و ترکیه وزیر امور خارجه خود را اعزام کردند. ایران شیعه و عربستان سعودی سنی، رقبای دیرینه برای تسلط بر منطقه نیز وزرای خارجه خود را به کنفرانس بغداد اعزام کرده بودند. دو کشور مذاکرات مستقیم خود را در ماه آوریل در عراق از سر گرفتند و در حالی که محتوای این مذاکرات برای برقراری روابط دیپلماتیک تا کنون برای همه پنهان است و ادامه دارد. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جدید ایران، روز شنبه نیز با همتایان خود از کویت و امارات متحده عربی دیدار کرد. مقامات ایرانی اعلام کردند که بر نتایج مذاکرات وین با قدرت های غربی در مورد برنامه هسته ای ایران و تحریم های بین المللی بیشتر تمرکز کرده اند.
امانوئل مکرون در دیدار خود از عراق از اماکن در حال بازسازی در موصل، شهری که توسط داعش ویران شده وهمچنین با رهبران کردستان عراق دیدار کرد، اما مکرون با احتیاط از حضور نظامی ترکیه در خاک عراق و حملات آن با هدف از بین بردن پایگاه های حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که با کمک حزب دموکرات کردستان "پ د ک" کلید اصلی قدرت را در اربیل، پایتخت دولت اقلیم کردستان در اختیار دارد اشاره نکرد و نام نبرد. در حالی که امانوئل مکرون در این دیدار می توانست با برانگیختن شجاعت و فداکاری پیشمرگه ها (رزمندگان کرد عراق) در نبرد برای کوتاه کردن دست داعش از موصل را برجسته کند. نیروهای "پ ک ک" برای نجات جمعیت "ایزدی های" تحت محاصره داعش از خود جسارت نشان دادند. فرانسه هنور دیپلماسی فرسوده خود را در منطقه دنبال می کند!
.https://www.humanite.fr/irak-macron-se-veut-mediateur-regional-et-maintient-les-troupes-francaises-718375

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 800  - 10 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت