راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زوگانف:

پوتین مصمم است

اولیگارش ها

سد راه پیروزی اند

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- نعمت بوستانی

  

گنادی زوگانف، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه، روز 5 دسامبر در مصاحبه با خبرگزاری «سوابدنا پرس»، گفت، سال 2022 که رو به پایان دارد، از نظر تاریخی سالی بسیار دشوار و مهم بود. 30 دسامبر با صدمین سالگرد تشکیل حکومتی منحصربه‌ فرد و شگفت‌ انگیزترین رویداد جهان - اتحادیه جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی مصادف بود. این سالگرد ما را ملزم می کند تا نگاهی واقع بینانه به زمان حال بیندازیم و تجربه گذشته را صادقانه ارزیابی کنیم. در واقع برنامه دوره پنج ساله اول آن زمان مصادف شد با آغاز دولت اتحاد شوروی. قدرتی که چندین شاهکار برجسته را رقم زد. یکی از مبتکرانه ترین آنها، ایجاد اتحاد جماهیر شوروی، با برنامه های صلح آمیز و دموکراتیک بود. در اکتبر 1917، زحمتکشان روسیه پیروز شدند و نتیجه آن بنیان گذاری دولت کارگران و دهقانان بود. این دولت نشان داد که چگونه می توان در جنگ پیروز شد، بر سخت ترین بحران ها فایق آمد، آموزش و مراقبت های پزشکی رایگان را برای همه فراهم کرد که این خدمات پیش از همه برای کودکان، زنان و سالمندان امکان پذیر شد. در عین حال، این سالگرد مصادف شد با جنگ جدیدی که آنگلوساکسون ها علیه ما به راه انداخته اند. به همین مناسبت در روسیه این سال را باید سال وداع با توهمات دانست.

زوگانف تأکید کرد، توهمات این است که روسیه می تواند در سیستم سرمایه داری جهانی جایگاه و مرتبتی  داشته باشد، اینکه ما در جمع آنها جایگاه شایسته ای خواهیم داشت و الیگارش های ما می توانند بر تصمیمات گروه 8 و جی 20 تأثیر بگذارند، اما در واقع، امروز همه درها بر روی ما بسته شده است. علاوه بر این، غرب به روسیه که طی هزار سال شکل گرفته، اعلام جنگ کرده است. جنگ هیبریدی علیه فدراسیون روسیه در واقع به یک کارزار نظامی بزرگ تبدیل شده و در چنین جنگی، تنها یکی از دو حالت ممکن است رخ دهد- یا پیروزی یا شکست. پیروزی تنها با بسیج همه نیروهای معنوی و منابع مادی کشور، انسجام جامعه و پرسنل شایسته و حرفه ای می تواند تضمین شود. درک این نکته ضروری است. در شرایط حاضرهمانند زمان انقلاب اکتبر، ما در جنگ با سرمایه جهانی هستیم. جنگی که با آنتانت جدید، رایش جدید و آنگلوساکسون ها است. در حالی که ما در واقع به تنهایی می جنگیم. ما فقط یک متحد قابل اعتماد داریم، آنهم کشور برادر بلاروس است. از این وضعیت، ما باید نتایج همه جانبه ای بگیریم.

در ابتدا ما به حافظه تاریخی خوب، صلابت، اراده و شجاعت خود نیازمندیم.- من بر این اعتقاد هستم که پوتین مطمئن و مصمم است و برای اجرای سیاستی که در بالا ذکر کردم هر کار لازمی را که باید، انجام می‌دهد ولی بسیاری از افرادی که ضد کمونیست‌ هستند همچنان در قدرت باقی‌مانده اند. آنها مرتب مذاکرات تحقیرآمیزی را پیشنهاد می کنند که نتیجه آن خیانت جدید، جنگی جدید و حتی به شکستی خانمان برانداز ختم خواهد شد.

در این سال به شکل نمادین چهار نفر که کشتی اتحاد شوروی را غرق کردند از جهان رخت بر بستند: گورباچف، کراوچوک، شوشکویچ و بوربولیس. ظاهراً خود طبیعت نیز مایل نبود این افراد خائن شاهد جشن های صدمین سالگرد کشور شوراها باشند.

اکنون ما باید، نگران مسیر مالی، اقتصادی و اجتماعی کشور باشیم و این امر با درک قدرت اکتبر بزرگ، که صنعتی کردن، اجتماعی شدن و انقلاب در سطوح مختلف فرهنگی را امکان‌ پذیر کرد، ممکن است. چنین سیاستی است که مجال یک پیشرفت برجسته در آینده را فراهم خواهد کرد. احیای یک کشور تحقیر شده، تجزیه شده، غلبه بر گرسنگی، فقر، ویرانی و فقدان حقوق شهروندان، از این زمره اند. اجازه دهید یاد آوری کنم که مدرنیزاسیون لنینیستی-استالینیستی با بالاترین نرخ های توسعه نه تنها در تاریخ داخلی بلکه در تاریخ جهانی بی مثال بود تقریباً به مدت 30 سال، 14٪ تولید ناخالص داخلی سالیانه انجام شد.

این همان موضوعی است که رهبری کشور باید به عنوان میراث گذشته بپذیرد - حزب روسیه متحد و دیگر مدیران کشور، حزبی که در قدرت است، متأسفانه، همچنان مسیر قدیمی یلتسین، گیدار، چوبایس و کودرین را دنبال می کند. بودجه ای که روسیه متحد از مجلس دوما گذراند، حتی یک نکته از سخنرانی رئیس جمهور در مجلس فدرال را برآورده نمی کند و نمی تواند نرخ رشد اقتصادی بالاتر از جهان را تضمین کند (فراکسیون حزب کمونیست به بودجه سال آینده رأی منفی داد).

این در حالی است که انتظار می‌رود تا پایان سال 2022 به احتمال زیاد به منفی 3.5 درصد تولید ناخالص برسیم. علاوه بر این، تنها در سه ماه گذشته، تجارت عمده فروشی بیش از 22٪، خرده فروشی - بیش از 9٪، گردش کالا 5.5٪ وتولید - 2٪ کاهش یافته است. تنها دو بخش لوکوموتیوهای اقتصاد بودند - مناطق روستایی (به علاوه 6.2٪) و ساخت و ساز (به علاوه 6.7٪). ما باید از تجربه منحصر به فرد تمدن شوروی، از سرعت شگفت انگیز چین که تحت رهبری حزب کمونیست به آن دست یافته است، درس بگیریم.

توضیح دیگر اینکه باصطلاح توازن منافع بین روسیه و غرب، به یک افسانه تبدیل شده است. در واقع، چنین تصوری از یک دیکته آمریکایی گرفته شد اما این دیکته در حال تبدیل شدن به هرج و مرج و یک جنگ جدید است. جنگ امروز برای ایالات متحده، لهستان و زلنسکی مفید است و نه برای ما، نه برای اروپا و نه برای همه نیروهای صلح طلب جهانی که پی آمد مهلکی دارد...

دوری از این واقعیت آشکار که عملیات نظامی ویژه به یک کارزار نظامی تمام عیار نیاز دارد، غیرممکن است. مسئله جنگ ما را ملزم به تغییر مسیر و ایجاد یک سیاست جدید می کند.

در این زمینه ما اقداماتی را پیشنهاد کرده‌ایم که فقط اجازه می‌دهد چنین سیاست مورد نظری اجرا شود. بودجه توسعه 40-45 تریلیون روبل است. یعنی 15 اصلاحیه قانون اساسی که امکان استفاده از ظرفیت های عظیم کشور را به نفع هر شهروند می دهد. ما پیشنهاد دادیم که منابع مالی عظیم خود را به سمت توسعه روسیه هدایت کنیم و مخالفان خود در غرب را که قبلاً بیش از 300 میلیارد دلار از ما دزدیده اند، بیش از این تغذیه نکنیم و از ادامه سیاست راهزنانه، اعمال محدودیت قیمت بر نفت و گاز روسیه  جلو گیری کنیم.

امسال انتخابات مجلس فدرال و منطقه ای برگزار شد. ما متاسفانه به تکرار شاهد بودیم که حزب در قدرت چگونه نتایج رای گیری را دستکاری می‌کند و همچنان آزار و اذیت مخالفان سیاسی ادامه یافت. این اعمال تنها به تشدید تقابل در جامعه منجر می شود و نه به وحدت آن، که برای ما در چنین شرایط سختی حیاتی است.

برای تقویت وحدت ملی باید گام های اساسی برداشته شود. بالاخره زمان تغییر نام ولگا گراد به استالینگراد فرا رسیده است - شهر باید نام تاریخی با مسمای خود را داشته باشد. لازم است از پوشاندن شرم آور مقبره لنین، هنگام رژه پیروزی دست بردارند. تعطیلی مرکز یلتسین، حمایت از بچه های جنگ و دو برابر کردن درآمد مردم ضرورت حتمی دارد.

در نهایت آنکه، دولت موظف است قیمت ها را تنظیم کند. اتفاقی که اکنون برای قیمت ها می افتد واقعا شرم آور است! امسال بیش از 150 میلیون تن غله در کشور برداشت شده است یعنی بیش از یک تن برای هر فرد در کشور. این در حالی است که قیمت نان و دیگر فرآورده های غلات، همزمان به افزایش قیمت ادامه می‌دهند (نان 18 در صد)!

از اول دسامبر، تعرفه های آب و برق تا 9 درصد افزایش یافته است. حتی در برخی از مناطق رقم های بیشتری مشاهده می شود. بواقع این نوع رفتار ها یک چالش آشکار برای جامعه است!

ما بدون تردید برای یک مسیر جدید، یک سیاست جدید مبارزه خواهیم کرد. همینطور برای حمایت و توسعه مناطق جدید که به سرزمین مادری خود بازگشتند. در سال آینده قصد داریم بیش از دو هزار کودک از این مناطق را در کمپ های سلامت تحت پوشش (حزب کمونیست) بپذیریم. قبل از سال نو، ما یک کاروان بزرگ کمک‌های بشردوستانه - صد و چهارمین بار متوالی - 250 هزار هدیه برای کودکان به آن مناطق خواهیم فرستاد...

ما باید تمام نیروهای خود را بسیج کنیم تا به هنگامه ای که ناتو و وقاحت آنگلوساکسون بر سر ما آورده   اند، پاسخ مناسبی بدهیم تا بتوانیم پیروزی بر نازیسم، فاشیسم، باندرا را تضمین کنیم.

زمان تجمع همه نیروهای اجتماعی، دولتی و وطن پرست فرا رسیده است اما این نیروها فقط می توانند بر اساس عالی ترین آرمان‌های انسانی متحد شوند که امکان گرد آوری امپراتوری روسیه تزاری از هم پاشیده شده را در چارچوب کشور اتحاد شوروی فراهم کرد. این موارد آرمان های کار، عدالت، انسان گرایی و دوستی مردم هستند.

عده ای روزی از من پرسیدند: چرا زحمتکشان شایستگی های لنین را بسیار قدر می دانند؟ پاسخ دادم: آرمان سوسیالیسم که در جریان انقلاب کبیر اکتبر و ساختن دولت شوروی محقق شد، سمبل آن لنین است. روزکاری هشت ساعته که برای اولین بار در جهان ایجاد شد، ایده و عمل اوست. آموزش و مراقبت پزشکی رایگان یادگار لنین است. مرخصی زایمان برای زنان و مرخصی استحقاقی برای هر شهروند نیز میراث لنین است. مدرنیزاسیون لنین و استالین پیروزی بر فاشیسم، پیشرفت در فضا و برابری موشکی هسته ای، همگی از دستاورد های آنها است.

برای اینکه بار دیگر بتوانیم پیروز شویم، نباید با الیگارشی مماشات کنیم و شاهد گستاخی های آنگلوساکسون ها باشیم، بلکه باید توسط سیاستی هدایت شویم که در قرن بیستم به ما اجازه داد به قله های عظیم توسعه و افتخارات بشری برسیم!

 

 

https://www.rline.tv/news/2022-12-05-gennadiy-zyuganov-glavnyy-itog-goda-eto-proshchanie-s-illyuziey-chto-rf-mozhno-vmontirovat-v-sistemu

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 860  - 16 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت