راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گام های بلند بسوی

اتحاد روسیه و بلاروس

گرد آوری و ترجمه نعمت بوستانی

 

روز پنجشنبه 9 سپتامبر در سفر دو روزه الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، به روسیه و ملاقات با همتای خود ولادیمیر پوتین، دیدار های روسای جمهور دو کشور، از کانال تلویزیونی« روسیه 24» پخش شد.

ولادیمیر پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک همراه با رهبر بلاروس گفت: «امروز می خواهم با رضایت خاطر بگویم که همه 28 برنامه هماهنگ شده با هدف یکپارچه کردن قوانین، برابر کردن شرایط جهت فعالیت‌های واحد های اقتصادی دو کشور، بوجود آوردن بازار های مالی و انرژی مشترک، حمل و نقل، تشکیل و اجرای سیاست کشاورزی و صنعتی واحد توافق و انجام شده است».
رئیس جمهور روسیه یادآوردی کرد، امیدواریم شهروندان هر دو کشور از منافع قابل توجه ادغام و برنامه‌های مشترک بهره مند شوند. ما اطمینان داریم، روس ها و بلاروس ها از حقوق و فرصت های برابر در زمینه های اجتماعی و اقتصادی برخوردار خواهند شد.

الکساندر لوکاشنکو نیز در نوبت خود اظهار داشت: امروز دولت های ما کار فوق‌العاده‌ ای را انجام دادند. من و ولادیمیر ولادیمیروویچ، تصمیمات اساسی را که مربوط به اعتلای سرنوشت و آینده دو کشور می‌باشد گرفتیم. برنامه‌های ادغام، برای ساکنان کشورهای ما عناصر منفی را در پی نخواهد داشت. مخالفان ما در بلاروس با انتقاد از مقامات کشور فریاد می‌زنند: « بلاروس در اختیار روسیه گذاشته شد…» بنابر این می خواهم بپرسم در کجای ادغام و قرار دادها عیب و ایراد وجود دارد و شما دیده و می بینید»؟…

پس از دیدار لوکاشنکو با ولادیمیر پوتین اعلام شد، بلاروس مبلغ یک میلیارد دلار تسلیحات فوق پیشرفته از روسیه خریداری خواهد کرد. در همین رابطه رئیس جمهور روسیه به همراه رهبر بلاروس از کمپلکس  ساخت اس - 500 بازدید کردند. همین طور قرار شد موشک های اس - 400 خریداری شده توسط مقامات بلاروس از روسیه در مناطق مورد نظر ( مناطق غربی بلاروس) دو کشور استقرار یابند.

**

در ارتباط با سفر رئیس جمهور بلاروس، به فدراسیون روسیه و ملاقات با ویلادیمیر پوتین، یوری آفونین معاون رهبر حزب کمونیست روسیه در صحبت‌های خود با شبکه تلویزیونی NTV خاطرنشان کرد، اقتصاد روسیه و بلاروس بسیار نزدیک به هم می باشند، چرا که آنها بخشی از یک مجتمع اقتصادی همگانی اتحاد جماهیر شوروی در می آیند. پس از نابودی اتحاد جماهیر شوروی، همه جمهوری ها با سقوط اقتصادی مواجه شدند. امروزه در روسیه، بیش از 30 شرکت بزرگ فاقد سود دهی هستند. آفونین یاد آوری کرد، در شرایط حاضر ضرورتی ندارد که بفهمیم کدام یک از رشته‌های اقتصادی ما مشکلات بیشتری دارند، بلکه باید کمر همت بسته و با اجرای پروژه های مشترک گره‌های مشکلات اقتصادی و اجتماعی را با متحدین بالقوه و بالفعل خود باز کنیم.

نایب اول رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد، سوالی که توسط برخی از «متخصصان» - چه کسی از چه کسی تغذیه می کند - بسیار مورد پسند سیستم فکری که منجر به نابودی اتحاد جماهیر شوروی شد مطرح بود. در آن زمان سیاستمداران در همه جمهوری ها به شهروندان خود القا کرده بودند که جمهوری آنهاست که بقیه جمهوری ها را « تغذیه می کند». با چنین دیگاهی بود که در نهایت آوار روی سر همه فرو ریخت و همه بازنده شدند.
یوری آفونین همچنین متذکر شد، در برابر فشارهای فزاینده بلوک کشورهای امپریالیستی غرب، تقویت اتحاد نظامی- سیاسی با جمهوری بلاروس برای روسیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در ادامه عضو مرکزیت حزب کمونیست روسیه گفت، ما با بلاروس ها از یک اتحادیه واحد می‌آییم و به یک اتحادیه جدید وارد می شویم. من با اطمینان می‌گویم که بهترین شکل اتحاد بین روسیه فدراتیو و جمهوری بلاروس، اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی است!

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 802  - 24 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت