راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

وزیر خارجه آلمان
عاشق آینده است
و کیسینجرعاشق واقعیت

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی


وزیر خارجه آلمان خانم «آنالنا بائربوک» از جناح راست مسلط در درون حزب سبزهای این کشور است. حزبی که از بدو بنیانگذاری خود را «حزب هیپی ها» و «حزب صلح و آشتی» و حزب طرفدار «محیط زیست» اعلام کرد، اما پس از سالها، طرفدار تهاجم ناتو به عراق و افغانستان شد و اکنون مخالف خرید گاز از روسیه. این حزب اکنون به یک حزب جنگ طلب و تابع ناتو تبدیل شده است.
روزنامه یونگه ولت نوشت: اکنون دیگر برای افرادی که حوادث جنگ در اوکراین را تعقیب می کنند موضوعی پوشیده نیست که «هنری کيسينجر وزير امور خارجه سابق آمريکا خواستار پايان سريع جنگ در اوکراين است.» او اخطار می کند که در غیر این صورت جنگ جهانی جدیدی جامعه بشری را تهدید می کند. کیسینجر در مقاله ای آخر هفته گذشته در مجله راستگرای Spectator در بریتانیا نوشت: روسیه باید بتواند مناطقی را که از ابتدای جنگ به کنترل خود در آورده، همچنین کریمه و بخش هایی از دونباس را در تصرف داشته باشد و در رابطه با بقیه مناطق تحت تصرف روسیه از ماه فوریه باید مذاکره انجام شود و نیز در کلیه مناطق ذکر شده از ساکنان نظر سنجی بعمل آید. زمان آن رسیده است که غرب موفقیت های قبلی اوکراین - مانند ارتباط عملی با ناتو را به واقعیت های سیاسی تبدیل کند. کیسینجر گفت بی طرفی غرب دیگر منتفی است. او تصور شکست دادن یا تجزیه روسیه را از نظر نظامی فریبنده و خطرناک و بیهوده ارزیابی کرد.
اما، «آنالنا بائرباک»، وزیر امور خارجه آلمان، در مخالفت با نظریات کیسینجر در گفتگو با روزنامه «بیلد» آلمان گفت که آتش بس و توافق «به رنج مردم اوکراین پایان نخواهد داد.»
وضعیت در اوکراین چنین است که طرفین درگیری همدیگر را به پرتاب بمب و موشک متهم می کنند. ستاد کل ارتش کیف صبح روز یکشنبه اعلام کرد پیشرفت های گسترده ای از منطقه لوگانسک به سمت شهر کوپیانسک صورت گرفته است که در ماه سپتامبر از دست رفته بودند. این حملات در اطراف مناطق «باهموت و آودیوکا» نیز ادامه دارد. ژنرال کوالچوک فرمانده نيروی زمينی اوکراين به روزنامه اکونومیست بريتانيا گفت: روسيه هم اکنون سربازان آموزش ديده بيشترو بهتری را به مناطق درگیری اعزام می کند. در همين حال سخنگوی مرکز اطلاعات نظامی اوکراين ادعا کرد که تیراندازی های شدید در دونتسک و ديگر شهرهای دونباس در هفته های اخير کار روس هاست. از طرفی به گفته مسئولین نظامی طرفدار روسیه در مناطق درگیری، نظامیان مستقر در مناطق تحت تصرف روسیه موظف شده اند تا آثار و بقایای موشک های منفجر شده ناتو را در منطقه جمع آوری کرده و به دونتسک بفرستند. سخنگوی نظامی مسئول در منطقه گفت بقایای سلاح ها و نمونه های جمع آوری شده پرتاب شده علیه ساکنان منطقه دونباس به عنوان «مدارک» حملات اوکراين علیه مردم بی دفاع دنباس ارائه خواهند شد. در همين حال روسيه روز يکشنبه حمله موشکی نظامیان اوکراين عليه شهر مرزی بلگورود را دفع کرد. فرماندار شهر مرزی بلگورود در این رابطه گفت تمام 19 موشک شلیک شده از طرف اوکراین رهگیری و منهدم شده اند.
خوانندگان یونگه ولت در این رابطه یادداشتهائی در زیر مطلب مربوط به اختلاف نظر کیسینجر و خانم وزیر خارجه آلمان نوشته اند:
- مشاهده می کنید، رهبر جوان جهان ما خانم آنالنا بائربوک با نظریات هنری کیسینجر پیر سیاست غرب در تضاد است! این واقعیت که کیسینجر یکی از جنایتکاران بزرگ جنگی قرن بیستم محسوب می شود، امروز دیگر برای افکار عمومی خود آگاه در جهان امر پوشیده نیست و کیسینجر ماه هاست که تلاش می کند راه را برای عضویت اوکراین در ناتو هموار کند. اما ظاهرا خانم وزیر خارجه آلمان از شدت احساسات متوجه نظریات کیسینجر هم نیست که مرتبا شعار می دهد: جنگ صلح است و سلاح های آلمانی جان اوکراینی ها را نجات می دهند!
- نظریات کیسینجر برای فراهم آوردن زمینه مذاکره صلح مهم است. با اين حال با توجه به اهداف او از این مذاکرات که پیوستن اوکراین به ناتو را در نظر دارد، همچنان نا شنيده باقی خواهد ماند زيرا يک اوکراين مرتبط با ناتو امنيت روسيه را برای هميشه به خطر خواهد انداخت. همان طور که خود کیسینجر می نویسد، تنها در صورتی امنیت وجود دارد که تمایل به آشتی نیز وجود داشته باشد. سئوال این است: امنیت روسیه را چه کسی تضمین می کند؟ و یا بهتر است گفته شود: برای آنکه هر دو طرف درگیری احساس امنیت کنند لازم است که قدرت های غربی به طور جدی از استراتژی «سرنیزه اوکراین علیه روسیه» دست بردارند و حقوق اقلیت ها(ی روس تبار) در منطقه درگیری را نیز به رسمیت بشناسند. زمانی که اوکراین به یک کشور بی طرف تبدیل شود، در چنین شرایطی البته روسیه نیز باید از دخالت در امور داخلی یک اوکراین «غیر همسو» خودداری کند و همه پرسی های جدید و بی طرفانه نظارت شده بین المللی، وضعیت و تکلیف مناطق مورد درگیری را روشن کنند.
- «بائربوک» کیست که برخلاف نظر پیر سیاست قرن بیستم یعنی کیسینجر، مخالف پایان دادن به جنگ در اوکراین است؟
- اسکات ریتر، تحلیلگر نظامی آمریکا در رابطه با روحیه جنگ طلبی وزیر خارجه آلمان نوشت: «وقتی وزارت خارجه آلمان در رابطه با سفر نانسی پلوسی به تایوان بیانیه ای با این مضمون صادر کرد که اگر چین به تایوان حمله کند، ما از تایوان حمایت خواهیم کرد. واقعا از خنده «روده بر» شدم. به این سیاستمدار سبز می گویم: لطفا «دهانت را ببند».

https://www.jungewelt.de/artikel/440644.friedensverhandlungen-widerspr%C3%BCchliche-signale.html

تلگرام راه توده:
https://t.me/rahetudeh/15405

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 863  - 7 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت