راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

جنگ طلبان

پشت نقاب دمکراسی

در مونیخ جمع شدند

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

در کنفرانس امنیتی مونیخ اتحاد آتلانتیک سعی کرد پروژه خود را برای ارتقای جنگ نیابتی با روسیه به دیگران تحمیل کند اما با مقاومت فعالان ضد جنگ که روز به روز قوی تر می شوند روبرو شد.

رهبران صد کشور جهان از جمله اولاف شولز، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بزرگان صنعت تسلیحات جهانی و استراتژیست‌های ارشد اتحاد آتلانتیک (ناتو) در 17 و 18 فوریه در کنفرانس امنیتی سنتی مونیخ شرکت کردند تا از این موقعیت برای متقاعد کردن دیگران در پیروزی از استراتژی غرب استفاده کنند. اجلاس با حملات تبلیغاتی علیه مسکو آغاز شد. رئیس کنفرانس "کریستوف هوسگن"، که پیشتر مشاور آنگلا مرکل صدر اعظم سابق آملان بوده در آغاز اجلاس گفت :

«این کنفرانس چیزی کمتر از مأموریت نجات جهان از استبداد امثال ولادیمیر پوتین، که به اوکراین حمله کرده نیست. این حمله دموکراسی ها را تهدید می کند. در ناتو، همه قوانین باید دوباره بررسی شوند و گزارش سال 2023 نشست ناتو را با عنوان "Re: Vision"  تصویب و منتشر کرد" جستجوی همسویی حداکثری کشورهای جهان در راستای سیاست های واشنگتن و ناتو باید به نتیجه برسد. از کشورهای موسوم به "جنوب جهانی" که تمایلی به پیروی از واشنگتن و ناتو ندارند و به  کنفرانس دعوت شدند در خواست حمایت می کنم.»

مطمئنا این کشورها  با آگاهی از خطرات موجود و سنگینی اختلافاتی که بین غرب و کشورهای نوظهور باقی مانده، در برابر این خواست ناتو سکوت خواهند کرد. همزمان صدای فعالان صلح نیز درخیابانهای شهر مونیخ شنیده میشد. آنها علیه ناتو و خطرات یک انفجار جبران ناپذیر ناشی از جنگ شعار میدادند. اطراف هتل "بایریشر هوف"، هتل مجلل مکل کنفرانس، که تحت نظارت شدید پلیس قرار داشت اجتماع کرده بودند. از امریکا کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع و بیش از 30 عضو کنگره امریکا در کنفرانس مونیخ شرکت کرده بودند که هرگز چنین هیئتی در یک اجلاس "بین المللی" دیده نشده بود. درخواست زلنسکی برای ارسال سلاح های بیشتر به اوکراین موضوع بحث ها بود. برلین با صراحت و پاریس با احتیاط قول حمایت از دولت اوکراین را دادند. درعین حال که طرفداران مشارکت هرچه بیشتر ناتو در جنگ اوکراین خواهان حمایت نظامی بیشتر از کیف شدند. از جمله رئیس جمهور لهستان، که کشورش را با رضایت کامل در اختیار ناتو و متحدان ان قرار داده است. او روی حمایت برگزارکننده آلمانی کنفرانس مونیخ و بویژه وزیر خارجه آلمان حساب باز کرده بود.

هیاتی از غول تسلیحاتی آلمان "راین متال"، سازنده تانک‌های لئوپارد 2 نیز در کنفرانس مونیخ حضور داشت. او گفت که نه تنها طرفدار تحویل تانکهای لئوپارد 2، بلکه خودروهای زرهی پیشرفته خود، Lynx و Panther به اوکراین است. روزنامه اقتصادی  Handelsblattآلمان ایجاد یک کارخانه در اوکراین برای تولید خودروهای زرهی را مطرح کرده است.

 سازمان دهندگان تظاهرات ضد جنگ در اطراف هتل محل کنفرانس مونیخ نگرانی خود را از افتادن جهان در ورطه جنگ جهانی سوم را بیان کردند که "تهدیدی علیه موجودیت بشر است" .

. Ukraine. L’Otan veut mettre en scène sa stratégie de l’escalade | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 3 بهمن  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت