راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت "لولا"

آماده مقابله

با کودتا نبود!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

تلاش برای کودتا از سوی حامیان رئیس جمهور سابق برزیل که با حمله به کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی آغاز شد با شکست روبرو شد.

لولا که در زمان وقوع کودتا در پایتخت نبود، اعلام می کرد که مسئولین و کسانی که این شورش کودتائی را تامین مالی می کردند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و ارتش آماده پاسخگوئی است.

رئیس جمهور سابق و شکست خورده در برزیل در انتخابات ریاست جمهوری که به امریکا گریخته، نتیجه انتخابات را قبول ندارد. او که "ژائیر بولسونارو" نام دارد و افکار فاشیستی دارد هواداران خود را به شورش فراخوانده بود و آنها به کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی حمله کردند. "لولا" فرمان مداخله نیروهای  فدرال را صادر کرد و بلافاصله خود برای مردم یک سخنرانی کرد و رئیس جمهور سابق و به امریکا گریخته را مسئول شورش معرفی کرد و گفت: چندین سخنرانی از رئیس جمهور سابق وجود دارد که هواداران خود را به شورش تشویق می کند. او کودتاچیان را "نازی" و "فاشیست"، اعلام کرد. "گلیسی هافمن"، رئیس حزب کارگران (حزب طرفدار لولا) فرماندار منطقه فدرال، و دبیر شورای  امنیت منطقه فدرال، را همدست کودتاچیان اعلام کرد و دستور برکناری دبیر شورای امنیت ملی را صادر کرد.

در چندین ویدئو که پخش شده، طرفداران رئیس جمهور سابق در مرکز شهر نیروی انتظامی پایتخت را تشویق به پیوستن به کودتا می کنند.

از هم اکنون برخی فعالان سیاسی از کندی واکنش دولت در برابر کودتاچیان انتقاد می کنند و معتقدند دولت باید پیش از وقوع کودتا خود را برای مقابله با آن آماده می کرد. در این ماجرا وزیر جدید دادگستری واکنشی سریع داشت و نیروهای کمکی را برای مقابله با کودتا چیان اعزام کرد. او تأکید کرد: «این شورش تلاش بی‌معنا برای تحمیل اراده است، که به پیروزی نیانجامید».

فیلسوف "مارسیا تیبوری" در تبعید در فرانسه که هنوز هم توسط راست افراطی تهدید می شود می گوید: «پیشروی سریع مهاجمان به طرف مراکز دولتی نشانه همدستی برخی از مقامات با کودتاچیان است. به نوشته روزنامه Folha de São Paulo  ، ارتش نیروهای خود را برای تامین نظم و قانون (GLO) به حالت اماده باش در آورده است. یک سناتور از حزب کارگر برزیل پیشنهاد کرد که نیروهای امنیتی منطقه فدرال فدرالیزه  شوند. به این معنا که آنها تحت اقتدار دولت فدرال قرار گیرند. وی افزود: ما نمی توانیم بیشتر از این با جنایتکاران مماشات کنیم.

سفارت آمریکا در برزیل که در کودتا نقش دارد برای پنهان کردن واقعیت به نوبه خود این کودتا را محکوم کرد و خواستار "پایان فوری شورش" شد.

امانوئل ماکرون در توئیتی که به زبان پرتغالی نوشت و خواستار احترام به اراده مردم برزیل و نهادهای دموکراتیک شد و افزود: رئیس جمهور لولا می تواند روی حمایت بی قید و شرط فرانسه حساب کند. تاکنون، "ژایر بولسونارو" رئیس جمهور سابق و اطرافیانش نسبت به تهاجم به نهادهای دولتی واکنش نشان نداده اند. رئیس جمهور سابق  چند روز قبل از مراسم تحلیف لولا، کشور را به مقصد فلوریدا ترک کرد و در آنجا استعفای حود را امضا کرد.

. Les bolsonaristes échouent à putscher Lula | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 865  - 21 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت