راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بیست و سومین کنگره حزب کمونیست کلمبیا
دست امریکا
از امریکای لاتین
باید کوتاه شود!

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

این مطلب با استفاده از این نوشته با استفاده از دو مطلب مندرج در هفته نامه «عصر ما» ارگان حزب کمونیست آلمان و روزنامه چپگرای «یونگه ولت» ترجمه و تدوین شده است.

 

با شعار «وحدت برای تجدید قدرت» بیست و سومین کنگره حزب کمونیست کلمبیا در "بوگوتا" پایتخت این کشور از تاریخ 7 تا 10 ماه دسامبر برگزار شد. نمایندگان این حزب 92 ساله پس از چندین دهه عدم امکان حضور در صحنه سیاسی کشور، پس از چندین دهه تبعید و محرومیت از فعالیت، تحمل آزار و اذیت، تعقیب، زندان و شکنجه توسط حکومت های دست نشانده امپریالیست ها بویژه امپریالیسم آمریکا، بالاخره در یک روز تاریخی به نمایندگی از طرف دیگر رفقای حزبی از مناطق مختلف کشوری، با هم دیدار تازه کردند. اکنون حزب کمونیست کلمبیا بعنوان یک نهاد قانونی در کشور فعالیت می کند. این پیروزی نتیجه اتحاد عمل جریانات چپ در کلمبیا بود که «گوستاوو پترو» رئیس جمهور جدید را در انتخابات به پیروزی رساند. «گوستاوو پترو»، پارتیزان سابق از جنبش چریکی فارک می باشد. او توانست در دور دوم انتخابات، رقیب میلیونر راستگرای انتخاباتی خود را شکست دهد. پیش از این «ایوان دوکه مارکز» رئیس جمهور راستگرای قبلی، از سوی احزاب مخالف به دلیل اخلال در مذاکرات صلح بدون قید و شرط با (فارک ـ نیروهای مسلح انقلابی چپگرای کلمبیا) بشدت مورد انتقاد واقع شده بود. دولت «دوکه» با وجود آنکه بخشی از نیروهای مسلح انقلابی فارک سلاح ها را زمین گذاشته و به فعالیت سیاسی روی آورده بودند، مطابق قراردادهای فیمابین عمل نکرد و در عمل به کلیه تصمیمات و توافقات منعقد شده در"هاوانا" پایتخت کوبا پشت پا زده بود. در اثر این سیاست حتی تعدادی از اعضاء و رهبران گروه پارتیزانی فارک پس از انعقاد صلح با دولت و زمین گذاشتن سلاح هایشان، توسط جریانات پنهان و مافیائی مرتبط با «دولت دوکه و آمریکا» ترور شدند.

حزب کمونیست (پارتيدو کومونيستا کلمبيا) اکنون بعنوان یک نهاد سیاسی قانونی دارای مشارکت عملی در دولت جدید است و از دولت «گوستاوو پترو» رئیس جمهور منتخب، حمایت می کند.

در آغاز کنگره، پیام تبریک نمایندگان احزاب کمونیست و چپ و همچنین پیام سفیران چین، ویتنام و کوبا به نمایندگی از دولت هایشان قرائت شد. سپس دبیر اول حزب کمونیست کلمبیا «جیمه کیسدو توریاگو» پس از خوشامد گوئی به رفقای مهمان، دیدگاه های حزب در رابطه با مرحله فعلی وضعیت کشور و منطقه و مسائل بین المللی را به اطلاع شرکت کنندگان رساند. دبیر اول حزب کمونیست کلمبیا از جمله نمایندگان مجلس قانونگزاری کلمبیا می باشد. سپس برنامه های هنری و فرهنگی مرتبط با فعالیت های سیاسی نیروهای چپ برگزار شد. در روز دوم کنگره خانم «گلوریا اینس رامیرز»، وزیر کار دولت فعلی به عنوان اولین وزیر عضو حزب کمونیست کلمبیا، از جمله در رابطه با پیشرفت های صورت گرفته در اجرای قرارداد صلح سال2016  با چریک های «فارک- ای.اف» و ادامه مذاکرات برای دستیابی به همکاری های بیشتر اطلاعاتی را ارائه داد. او تاکید کرد تکمیل مذاکرات با فارک زمینه همکاری های بیشتر کشاورزان ساکن در مناطق تحت کنترل فارک را فراهم می آورد. پیشرفت اصلاحات کشاورزی با تخصیص و توزیع زمین های قابل کشت به روستا نشینان این مناطق که پیش از این بر اثر درگیری ها بی زمین و آواره شده بودند اعمال می شود. هدف از این برنامه کوشش برای استفاده حداکثری از منابع و امکانات و نیروهای انسانی مناطق روستائی برای تولید مواد غذائی است. کوشش می شود تا با بالا بردن تولیدات کشاورزی از وابستگی به خارج در این رابطه کاسته شود. راه اندازی کامل کشاورزی، آموزش و بهداشت و دستیابی به «صلح کامل» در تمامی مناطق کشور بویژه در مناطق تحت کنترل فارک برای دولت جدید در اولویت قرار دارد. همچنین تجدید فعالیت سندیکا ها، جوانان و زنان ضرورت توجه بیشتری را می طلبند. به گفته "گلوریا اینس رامیرز" وزیر کار در دولت فعلی، وظیفه حزب هم اکنون عمدتاً گسترش کار در اتحادیه های کارگری، در میان جوانان و زنان است. تنها راه موفقیت، «مبارزه متحد توده های سازمان یافته» است تا انتظارات رای دهندگان به دولت جدید برآورده شود. در این صورت جریان راست در خیابان نمی تواند دست بالا را بگیرد.

در مجموع 400 تن از نمایندگان احزاب مختلف و مسئولین کشوری دعوت شده به کنگره، ارزیابی های خود را چه در رابطه با کشور و چه در رابطه با منطقه و جهان با یکدیگر در میان گذاشتند. همچنین پدیده بافتِ کیفیت و کمیت دولت فعلی و اولویت های خط مشی حزب کمونیست کلمبیا برای سالهای های آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیش از کنگره هفته نامه VOZ ارگان حزب کمونیست کلمبیا نوشته بود: اهداف اصلی پیش رو، کوشش در جهت گشایش دموکراتیک فضای سیاسی ـ اجتماعی کشور و تداوم و پیگیری دستیابی به راه حل های سیاسی برای جلوگیری باز هم بیشتر از درگیری های اجتماعی و مسلحانه پراکنده فعلی است. سیاستی که در ادامه تصمیمات صحیح کنگره 13 حزب که در سال 1980 اتخاذ شد، ادامه می یابد. در آن تاریخ تصمیمات و پیشنهادات حزب زمینه زیادی برای مذاکرات و توافق صلح با بزرگترین جنبش چریکی سابق ( فارک(-EP  فراهم آورد و امکان انتخاب اولین دولت جایگزین چپ را در کشور فراهم آورده است.

در بخشی از مسائل سیاست خارجی، سیاست حزب با سیاست های دولت فعلی تفاوت دارد. بطور مثال حزب کمونیست کلمبیا و رهبری آن «جیمه کیسدو توریاگو» مخالف سیاست دولت در ادامه بهره برداری از جنگل های بارانی کشور است و متوقف شدن بهره برداری و جنگل زدائی از این مناطق را خواستار می باشد. بعلاوه خواسته می شود تا بخاطر اقدامات تخریبی و محیط زیستی شرکت هائی که تاکنون بی رویه از جنگل های بارانی کشور جنگل زدائی کرده اند این شرکت های بزرگ بین المللی باید مطابق قوانین بین المللی به دولت کلمبیا غرامت بپردازند. حزب همچنین خواستار تعطیلی پایگاه های نظامی آمریکا و خروج نیروهای نظامی بیگانه از کلمبیا است.

در کنگره ترازنامه کار حزب اززمان برگزاری کنگره قبلی تا حد زیادی موفق ارزیابی شد. برنامه حزبی جدیدی به تصویب رسید و کمیته مرکزی دوباره انتخاب شد. کوشش می شود تا با حضور بیشتر رفقای زن تعادل جنسیتی درون حزبی رعایت شود.

کنگره معتقد است وظیفه کمونیست های کلمبیا در سال های آینده، همان طور که بارها به آن اشاره شده، تضمین وحدت لازم در اتحاد عمل با دولت و در عین حال حفظ بسیج جمعیت به منظور اجرای اصلاحات مترقی خواهد بود. حزب خود را برای انتخابات منطقه ای در سال 2023 آماده می کند.

متن قطعنامه مصوب کنگره علیه توطئه های امپریالیستی در منطقه وجهان:

ما شرکت کنندگان احزاب کمونيست و کارگری که بمنظور برگزاری کنگره 23 حزب کمونیست کلمبیا در بوگوتا گرد هم آمده ایم، بدینوسیله سیاست های مزورانه امپریالیستی در منطقه را محکوم می کنیم. توطئه قتل «کريستينا فرناندز دکرشنر» در آرژانتين نمونه ای از اقدامات نیروهای بیگانه در منطقه است. در پرو نیز از همان ابتدای تشکیل دولت «پدرو کاستیلو»، دشمنان دمکراسی و آزادی از اشتباهات دولت او سوء استفاده کرده به اقدامات کودتائی دست زدند که این عمل منجر به استیضاح و زندانی شدن این شخصیت سیاسی در پرو شده است.

امپریالیسم همچنان می کوشد تا با راه اندازی انواع طرح ها و برنامه ها در منطقه از طریق عوامل راستگرای خود، سیاست «امپریالیسم فرهنگی» خود را در منطقه گسترش دهد.

توطئه ها علیه « آلبرتو فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین  و «پدرو کاستیلو» رئیس جمهور منتخب پرو مشابه توطئه هائی است که تاکنون علیه افراد چون «لولا دا سیلوا» و «دیلما روسف» در برزیل یا «رافائل کوریا» و «خورخه گلس» در اکوادور و «اوو مورالس» در بولیوی انجام شده و همگی حکایت از دشمنی و مخالفت شدید نیروهای راست با حضور نیروهای چپ و مترقی در صحنه سیاسی منطقه می باشد. آنها بعنوان بازوی اجرائی امپریالیستها در منطقه عمل می کنند و برخلاف ادعاهای رسانه های سفارشی، در مخالفت با حاکمیت قانون عمل کرده و ابتدایی ترین آزادی های دموکراتیک را نقض می کنند.

ما بر این اعتقاد هستیم که وظیفه همه نیروهای ضد امپریالیست و دموکرات و مترقی در سطح جهان است تا شدیدترین مخالفت خود را علیه چنین اقدامات ضد بشری در سراسر دنیا اعلام کنند. حمایت نیروهای مترقی از جنبش های استقلال طلبانه و مترقی آمریکای لاتین باعث می شود تا ممنوعیت فعالیتهای سیاسی ـ فرهنگی، زندانی کردن فعالین سیاسی و تحمیل کودتاها به منطقه آمریکای لاتین به حداقل برسد.

ما اتحاد و همدلی خود را از یک کلمبیای مترقی و دموکراتیک که راه را برای صلح کامل در کشور و منطقه باز می کند، اعلام می کنیم: زنده باد همبستگی بین خلق ها!

بوگوتا، 10 دسامبر 2022

•        حزب کمونیست آلمان

•        حزب کمونیست آرژانتین

•        حزب کار بلژیک

•        حزب کمونیست شیلی

•        حزب کمونیست کلمبیا

•        حزب کمونیست اسپانیا

•        حزب کمونیست پرتغال

•        حزب کمونیست پرو – سرخ پدری

•        حزب کمونیست پرو

•        حزب کمونیست اروگوئه

•        حزب کمونیست ونزوئلا

https://www.unsere-zeit.de/gegen-imperialistische-strafverfolgung-die-internationale-einheit-4775362/

https://www.jungewelt.de/artikel/440731.kommunisten-in-lateinamerika-kurs-auf-totalen-frieden.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جریان سیاسی چپ با نام«مرکز چپ» بود که توانست در «اتحاد عملی تاریخی»

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 862  - 30  آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت