راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گام های تازه

چین در راه

سوسیالیسم نوین

ریا نووستی- آزاده اسفندیاری

 

  

اخیراً در جمهوری خلق چین، بحث هایی در باره دوره جدید مبارزه با روند محدود کردن سرمایه داری که با ابتکار شین جین پینگ، رهبر حزب کمونیست و رئیس جمهور این کشور مطرح شده آغاز گردیده است.

لی گوانگمن، روز نامه نگار مطلبی را روز 28 اوت در باره تحولات آتی چین در روزنامه‌ ای نه چندان معروف این کشور منتشر کرد که مورد توجه محافل مختلف اجتماعی قرار گرفت. از جمله انتشار آن  در روزنامه مردم ارگان حزب کمونیست چین و خبر گزاری شینهوا، نیز باز تاب یافت.

گوانگمن، می نویسد: آیا توفان دیگری از ایده‌های کمونیستی در راه است؟

هرچند لیبرال های غرب گرای چین در مورد تحولات آینده این کشور بسیار نگران می‌ باشند و غربی‌ها آن را بازگشت به «انقلاب فرهنگی مائو» عنوان می‌کنند. در هر حال روشن است که چنین امری اتفاق نخواهد افتاد، زیرا هیچ برنامه‌ ای برای حذف برنامه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی دنگ شیائوپینگ، که در سال 1978 آغاز شد مطرح نیست. چنان که هدف چین، همچنان ایجاد جامعه رفاه تا سال 2049 یعنی تا صد سالگی تاسیس جمهوری خلق چین است. اساساً قرار نیست نقش رهبری حزب کمونیست چین کنار گذاشته شود. حزبی که ادعا دارد سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در حال باز دهی و شکوفایی است.

رهبر چین، در جشن صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست این کشور در ماه ژوئیه گفت:«ما باید پی گیرانه به ترویج مارکسیسم ادامه داده و آن را با واقعیت‌های فرهنگ و سنت‌های چین درآمیزیم.اگر سوسیالیسم ما با ویژگی‌های چینی است، اقتصاد و نوعی از سرمایه داری در کشور ما نیز باید چینی باشد، یعنی ملی و سازگار با‌ارزش های چینی». باز تاب این نظریات منجر به آن شد که مقاله روزنامه‌ نگار چینی در جامعه طنین انداز شده است.

قبل از هر چیز پکن، مقرراتی را برای تجارت بزرگ فناوری اطلاعات و ممنوع کردن فعالیت سهام غول اینترنتی علی بابا در بورس آمریکا تشدید کرد. متعاقب آن محدودیت‌هایی جدی برای معلمان در بازار بزرگ مالی چین و دسترسی به آن‌ها وضع گردید. دانش آموزان، بیشتر از سه ساعت حق بازی‌های ویدئویی در هفته را ندارند ( باید توجه داشت که چنین تصمیمی چه ضرری هایی را متوجه تولید کنندگان این بازی‌ها خواهد کرد). ضمن اینکه  هشدارهایی علیه « شخصیت‌های فرهنگی» نیز داده شده است.

از روز دوم سپتامبر، مدیریت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، استراتژی جدیدی مبنی بر محدود کردن برنامه‌ها و نمایش‌هایی که برای جوانان بت سازی می‌شود اعلام کردند. روشن است که اساس برنامه‌ ریزی های تصویری و نمایشی ایجاد استاندارد های صحیح زیبایی شناسی است تا از روی آوری به ابتذال و بد سلیقگی جلو گیری شود و ارائه ایده‌هایی که ضد پول پرستی، لذت طلبی و فرد گرایی افراطی است.

 نظر و تفکر مقامات چین اقداماتی از این دست را به بعد اخلاقی و سلامت جامعه متوجه می سازد، چرا که سلامتی اخلاقی جوانان را با هزینه کردن پول نمی‌توان خریداری کرد و آن‌ها را دوباره آموزش داد، از این روی پرورش انسان سالم و سلامت او از پایه در نظر گرفته می شود.

در ادامه لی گوانگمن، می نویسد،« سرمایه‌ گذاری برای مردم بدین گونه، گردش سرمایه است که به تغییر سیاسی – فرهنگی منجر خواهد شد و این تغییر مانع از آن خواهد بود تا سلامت جامعه دستخوش مخاطره گردد. اصلی که سوسیالیسم مد نظر حزب کمونیست چین را تضمین خواهد کرد».

علاوه بر این گوانگمن، اشاره دارد، به زودی قوانین جدیدی از طرف مقامات جمهوری خلق چین، در ارتباط با املاک، برنامه‌های آموزشی و خدمات پزشگی جهت مبارزه با قیمت های بیش از حد بالا در نظر گرفته می شود. در نتیجه، مردم از اصلاحات در آموزش، پزشگی و درمانی و امکانات مالی بهره مند میگردند و راه رسیدن به «رفاه همگانی» هموار خواهد شد. راهی که از طریق آن نا برابری کاهش خواهد یافت، کاری که تا به حال در چین بزرگ دستاورد های عظیمی به بار آورده است.

آری، دقیقاً این طرحی است که قبلاً شی جین پینگ، به حزب کمونیست چین ارائه کرده و به تصویب رسیده است. اگر جامعه چین در دهه های گذشته زندگی نوع غربی را پشت سر گذاشته است، یعنی مصرف گرایی و لذت بردن، یا به تعبیری، به بسیاری از « فضایل» سرمایه داری غربی آلوده شده است اما سیاست جدید حزب کمونیست چین، منجر به شکست نخواهد شد، زیرا با همه تغییرات عمیق و تناقضات و مشکلات بی شمار، اکثریت شهروندان این کشور وحدت و همبستگی ملی را پاس داشته‌ و حفظ کرده‌ اند ضمن اینکه  عدالت اجتماعی را در زندگی لمس کرده و درک درستی از آن به دست آورده اند.

قاعده بر این است که اصلاحات (در همه کشورها)همیشه سخت و دشوار خواهد بود لذا حزب کمونیست چین متحد نیرومندی در این عرصه دارد: میهن پرستی چینی‌ها که بواقع بزرگ است و عمق اجتماعی دارد . در این صورت تصادفی نیست که گوانگمن، در مقاله خود از ضرورت و اجتناب‌ ناپذیری «تحول عمیق»، بر تهدید ها و چالش های خارج از کشور انگشت می‌گذارد و تمرکز میابد:«در شرایط امروز جمهوری خلق چین با شرایط جهانی سخت و پیچیده روز افزونی رو برو است. ایالات متحده آمریکا، کشور ما را با اجرای محاصره اقتصادی، تکنولوژیکی، ضربات مالی، محاصره سیاسی، دیپلماتیک و تهدید های نظامی رو برو کرده است. به اضافه، ایالات متحده جنگ بیولوژیکی و سایبری را علیه ما آغاز و افکار عمومی چین را مورد حمله قرار می دهد».

در هر حال «دگرگونی های عمیقی» که در چین در حال رخ دادن می‌ باشد جوابی است به حملات ایالات متحده و شرایط دشوار جهانی که بقای این کشور را تضمین می کند. این موضوع برای چینی‌ها بسیار قابل فهم است که چین ضعیف و مدیران با تدبیری ضعیف، قربانی طمع کاران خارجی می‌شوند، همانطور که در قرن نوزدهم این اتفاق افتاد و چین طعمه استعمار گران شد. از این روی هشدار مهم گوانگمن، که: «اگر چین در مواجه با غرب به سرمایه داران داخلی تکیه کند و جوانان کشور را با معیار های فرهنگ جهانی آموزش دهد، سرنوشت اتحاد شوروی در انتظار آن است و سقوط و نابودی آن قبل از حمله خارجی اتفاق خواهد افتاد.

در‌واقع، قدرت‌هایی مانند جمهوری خلق چین و روسیه را نمی‌توان با نیروی نظامی خارجی از بیرون شکست داد. این کشورها می‌توانند از درون تضعیف شوند، تجزیه گردند و در اثر اشتباهات خودی ها به راحتی از طرف خارجی ها مدیریت شوند و نسل های جدید عاری از شخصیت ملی پرورش دهند و ایدئولوژی خود را تحمیل کنند. رهبران چین به درستی به این نقاط ضعیف پی برده‌ اند و از تجربه اتحاد شوروی- روسیه که قبلاً هزینه‌های وحشتناکی را بابت تخریب سوسیالیسم پرداخته اند واقف می باشند. از همین روی دو کشور قدرتمند تلاش خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند تا نظم و شرایط داخلی آن‌ها متناسب با منافع مردم خود و تمدن آن‌ها حفظ شده و در برابر هر گونه تهدید و چالش خارجی مقاوم باشند.

 

 

https://ria.ru/20210910/kitay-1749414761.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 804  - 7 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت