راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دعوای

اقتصادی- نظامی

میان فرانسه و امریکا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

با افتتاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه شنبه، دو تن از اعضای شورای امنیت با درگیری دیپلماتیک روبرو  هستند. بحران بین پاریس و واشنگتن تا کجا ادامه خواهد داشت؟

با گشایش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه شنبه، با حضور"آنتونی بلینکن و ژان ایو لودریان"، دو دیپلمات ارشد دو قدرت که چند روز است روابط دیپلماتیک بین آنها منجمد شده است. پس از لغو قرارداد "قرن" فروش (دوازده زیردریایی گروه فرانسوی ـ نوال گروپ ـ با استرالیا) یکی از دلایل لغو قرارداد فروش ایجاد یک پیمان جدید نظامی بین ایالات متحده و انگلستان و استرالیا است. پاریس برای اولین بار با لغو مهمانی که در محل اقامت سفیر فرانسه در واشنگتن به مناسبت سالگرد نبرد دریایی تعیین کننده در جنگ استقلال ایالات متحده برگزار شد، واکنش نشان داد و نبردی که با پیروزی ناوگان فرانسه بر ناوگان انگلستان در سپتامبر 1781به پایان رسید.

همانطور که در بیانیه مطبوعاتی آمده است، "به درخواست رئیس جمهورفرانسه " وزیر امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان، تصمیم گرفت "بلافاصله برای مشورت" با سفیران فرانسه در واشنگتن و کانبرا که به پاریس فراخوانده شدند به پاریس باز گردد  .

فراخوان سفیران فرانسه در کانبرا و واشنگتن به پاریس پاسخ دیپلماتیک فرانسه به امریکا بود .مسلماً این یک رویه معمول دیپلماتیک است که به یک دولت اجازه می دهد تا اعتراض خود را با دولت دیگر ابراز کند.

در سال 2019، فرانسه سفیر خود در ایتالیا را در زمان "تنش با جلیقه زردها" به دلیل ملاقات  (لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر)، با جلیقه زردها فراخواند. وماتئو سالوینی، آشکارا از سیاست امانوئل مکرون انتقاد کرد. اما این اولین بار در تاریخ روابط دیپلماتیک بین فرانسه و ایالات متحده بود که چنین اختلافی ظهور کرد.

ایالات متحده خیلی سریع واکنش نشان داد و از فراخواندن سفیر فرانسه در واشنگتن برای مشورت به پاریس انتقاد کرد. یک مقام کاخ سفید  گفت "آنها در روزهای آینده برای حل اختلافات خود" با پاریس با مقامات فرانسه گفتگو خواهند کرد .

ما در روزهای اخیر کمی بیشتر با جزئیات این اختلافات آشنا می شویم. همانطور که می دانیم بزودی به پایان خواهد رسید. به گزارش نیویورک تایمز، این مقامات استرالیایی بودند که بلافاصله پس از روی کار آمدن جو بایدن در اوایل سال جاری با همتایان آمریکایی خود تماس گرفتند.

مقامات استرالیا هزینه های اضافی قرارداد را غیرقابل تحمل می دانند و می ترسند زیردریایی ها در زمان تحویل از تکنیک های لازم برخوردارنباشند. انها به دنبال طرح دیگری بودند که واشنگتن، در تمایل به منزوی کردن چین در آبهای هند وچین اقیانوسیه، بسیار مشتاق بود به آنها پیشنهاد دهد. این به شکل یک پیمان امنیتی به نام " اوگوس" انتقال فناوری هسته ای به استرالیا بود.

استرالیا هرگز چیزی را در مورد پیمان "اوگوس" برای مقامات فرانسوی فاش نکرد، این خبر سرانجام توسط "جک سالیوان"، مشاور امنیت ملی جو بایدن، تنها چند ساعت قبل از امضا رسمی رهبران امریکا و استرالیا و انگلستان اعلام شد.

سفیر سابق فرانسه در واشنگتن ،"ژرارد آرو"، در توئیتر نوشت: معتقدم که "ضربه ای که به منافع استراتژیک و صنعتی ما وارد شد" باعث می شود که پاریس "سیاست خارجی ما را در منطقه هند و اقیانوس آرام، در مقابل ایالات متحده ." وهمچنین سیاست  ناتو، در مقابل چین را مجدد ارزیابی کند. ما نمیدانیم این اختلافات تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا کاخ الیزه و دولت می دانند؟

https://www.humanite.fr/ventes-darmes-entre-la-france-et-les-etats-unis-la-crise-mais-jusquou-720807

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 804  - 7 مهر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت