راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

القاعده و داعش

شانه به شانه طالبان

وارد کابل شدند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

طالبان که حکومت را در افغانستان به چنگ آورده، تاکنون از هیچ کشوری نه پیام تبریک دریافت داشته و نه به رسمیت شناخته شده، جز سازمان "القاعده"! القاعده در بیانیه ای دو صفحه ای که چند ساعت پس از خروج امریکا از افغانستان به صورت آنلاین، به زبانهای انگلیسی و عربی منتشر شد،  پیروزی طالبان را به "امت اسلامی" تبریک گفت. در این بیانه بطور مستمر از طالبان به عنوان امارت اسلامی  و از افغانستان به عنوان "قبرستان امپراتوری ها" و "قلعه ای غیرقابل نفوذ" یاد شد و از مردم افغانستان خواسته شد که "پیرامون رهبری مبارک امارت اسلامی - رهبری که در طول سالها صداقت و تمایل خود را برای حفاظت از منافع توده ها و حفاظت از دین، ​​جان و ثروت آنها ثابت کرده، متحد شوند".

در واقعیت هیچ چیز خیلی شگفت آور نیست. پس از انفجار برج های مرکز تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 ، بن لادن پس از قطع روابط خود با حامیان سابق سیا، عربستان سعودی و پاکستان،  به افغانستان پناه برد.

ملاعمر، رهبر وقت طالبان که با بنیانگذار القاعده بیعت کرده بود، از تسلیم او به ایالات متحده امتناع کرد.

بیانیه القاعده از چهار رهبر طالبان از جمله سه امیر این گروه از زمان تأسیس تا کنون، با ستایش ویژه  یاد می کند: ملا عمر، ملا منصور که هر دو کشته شدند و رهبر فعلی "هیبت الله آخوندزاده" و جلال الدین حقانی که اکنون  در کنار رهبر طالبان در کابل ظاهر شده است.

شبکه حقانی یکی از با تجربه ترین و پیچیده ترین سازمان های شورشی افغانستان است که مدتها توسط جلال الدین حقانی، رهبر مجاهدین سابق، با پشتیبانی سرویس های اطلاعاتی پاکستان ، رهبری می شد.

"جلال الدین حقانی" توسط یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد اما پسرانش از جمله " سراج الدین حقانی" ​​که اکنون رئیس این شبکه است، مسئولیت آن را برعهده گرفتند. او توسط سازمان ملل متحد به عنوان "یکی از شناخته شده ترین، تأثیرگذارترین، کاریزماتیک ترین و باسابقه ترین رهبران شبکه "حقانی" توصیف شده است. او همچنین در نمودار سازمانی طالبان در میان مهمترین مقامات حضور دارد. ارتباطات بین حقانی و طالبان از یک سو و القاعده از سوی دیگر به خوبی برقرار شده است.

پرونده های بدست آمده از خانه  اسامه بن لادن که در 2 مه 2011 در"ابوت آباد" پاکستان کشته شد، شرح می دهد که چگونه القاعده با "سراج الدین حقانی" برای هماهنگی حملات علیه نیروهای ناتو در افغانستان در سال 2010 همکاری کرد.

گفته می شود که القاعده حداقل در 15 ولایت افغانستان، عمدتا در مناطق شرقی، جنوبی و جنوب شرقی حضور دارد و در پیروزی طالبان نقش مهمی داشته است. به نظر می رسد شبکه "حقانی" پل واقعی بین سازمان های مختلف جهادی باشد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، "شهاب المهاجر"  که از ژوئن 2020 رئیس شاخه افغانستان داعش با نام "دولت اسلامی خراسان بزرگ است" در گذشته فرمانده رده میانی در شبکه "حقانی" بود و به همکاری خود با این نهاد ادامه میدهد.

گفته می شود که برخی حملات انفجاری و انتحاری در گذشته علیه  دولت افغانستان توسط داعش انجام شد اما بنام طالبان. البته باز هم گفته می شود که عملیات بمب گذاری اخیر، همزمان با خروج امریکائی ها از افغانستان که توسط داعش انجام شد، موجب برخی تیرگی ها در روابط طالبان و داعش شده است.

با این وجود، القاعده ایده خود را برای بهره برداری از پیروزی طالبان دنبال می کند. درپیام اخیر القاعده اهداف این سازمان مشخص است:

"پیروزی طالبان نشان داد که ملت اسلامی وقتی متحد می شود، اسلحه بدست می گیرد و در راه خدا می جنگد تا از دین، ​​مقدسات، سرزمین ها و ثروت های خود دفاع کند، قادر به انجام چه کاری است".

در پیام القاعده ذکر شده، همانطور که افغانستان را "آزاد شد"، فلسطین را هم از اشغال رژیم صهیونیستی و مغرب اسلامی (لبنان) می توان از اشغال فرانسه آزاد کرد"، همچنین " شام ـ سوریه ـ، سومالی، یمن، کشمیر و بقیه مناطق را". سرزمین های اسلامی از چنگال دشمنان اسلام باید ازاد شوند.

این بیانیه طولانی با امضای جانشینان بن لادن یک یادآوری است. القاعده "پیروزی" قریب الوقوع طالبان را در مارس 2020 ، تنها چند هفته پس از توافق با ایالات متحده در مذاکرات قطر اعلام کرد.

ناگفته نماند که در صفوف نیروهای طالبان  حضور جنگجویان خارجی  بین 8000 تا 10 هزار نفر برآورد شده است. گفته می شود که آنها عمدتاً از آسیای میانه، منطقه قفقاز شمالی فدراسیون روسیه، پاکستان و منطقه سین کیانگ چین (اویغورها) و دیگران مناطق هستند. همه انها از اعضای طالبان هستند. اما اغلب دارای دو عضویت، القاعده و "دولت اسلامی"!

 

.https://www.humanite.fr/afghanistan-al-qaida-entend-surfer-sur-la-victoire-des-talibans-718859

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 801  - 17 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت