راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گسترش پایگاههای

نظامی امریکا

در فیلیپین علیه چین!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

آمریکا، در پایتخت فیلیپین درباره استقرار چهار پایگاه نظامی با مقامات این کشور مذاکره کرد.  رئیس جمهور فیلیپین که پسر"فردیناند مارکوس" دیکتاتور سابق فیلیین که در سال 1986 به ایالات متحده گریخت، در اول فوریه با وزیر دفاع ایالات متحده  دیدار و گفتگو کرد. مذاکرات بر محور ایجاد چهار پایگاه نظامی امریکا در نزدیک ترین نقاط با مرز چین انجام شد. امریکا هنوز مشخص نکرده که چه تعداد سرباز در این پایگاهها مستقر خواهد کرد، در حالی که 500 نیروی نظامی امریکا در حال حاضر در این مجمع الجزایر مستقر هستند. یکی  از این پایگاههای جدید ممکن است در جزیره "لوزون" (شمال) ودومی  در استان پالاوان (جنوب غربی) ایجاد شوند. سخنگوی پنتاگون گفت: ایالات متحده و فیلیپین در حال برداشتن گام‌های بزرگی در جهت تقویت قابلیت همکاری و موضع دفاعی متقابل هستند.

گسترش حضور ایالات متحده در منطقه در حالی صورت می گیرد که واشنگتن و متحدانش بر قریب الوقوع بودن جنگ در اطراف تایوان، که کمتر از 700 کیلومتری با شمال فیلیپین فاصله دارد پافشاری می کنند. NBC News  یک یادداشت داخلی از ژنرال "مایکل مینیهان" را منتشر کرده که بموجب آن وی میگوید: «امیدوارم اشتباه کرده باشم. غریزه ام به من می‌گوید که در سال 2025 جنگ شروع می شود و سربازان باید آماده نبرد و پیروزی در اولین جزیره‌ تایوان باشند، که برای دسترسی دریایی چین به اقیانوس آرام حیاتی است.» این حمله همچنین از طرف دریاسالار "فیل دیویدسون" نیز تائید شده است. او دو سال پیش به کنگره اطمینان داد که سال 2025 برای حمله زمان مساعدی است، زیرا تایپه و واشنگتن هر دو انتخابات ریاست جمهوری خود را در سال 2024 برگزارمی کنند.

 همین زمزمه جنگ از طرف ژاپن نیز آغاز شده است، جایی که نخست وزیر "فومیو کیشیدا" هزینه های دفاعی کشورش را دو برابر می کند تا در سال 2027 به سومین ارتش جهان  تبدیل شود. به گفته دومی، شرق آسیا می تواند اوکراین بعدی باشد. بر این اساس، وزیر دفاع امریکا اخیراً از استقرار یک نیروی واکنش سریع دریایی در جزیره "اوکیناوا"ی ژاپن تا سال 2025 خبر داده است. او گفته است که ما یک هنگ توپخانه را برای تقویت این نیرو مستقر خواهیم کرد که قدرت نظامی ان مخرب تر  و متحرک تر خواهد بود. به نظر می رسد این طرح هماهنگ و پی ریزی شده است. در حالی که "لوید آستین" وزیر دفاع امریکا در فیلیپین به سر می بُرد، "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو، در اول فوریه در توکیو بود تا از افزایش هزینه های نظامی ژاپن استقبال کند و پایه های مشارکت امنیتی بین ناتو و اقیانوس آرام هند را پی ریزی کند. "ینس استولتنبرگ" در این مورد اطمینان داد: "ژاپن نزدیکترین شریک ناتو و کارآمدترین از نظر توانمندی است." وی همچنین از کمک ژاپن در جنگ اوکراین و پرواز هواپیماهای باری از پایگاه "ایروما" قدردانی کرد. به طور خلاصه، به نظر می رسد که جنگ در اوکراین و شکست زلنسکی باعث تسریع مذاکرات و عجله در سطح جهانی شده است. در این زمینه دشوار است که بین سناریوی محاصره شدید چین که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد و آنچه در اروپا به روسیه تحمیل  شده ارتباط برقرار نکرد. اگر "رودریگو دوترته"، رئیس‌جمهور سابق فیلیپین از نزدیکی با چین حمایت می‌کرد و مرتباً پیمان نظامی را که او را به واشنگتن محدود می‌کرد، محکوم می‌کرد، به نظر می‌رسد بازگشت به قدرت خاندان مارکوس باعث وارونه شدن اتحاد شده است. "رودریگو دوترته " برای نزدیکی به پکن پنج دیدار از چین و دو بازدید از روسیه انجام داد، اما هیچ بازدیدی از آمریکا انجام نشد. او حتی به باراک اوباما پیشنهاد کرده بود «به جهنم برود». حالا "مارکوس جونیور" به طعنه "نفس تازه" در ایالات متحده محسوب می شود. با این حال، چین همچنان یکی از شرکای تجاری اصلی مانیل است. "مارکوس جونیور" می گوید: «این یک تعادل بسیار نامطمئن است". رئیس جمهور فیلیپین در حاشیه آخرین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2022، که طی آن با جو بایدن مذاکره کرد، دکترین سیاست خارجی خود را چنین اعلام کرد: "دوست همه و دشمن هیچکس". با این حال، به نظر می رسد که سیاست او به سمت واشنگتن متمایل است. وی گفت: نقش ایالات متحده در حفظ صلح در منطقه ما چیزی است که همه کشورهای منطقه و بویژه فیلیپین از آن استقبال می کنند. به گفته "رومل سی. بانلاوی"، رئیس انجمن مطالعات امنیتی و اطلاعاتی فیلیپین، "شکی نیست که مارکو جونیور در حال حاضر با کارت ایالات متحده برای دستیابی به توافقات بهتر با چین بازی می کند". استقرار پایگاه های آمریکایی در صورت ایجاد، از سوی پکن به عنوان یک تحریک بیشتر در مورد ادعاهای ارضی بر دریای چین جنوبی، جایی که فیلیپینی ها نیز ادعای جزایر آن را دارند، تلقی می شود. فیلیپین تنها هدف آمریکا در منطقه نیست. استراتژی نفوذ این کشور در اقیانوس آرام نیز مطرح است، جایی که چین سال گذشته یک توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرد.

. Les États-Unis ciblent Pékin depuis les Philippines | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 869  - 19 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت