راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ژاپن متحد نظامی

امریکا می شود!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

ژاپن با اعلام «استراتژی امنیت ملی» جدید، نقطه عطف بزرگی را در تاریخ خود - پس از جنگ جهانی دوم- رقم زد. دولت این کشور اعلام کرده است که بودجه دفاعی خود را تا سال 2027 دوبرابر می کند و به 2 درصد تولید ناخالص داخلی میرساند. این بودجه این امکان را به ژاپن می دهد تا با سلاح ها و موشک های تهاجمی مسلح شود. ژاپن خرید  500 موشک "کروز تاماهاوک" و همچنین موشک های دوربرد SM-6 را از ایالات متحده در نظر دارد. توکیو می خواهد سیستم نظامی خود را با استقرار هزار موشک کروز دوربُرد، توسعه موشک های مافوق صوت که پنج برابر سرعت صوت (5 ماک) پرواز می کنند و ساخت حدود 130 انبار مهمات جدید برای مقابله با "ضدحمله" مدرن "کند.

  به گفته دولت، این استراتژیک برای امنیت مجمع الجزایر ضروری است، که البته این یک توجیه است. هدف این استراتژی مقابله با چین و کره شمالی است. چین در سال جاری با جزایر سلیمان و کیریباتی در اقیانوس آرام ائتلاف های استراتژیک منعقد و موقعیت خود را در اقیانوس آرام تقویت کرد. کره شمالی  موجی از پرتاب موشکی را در ماه های اخیر انجام داده است، از جمله پیشرفته ترین موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) که در ماه نوامبر در نزدیکی ژاپن سقوط کرد. روابط روسیه و ژاپن پس از جنگ اوکراین و تحریم‌های توکیو علیه مسکو سردتر از گذشته شده است. مانورهای هوایی مختلف نیروی دریایی روسیه و چین نیز امسال در نزدیکی ژاپن برگزار شد. با این استراتژی جدید، ژاپن، متحد استراتژیک ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام می شود و با تهاجم واشنگتن علیه پکن هماهنگ می شود. "جیک سالیوان"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می گوید: ژاپن در پی افزایش چشمگیر سرمایه گذاری های نظامی و اتحاد نظامی با ایالات متحده است. اما آیا این دکترین جدید بر اساس قانون اساسی است؟ متن بنیادی که توسط اشغالگر آمریکایی پس از پایان جنگ جهانی دوم نوشته شده است، به ژاپن اجازه نمی دهد که ارتشی به این شکل بدست آورد. دولت با این استدلال که همه اعلامیه های اعلام شده ابزار دفاعی است از همه گونه نقض قانون اساسی دفاع می کند. استدلالی که دفاع از آن در مورد «قابلیت ضد حمله» که بدون شک برجسته‌ترین عنصر دکترین جدید ژاپن است، دشوار است: ژاپن می خواهد خود را به موشک های دوربُرد مجهز کند که در صورت حمله به مناطق  پرتاب موشک در خارج از کشور حمله کنند. "نائوکو آئوکی"، کارشناس اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، به خبرگزاری فرانسه گفت: "این فراتر از آن چیزی است که ژاپن به طور سنتی برای دفاع از خود نیاز دارد".

. Défense: le virage historique de Tokyo  | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 862  - 30  آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت