راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تضاد منافع

امریکا و اروپا

به تقابل ختم می شود؟

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

  

قانون «کاهش تورم ایالات متحده» مجموعه قوانینی حمایتی است که دولت بایدن می کوشد تا با جذب شرکت‌های آمریکائی به ایالات متحده و مزیت دادن به شرکت‌های داخلی و همچنین وضع تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از اروپا در مقابله با تولیدات اتحادیه اروپا، صنعت تولیدات ایالات متحده را احیا کند.

«میک والاس»، نماینده‌ی ایرلند در پارلمان اروپا دراعتراض به اجرا گذاشتن «قانون کاهش تورم» در آمریکا  گفت:

آمریکا در صد سال گذشته مرتبا از امکانات بین المللی مشترک به نفع خود استفاده کرده است. سوء استفاده از امکانات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی باعث می شود، آمریکا اطمینان حاصل کند که به منافع خودش لطمه ای وارد نمی شود. اتحادیه اروپا از سوء استفاده های آمریکا رنج می برد. در شرایط فعلی صنایع اروپا به دلیل قیمت بالای انرژی سوختی در حال نابودی هستند .اقتصادهای اروپایی از نرخ تورم بالا و بحران انرژی رنج می برند، این وضعیت، تولید در اروپا را آنقدر گران و غیر رقابتی می کند که می تواند کل صنایع را در اروپا به ورشکستگی بکشاند. با وجود اینکه اتحادیه اروپا از جنگ نیابتی ناتو در اوکراین به نفع آمریکا حمایت می کند، اما آنها گاز را به چهار برابر قیمت به ما می فروشند. هنری کیسینجر زمانی گفت که آمریکا دوست یا دشمنی ندارد بلکه منافع دارد. زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا به خود بیاید و زندگی مستقل‌تری را از ایالات متحده آغاز کند. رسانه های مختلفِ شرکت های بزرگ غربی گزارش هایی منتشر کرده اند که اختلافات سیاسی رو به رشد بین آمریکا و اتحادیه اروپا را نشان می دهد.

راهبرد «ساخت اروپا» چیست؟

در مخالفت با به اجرا گذاشتن «قانون کاهش تورم» در آمریکا و خسارت غیر قابل جبرانی که از به اجرا گذاشتن آن به اروپا وارد می شود، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده است که به دنبال دستیابی به یک راهبرد اقتصادی مشترک تحت عنوان «ساخت اروپا» است تا از طریق آن اروپا بتواند با سیاست‌های آمریکا در وضع تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از اروپا و جذب سرمایه گذاری های صاحبان صنایع از اروپا  داخل آمریکا، که با نام «قانون کاهش تورم» در آمریکا به اجرا گذاشته است، مقابله کند.

با تصویب «قانون کاهش تورم» در اوت 2022 میلادی، دولت بایدن از جمله به شهروندان آمریکایی برای خرید خودروهای برقی تولید شده در آمریکا میلیاردها دلار مشوق مالیاتی می‌دهد. ماکرون و دیگر رهبران اروپایی معتقدند که این سیاست در واقع علیه تولیدکنندگان خودروهای برقی اروپایی و سایر صنایع پاک تولیدی در این قاره است.

یکی از اهداف سفر اخیر ماکرون به ایالت متحده آمریکا و دیدار با جوبایدن رئیس جمهوری این کشور نیز رایزنی بر سر «اختلافات تعرفه‌ای بین بروکسل و واشنگتن» بوده که ظاهرا به نتیجه ای نرسیده است.

در این رابطه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه سوم ژانویه در کاخ الیزه میزبان اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد بود. یکی از مسائلی که در این دیدار مورد گفتگو قرار گرفت، طرح اقتصادی «ساخت اروپا» بود که از سوی ماکرون مطرح شده است؛ ابتکاری«علیه  سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده » که به دنبال «حمایت از تولیدات داخلی خود در برابر کالاهای وارداتی از اروپا» است. این طرح از ژانویه 2023 به اجرا گذاشته شده است. بر اساس این قانون و با هدف جذب شرکت های آمریکائی فعال در خارج به آمریکا، شرکت‌هایی که در زمینه‌های تولید خودروهای برقی، باتری‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر و در حوزه جغرافیایی آمریکا تولید بکنند، از یارانه‌های بسیار زیادی برخوردار می‌شوند. هدف از پرداخت یارانه ها به شرکت‌های صنعتی، جذب و تطمیع آنها به شرط تولید در خاک آمریکا است. دولت آمریکا مدعی است که مصرف‌کننده آمریکایی با خرید هر خودروی برقی تولیدی خارج از آمریکا، حدود 8 هزاردلار ضرر می‌کند اما با اجرای این قانون، تولید کننده در خاک آمریکا و مصرف‌کننده این تولیدات از مقادیر قابل ملاحظه‌ای کمک یا یارانه بهره‌مند خواهند شد. برای اجرای قانون مذکور رقمی حدود 430 میلیارد دلار هزینه در نظر گرفته شده است. ماکرون در یک کنفرانس خبری مشترک پیش از دیدار با نخست‌وزیر سوئد در پاریس در رابطه با «طرح ساخت اروپا» گفته بود که تمرکز مذاکرات  او با نخست وزیر سوئد، بر وضعیت اقتصادی اروپا خواهد بود. او گفت: نظر من این است که به یک راهبرد موسوم به «ساخت اروپا» نیاز داریم تا با تغییرات جهانی همخوانی داشته باشد و پاسخی علیه قانون جدید ایالات متحده باشد.» او بر حمایت از «محصولات شبکه صنعتی اروپا» تاکید دارد.

به گزارش سایت گیتی آنلاین «ابوالقاسم دلفی» کارشناس مسائل بین‌المللی و سفیر پیشین ایران در فرانسه نیز در این رابطه توضیحاتی داده است:

براساس آمارهایی که آمریکا اعلام کرده حدود 78 درصد تولیدات مربوط به خودروهای برقی، صنایع وابسته به آن و انرژی‌های تجدید پذیر در اختیار چین است و بقیه آن، میان کل دنیا تقسیم می‌شود. بنابراین آمریکا در طرح کلان خود و به بهانه کاهش وغیرکربنیزه کردن و جبران عقب ماندگی از چین، در صدد بازگرداندن و جذب سرمایه‌ها و تولید کننده‌ها به آمریکا است. با توجه به اینکه اروپا در این نوع صنایع از آمریکا و چین عقب است و بخاطر اینکه آمریکا اعلام کرده است به این صنایع یارانه پرداخت می کند، مسئولین اروپائی نگران هستند که شرکت‌های اروپایی فعال دراین زمینه‌ها به آمریکا مهاجرت کرده و در آن کشور سرمایه‌گذاری و تولید کنند. همانطورکه از هم اکنون بعضی شرکت‌های مهم اروپا، مانند «شرکت نفتی اِنی ایتالیا» و برخی دیگر از شرکت‌های بخش انرژی اروپایی درحال برنامه‌ریزی برای مهاجرت به آمریکا و بهره‌برداری از یارانه‌ها هستند.

وی افزود: در این شرایط، طبیعتا کالاهایی که در اروپا تولید می‌شود با قیمت‌های کالاهایی که در آمریکا تولید شده است رقابت‌پذیر نیستند و شرکت‌های اروپایی در صحنه بین‌المللی، عقب خواهند افتاد. نگرانی اروپا این است که با خروج بخشی از شرکت‌های عمده فعال در این صنایع از اروپا، این کشورها دچار تورم و بیکاری شوند. اروپا از رهگذر اجرای این قانون در آمریکا شدیدا متضرر می‌شود و این مسئله برای صنایع آلمان نیز بسیارحائز اهمیت است. در همین زمینه «کمیسیون اروپایی» در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد «اگر در مذاکراتمان با آمریکا به نتیجه‌ای نرسیم، موضوع را به سازمان تجارت جهانی خواهیم برد.» بنابراین مقدمات تنش فراهم شده است.

رسانه «پولتیکو» نیز در این رابطه مطلبی تحت عنوان: اروپا آمریکا را متهم به سودجوئی از جنگ می کند» منتشر کرد. به گزارش پولتیکو، تصویب قانون کاهش تورم توسط دولت بایدن در ماه اوتِ گذشته اتحادیه اروپا را «به وحشت تمام عیار» دچار کرده است و حتی صحبت از «جنگ تجاری فراآتلانتیک» است. یارانه عظیم اختصاصی دولت بایدن برای اجرای این قانون از نظر کارشناسان اتحادیه اروپا «تهدیدی به نابودی صنایع اروپایی» است .مسئولین اتحادیه اروپا در بروکسل بشدت از اجرای این قانون خشمگین هستند. یک دیپلمات اتحادیه اروپا که مایل بود نامی از او برده نشود به «پولیتیکو» گفت: «قانون کاهش تورم آمریکا همه چیز را تغییر داده است» اکنون سوال این است: «آیا واشنگتن هنوز متحد ماست یا نه؟»

درگیری رو به افزایش آمریکا و اتحادیه اروپا جمله معروف نظریه پرداز امپریالیسم آمریکا «هنری کیسینجر» را به یاد می آورد: «آمریکا هیچ دوست یا دشمن دائمی ندارد، فقط منافع دارد.»

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 865  - 21 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت