راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنفرانس خبری

سالانه پوتین

غافلگیرانه شد!

پریسا نصرآبادی

  

در کنفرانس خبری پایان سال رئیس جمهور روسیه با خبرنگاران در کرملین، ولادیمیر پوتین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، سخنانی ایراد کرد که بی‌سابقه بود. او به صراحت علیه سرمایه‌دارانی که منافع شخصی را بر منافع ملّی ارجح می‌دارند سخن گفت و آنان را دشمن روسیه و مردم این کشور نامید.

خبرنگاری در ادامه‌ی پرسش‌های خود حول  اقتصاد و تأمین اجتماعی روسیه، از پوتین پرسید: در پایان هر سال، شما با صاحبان سرمایه و اَبَربنگاه داران روسیه ملاقات می‌کردید. اما امسال چنین نکردید. چرا؟ آیا اکنون شما تلاش آنان را متمرکز بر رشد سرمایه‌گذاری‌های خصوصی [منافع شخصی] می‌بینید؟

پوتین گفت: «ببینید، بنگاه‌های تجاری و صنعتی نیز شرایط سختی را پشت سر می گذارند؛ ما و تمام مردم این را خوب می‌دانیم. اولاً همه‌ی آن‌ها تحریم شده‌اند. چه بنگاه‌های غربی، چه غرب‌گرا و چه غیرغرب‌گرا، همگی تحت تحریم قرار گرفته‌اند. برای چه؟ برای وادار کردن بیزنس‌ها به مقابله با دولت. اما کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، باید در خدمت منافع ملّی باشند و این کشور نیز علاقمند است که آن‌ها به طور موثر کار کنند و مالیات بپردازند. آن‌ها  نباید کشتی تفریحی در خارج از کشور داشته باشند که دولت‌های غربی مصادره‌اش کنند یا صاحب قلعه در دریای مدیترانه و لندن باشند.»

این سخنان پوتین بدان معنی بود که کسانی که در روسیه درآمد کسب می‌کنند و از آن منتفع می‌شوند اما برای کشور خود ارزش قائل نیستند، بلکه برای آن مکانی که دارایی‌ها و حساب‌های بانکی فربه خود را در آن متمرکز کرده اند [یعنی کشوری به غیر از روسیه] ارزش قائل هستند. پوتین گفت که این اشخاص برای ما و [منافع ملّی روسیه] خطر ایجاد می‌کنند.

در کنفرانس خبری پایان سال رئیس جمهور روسیه با خبرنگاران در کرملین، ولادیمیر پوتین در پاسخ به پرسش دیگری از یکی از خبرنگاران، سخنانی ایراد کرد که بی‌سابقه بود. او به صراحت علیه سرمایه‌دارانی که منافع شخصی را بر منافع ملّی ارجح می‌دارند، بود و آنان را دشمن روسیه و مردم این کشور نامید.

او گفت که مردمی که در روسیه زندگی می‌کنند، باید در خدمت منافع ملّی باشند و این کشور نیز علاقه‌مند است که آن‌ها به طور موثر کار کنند و مالیات بپردازند. اگر کسی این‌جا زندگی می کند و زندگی خود، فرزندان و خانواده‌اش را به این کشور گره بزند، این یک بحث است. اما اگر فردِ صاحب سرمایه و بنگاه، زندگانی شخصی خود را به این کشور گره نزند و صرفاً از اینجا پول دربیاورد تا زندگی خود را در خارج از کشور بسازد، این بحث دیگری است. گرچه نه همه، اما اکثر صاحبان سرمایه و ازجمله بنگاه‌های بزرگ، میهن‌پرست و دوستدار روسیه هستند. آنان تلاش می‌کنند که نه فقط در روسیه زندگی و کار کنند، بلکه در جهت منافع کشورمان فعالیت کنند، کارکنان و شرکت‌های خود را حفظ کنند، اقتصاد روسیه را توسعه دهند و...

این سخنان پوتین را باید همچون هدیه‌ی سال نو به مردم روسیه شنید. این که در بزنگاه تاریخی کنونی، دولت ملّی‌گرای روسیه بنا ندارد که به هیچ‌وجه به سرمایه داران بزرگ و غرب‌گرای روسیه اندک باجی بدهد. بنا نیست دشواری تحریم‌ها بر گرده‌ی مردم طبقات فرودست روسیه باشد و به کام الیگارش‌های بی‌وطن.

فعلا ارزش روبل در بازارهای جهانی صعود، و نرخ بیکاری و تورّم در روسیه نزول کرده و تأمین اجتماعی به سود فرودستان تقویت شده است. آرزو کردم که شبیه این کلمات را در ایران هم می‌شنیدیم. اما در ایران اراده‌ای برای خرد کردن استخوان‌ سرمایه سالاران ضدملی وجود ندارد. در ایران صنایع ملٌی خصوصی می‌شوند؛ اتاق‌های بازرگانی سیاست‌های ضدملی صادرات و واردات را دیکته می‌کنند؛ بانکداران خصوصی فربه می‌شوند؛ مجلس ضدملی تصویب قانون مالیات بر سرمایه را پشت گوش می‌اندازد؛ و مقامات برای افزایش حداقل دستمزد کارگران شاخ و شانه می‌کشند.

 نقل از توییتر پریسا نصرآبادی ...

 

تلگرام راه توده:

https://t.me/rahetudeh/15405

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 863  - 7 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت