راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقشه چندین ساله

امریکا برای جنگ

اوکراین با روسیه!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- بهمن دوستدار

  

آمریکا خواهان درگیر کردن روسیه بود و اوکراین را برای این جنگ آماده کرد. تنها در سال جاری، واشنگتن بیش از 20 سال گذشته‌ کمک مالی و نظامی کرده است.

کمی قبل از تعطیلات کریسمس، کنگره آمریکا بسته کمکی 45 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد. پیش از سفر زلنسکی به امریکا، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، 2.2 میلیارد دلار دیگر را اعلام کرد که به طور عمده در قالب سلاح و مهمات به کیف خواهد داد.

اخیراً، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، زمانی که گفت که خروج ایالات متحده از افغانستان - در آگوست 2021 - کمک به اوکراین را آسان‌تر و راحت تر می کند، اعترافی کرد که در عین درستی، در واقع به دولت خودی اهانت کرد.

کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه، به آن اشاره کرد که ایالات متحده "از افغانستان فرار کرد تا دست خود را برای آماده شدن در جنگ" اوکراین آزاد کند و از بلینکن به خاطر صداقت او تشکر کرد.

به گفته نویسنده مقاله، اگر استراتژی غرب واقعاً کارساز باشد، هیچ یک از اینها اهمیت چندانی نخواهد داشت. با این حال، آمار و ارقام چیز دیگری می گوید. تحریم ها تاثیر مطلوبی بر روسیه نداشته است و اقتصاد متحدان آمریکا در اروپا به میزان قابل توجهی تضعیف شده است. میلیاردها دلار برای تأمین مالی کیف ممکن است جیب تعدادی از پیمانکاران نظامی را پر کرده باشد، اما در نهایت به کل اقتصاد آمریکا آسیب رسانده است.

«صنعت نظامی غرب نیز توانایی خود را برای مقابله با خصومت های طولانی مدت ثابت نکرده است. اگر ارقامی که اخیراً در رسانه های ایالات متحده منتشر شده درست باشد، غرب می تواند تا 40000 گلوله توپ برای هویتزرهای 155 میلی متری در ماه تولید کند - این مقدار گلوله را اوکراینی ها در حدود یک هفته خرج می کنند.

بسیاری از نیروهای نظامی ناتو تقریباً هیچ منبع ذخیره اضافی ندارند. صحبت در مورد ایجاد خطوط تولید جدید آسان است، اما در واقعیت وضعیت کاملاً متفاوت است.

مقاله اضافه میکند که:

ایالات متحده اساساً همان رویکردی را که در مورد کابل انجام داد، در قبال کیف در پیش گرفته است. با این تفاوت که درگیری اوکراین بسیار شدیدتر است. تنها در سال جاری، واشنگتن بیش از 20 سال گذشته به اوکراین پول اختصاص داده است.

استراتژی اتخاذ شده در اینجا جنگیدن تمام عیار با روسیه و شکستن این کشور به قیمت "تا آخرین اوکراینی" طراحی شده است.

مکس آبرامز استاد امنیت بین الملل چنین اظهار نظر می‌کند که : تنها کافی است که برای درک چنین استقبالی از زلنسکی در کنگره این را  بپذیریم که رهبران آمریکایی از خیلی زمان قبل  خواهان جنگ، علیه روسبه بودند و این وضعیت موجود برایشان اوج ایده آل است، زیرا آمریکا می تواند این جنگ را به سلیقه خود رهبری کرده ‌، طولانی کند و خود بدون تحمل هزینه های انسانی و از دست دادن سربازان آمریکایی، روسیه را خسته و وادار به  شکست و یا به پذیرش شرایط خود کند.

گلوبال تایمز خاطرنشان می کند که قطع ارتباط روسیه با غرب با تحریم ها، پمپاژ سلاح و مهمات به اوکراین بر اساس شکست مسکو در جنگ و آماده کردن روس های "لیبرال" برای سرنگونی رژیم کنونی محاسبه می شود تا غرب بتواند بر رویارویی با چین تمرکز کند.

ایالات متحده از دهه 1990 برای تبدیل اوکراین به یک پلت فرم ضد روسیه "سرمایه گذاری" زیادی کرده است. انقلاب نارنجی سال 2004 منجر به سرنگونی دولت طرفدار مسکو نشد و  اوکراینی ها در اولین فرصت به آن رای منفی دادند و دولت طرفدار غرب را عوض کردند. تا اینکه کودتای میدان در سال 2014 طراحی و انجام شد تا اوکراین در مسیری قرار گیرد که ایالات متحده تعیین کرده بود. از آن زمان، ایالات متحده به کیف تسلیحات  فراوان داده و به  آموزش های نظامی و سیاسی ارتش اوکراین پرداخته است. گلوبال تایمز نتیجه می گیرد که از مدت ها قبل از زمانی که بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، به اصطلاح نسخه تحریک روسیه، و وادار کردن آن  به تهاجم، برنامه ریزی های لازم انجام شده بود. با انتخاب بایدن حمایت نظامی از اکراین به طور قابل توجهی افزایش یافت و این شد که فعلا در جریان است!

https://t.me/fsk_today

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 864  - 14 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت