راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنبش درحال گسترش

علیه جنگ اوکراین

در آلمان

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

  

بدلیل دردسترس نبودن مطلب هامبرماس مطلب زیر از چند پورتال آلمانی گزینش و ترجمه و تدوین شده است.

 

«به جنگ اوکراین نباید از دید پوپولیستی و احساساتی مردم اوکراین نگریست، بلکه باید وضعیت را مدبرانه با هدف پایان دادن به جنگ و اجتناب از مخاطره‌ی اتمی شدن و جهانی شدن بررسی کرد.»

در شرایطی که «یورونیوز» در 19 فوریه از تنش و اختلاف بین «اولاف شولتز»، صدراعظم و «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان، با عنوان: «تنش بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.» خبر می دهد و منبع خبر خود را روزنامه «دی زایت» آلمان ذکر می کند، جامعه روشنفکری آلمان همچنان نگران اقدامات ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا برای گسترش جنگ در قاره اروپا است. ایالات متحده به طور دائمی اوکراین را مسلح کرده و کشورهای اتحادیه اروپائی را نیز به سیاست های جنگ طلبانه تشویق می کند. این اقدام و اینکه محافلی در اتحادیه اروپا نیز گردن به سیاست های «ماورابحار»ی ایالات متحده گذاشته و سرسپرده خواسته های استراتژیک این کشور شده اند، باعث می شود تا جامعه روشنفکری آلمان بیش از پیش نگران گسترش جنگ اوکراین در منطقه اروپا باشند.

آمار منتشر شده در رسانه ها گویای آنست که65,7. درصد مردم آلمان نگران گسترش جنگ اوکراین به دیگر کشورهای اروپائی می باشند. «حزب کمونیست آلمان» در یک اطلاعیه مطبوعاتی که یکشنبه هفته گذشته منتشر شده از مخالفین جنگ افروزی در آلمان خواسته است، تا برکناری خانم «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه جنگ طلب را مطالبه کنند، این مطالبه از طریق جمع آوری امضاء انجام می شود.در این اطلاعیه از جمله آمده است:

«حزب کمونيست آلمان» در دادخواست برکناری آنالنا بائربوک وزير امور خارجه را خواستار است: «بائربوک باید برود» آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه، با اعلام «جنگ علیه روسیه» در شورای اروپا، سوگند تعهد به صلح دوستی را شکسته است. اظهارات او از جمله اینکه: «ما در حال جنگ علیه روسیه هستیم» به توهمات ملی دامن زده وباعث بروز و ایجاد آسیب های اجتماعی در آلمان می شود. کمیته اجرایی حزب ما خواهان اقدام قانونی علیه بائربوک بخاطر نقض ماده 26 (اقدام علیه همزیستی مسالمت آمیز مردم) و زیرپا گذاشتن ماده 56 (سوگند مقام) در قانون اساسی است. این وزیر با اعلام «جنگ علیه روسیه» در شورای اروپا، سوگند وفاداری به قانون اساسی آلمان را شکسته است.

شایان ذکر است که تازه ترین شاهکار دیپلماتیک وزیر خارجه آلمان در جلسه اخیر کنفرانس امنیتی مونیخ در مقابل سوال: آیا اگر رئیس جمهور روسیه همچنان در قدرت باشد، ممکن است در طولانی مدت در اوکراین آرامش برقرار شود؟ جواب داد: اگر پوتین سیاست‌هایش را 360 درجه تغییر ندهد، خیر. (آنچه که برای هر دانش آموز مشخص است اینست که عدد 360 درجه یعنی حرکتی دایره ای که در پایان به درجه صفر منتهی می شود. البته منظور خانم وزیر همان« 180 درجه برعکس» است اما ایشان هنوز فرق 180 درجه را 360 درجه نمی داند.م)

به گزارش روزنامه «یونگه ولت» در اقدام اعتراضی دیگری، خانم ها «سارا واگن کنشت» فعال سیاسی و از بنیانگذاران حزب چپ آلمان به همراه خانم «آلیس شوارتزر» روزنامه نگار و فمینیست سالمند آلمان که مجله «ایما» را منتشر می کند. جمع آوری امضاء از طریق «کارزار مطالباتی»( پتیشن) را با عنوان « قیام برای صلح» آغاز کرده اند. (آدرس اینترنتی مطالبه جمع آوری امضاء در زیر این مطلب ذکر شده است.) پورتال «تغییر» نیز که مواضع سیاسی واگن کنشت را نیز منعکس می کند در این رابطه نوشت: «آلیس شوارتزر و سارا  واگن کنشت» با متن زیر جمع آوری طومار با خواسته «حمایت از مذاکره طرفین جنگ» را آغاز کردند:

امروز (10.02.2223352  روز از شروع جنگ اوکراین می گذرد تاکنون بیش از 200 هزار سرباز و 50 هزارغیرنظامی از هر دو طرف کشته شده اند. به زنان تجاوز شده، کودکان وبزرگسالان وحشتزده، دچار سانحه شده اند. اگر این جنگ ادامه يابد، اوکراين بزودی به کشوری بی جمعیت و ويران تبدیل خواهد شد. مردم در سراسر اروپا نیز از تشدید جنگ می ترسند. آنها از آینده خود و فرزندانشان نگرانند.

همبستگی صلح در چنین وضعیتی چگونه می تواند، باشد؟ اوکراین تا چه زمانی به مبارزه و مرگ در میدان جنگ ادامه خواهد داد؟ اکنون پس از یک سال نتیجه این جنگ چه بوده است؟ وزیر امور خارجه آلمان (آنالنا بائربوک) به تازگی گفته است که «ما» «جنگ علیه روسیه» را به راه می اندازیم. جدی!؟

آقای رئیس جمهور زلنسکی را هیچ حمایتی راضی نمی کند. او پس از تانک های موعود، اکنون خواستار جت های جنگنده، موشک های دوربرد و کشتی های جنگی، برای شکست روسیه است! صدراعظم آلمان البته فعلا اطمینان می دهد که نمی خواهد جت های جنگنده یا «نیروهای زمینی» به اوکراین اعزام کند، اما او در ماه های اخیر چندین بار از «خطوط قرمز» ادعائی خود عبور کرده است! بیم آن می رود که اگر اوکراین به کریمه حمله کند، پوتین، بشدت تلافی کند. آیا در ادامه چنان وضعیتی، آلمان و اروپا به طور غیر قابل تصوری به سمت جنگ جهانی و جنگ هسته ای سوق داده نمی شوند؟ فراموش نکنیم، این اولین جنگ بزرگی نخواهد بود که از این راه آغاز شده است. اما ممکن است آخرين جنگ در طول حیات بشریت باشد. اوکراین نمی تواند در جنگی علیه بزرگترین قدرت هسته ای جهان پیروز شود. این موضوعی است که بالاترین افسر نظامی در ایالات متحده، «ژنرال میلی»، می گوید. او از یک «بن بست» سخن می گوید که در آن هیچ یک از دو طرف از نظر نظامی برنده نمی شوند در نتیجه دو راه باقی می ماند، دخالت نظامی غرب و ناتو یا میز مذاکره. سوال این است: چرا میز مذاکره الان نه؟ مذاکره همین حالا! بدیهی است که مذاکره به معنای کاپیتولاسیون و تسلیم نیست. مذاکره برای مصالحه، توسط هر دو طرف است. مذاکره با هدف جلوگیری از مرگ صدها تن دیگر است. ما شهروندان آلمان نمی توانیم به طور مستقیم بر آمریکا و روسیه یا همسایگان اروپایی خود تأثیر بگذاریم. اما ما می توانیم و باید دولت و صدراعظم خود را پاسخگو نگه داریم و سوگند او را به او یادآوری کنیم: جلوگیری از «آسیب به مردم آلمان». ما از صدراعظم (اولاف شولتز) مي خواهيم که جلوي ادامه و افزايش تحويل اسلحه به اوکراین را بگيرد، هم اکنون! او باید برای رسیدن به مرحله توافق آتش بس و مذاکرات صلح، برنامه اتحاد عملی قوی را در هر دو سطح آلمان و اروپا رهبری کند.هم اکنون! چرا که این ادامه جنگ روز بروز ما را به یک جنگ جهانی سوم نزدیک تر می کند.امضاء : «آلیس شوارتزر و سارا واگن کنشت».

«گریگور گیزی» از مسئولین اول حزب چپ آلمان که مسئولیت نمایندگی هیئت این حزب را در پارلمان آلمان نیز به عهده دارد، نیز از مطالبه جمع آوری امضآء و تجمع برای صلح «آلیس شوارتزر و سارا واگن کنشت» بطور رسمی اعلام حمایت کرده است. «تجمع برای صلح» برای روز 25 فوریه، ساعت 2 بعد از ظهر در دروازه براندنبورگ برلین، سازماندهی شده بود که در آن «سرتیپ بازنشسته ارتش آلمان، اریش واد» نیز سخنرانی کرد. «آلیس شوارتزر و سارا واگن کنشت» از همه صلح طلبان و مخالفین جنگ جهانی خواسته بودند: «همه بيایند!»

پورتال «دی ولت» متعلق به بزرگترین شرکت رسانه ای آلمان «اکسل اشپرینگر» نوشت: «شوارتزر و واگن کنشت» و اکنون، «یورگن هابرماس» وارد عمل شده اند. این روزها در آلمان بحث های فزاینده ای در رابطه با اینکه آیا دولت آلمان «باید بطور تهاجمی» برای مذاکره به اوکراین فشار بیاید یا نه، مطرح می شود.»

 

با فاصله 5 روز پس از انتشار مطالبه جمع آوری امضاء و اعلام برنامه «تجمع صلح در برلین»، فیلسوف 93 ساله آلمانی «یورگن هابرماس» نیز طی مقاله ای  در روزنامه «.Süddeutsche Zeitung» مخالفت خود را با ادامه جنگ بطور مستدل ابراز کرد.

روزنامه «روزنامه ساکسون» نیز که در شهر درسدن آلمان منتشر می شود، در این رابطه نوشت: «درخواست مذاکره» ـ «پیشنهاد  فیلسوف هابرماس برای مذاکره با پوتین»:

هابرماس در نوشته خود اعلام کرد که اگر چه «غرب به دلایل مثبتی به اوکراین کمک می کند، اما همزمان جریاناتی در تنور جنگ می دمند. انواع نظرات انتقادی علیه مذاکره و صلح نیز ظهور کرده است و عده ای خواستار تأمل و تاخیر در مسیر دشوار مذاکرات می شوند»، « این صداها می گویند: اوکراین نباید در جنگ شکست بخورد.» البته « من اعتراف می کنم که در حال حاضر هیچ نشانه ای وجود ندارد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پای میز مذاکره بیاید با این حال، باید حتی او را تحت فشار به پای میز مذاکره آورد».

هابرماس با انتقاد از رسانه هائی که تابع جریان جنگ طلبانه اند، همچنین می نویسد: تحت فشار و بیانات احساساتی و بازی های جلب توجه کننده و تبلیغاتی رسانه ای نباید عمل کرد تعدادی از رسانه ها به افکار عمومی تلقین می کنند که هدف فقط و فقط به پیروزی رساندن اوکراین است.

کمک های نظامی غرب به اوکراین، مسئولیت آفرین است: « استدلال و اصرار به پیروزی به هر قیمتی همزمان با افزایش کیفیت تسلیحات تحویلی، پا گذاشتن در مسیری است که ممکن است ما را به جنگ جهانی سوم هدایت کند.» اگر می گوئید «اوکرایین نباید ببازد» منظورتان از عدم باخت چیست؟ و پیروزی را چه تعریف می کنید؟

وظیفه غرب این است که «مستقل از حکومت اوکراین» خود به ابتکاراتی برای فراهم آوردن زمینه مذاکره اقدام کند. تابع رفتار روسیه در بمیدان آوردن سلاح های جدید نباید بود و به همان میزان که روسیه افراد نظامی به جبهه ها می فرستد، نباید غرب حتما بر حمایت های نظامی خود از اوکراین مبادرت کند. ادامه چنین استدلال و لجاجتی به آنجا ختم می شود که اگر روزی روسیه در جنگ موفقیت های بیشتری را صاحب شود، پس می بایستی یا تسلیم اش شد و یا خود (غرب)، (ناتو) وارد جنگ شود.

 

https://www.jungewelt.de/artikel/443806.onlinepetition-dkp-fordert-entlassung-von-annalena-baerbock.html

 

https://www.change.org/p/manifest-f%C3%BCr-frieden

 

https://www.jungewelt.de/artikel/445170.f%C3%BCr-frieden-auf-die-stra%C3%9Fe.html

 

(openpetition.de): 

https://www.openpetition.de/petition/online/baerbock-muss-weg

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 3 بهمن  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت