راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انگلستان در محاصره

اعتصاب فلج کننده

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 از پاییز امسال، جنبش های اجتماعی بخشی از زندگی روزانه مردم انگلستان شد. اعتصابات در اعتراض به کاهش عمومی استاندارد زندگی موجب شده تا بخش بزرگی از مردم نیز همبستگی خود را به اعتصاب کنندگان اعلام کنند.

"ربکا" در هفته گذشته یک روز هم در دفتر کارفرمای خود کار نکرده است. این مهندس 31 ساله شهرسازی که در حومه‌های دوردست لندن زندگی می‌کند، برای اینکه بفهمد آیا می‌تواند این هفته به مرکز لندن سفر کند یا نه، همانطور که معمولاً روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه انجام می‌ داد، از برنامه اعتصاب اعلام شده توسط روزنامه‌های مختلف در اینترنت با خبر شد.  او می گوید: «در چند روز آینده قطارها اعتصاب نمی کنند، من می توانم سرکار بروم. روز سه‌شنبه فقط در مدارس ابتدایی اسکاتلند، اتوبوس‌های لندن و غرب لندن اعتصابات ادامه دارد. اما مردم هنوز نمی دانند آیا اعتصاب برنامه ریزی شده در  خطوط مترو در روز پنجشنبه پیگیری می شود یا خیر؟»

از پاییز امسال، انگلیسی ها با ریتم اعتصابات زندگی می کنند. اتحادیه های کارگران تصمیم گرفته اند روزهای اعتراض خود را افزایش دهند و در نتیجه به طور مؤثرتری بر دولت فشار بیاورند. "فرانسیس اوگریدی" دبیر اتحادیه های کارگری در اواسط اکتبر گفت : «در بخش‌های خاصی، همگام ‌سازی روزها و ساعات اعتصاب در کشور می‌تواند مفید باشد. اما گاهی اوقات بهتر است که در همان روز برنامه ریزی نکنیم" در واقع، اعتصابات هفته گذشته پس از وقفه ای در فصل تعطیلات سال نو با قدرت کامل از سر گرفته شد. از 3 ژانویه، اتحادیه اصلی صنفی در بخش ریلی، راه آهن، دریانوردی و حمل و نقل (RMT)  اعتصابات را مجدداً اغاز کردند و همچنین پرسنل مسئول ترافیک در بزرگراهها و برخی کارمندان دولت از وزارتخانه های کشاورزی و حمل و نقل. همه سندیکاها تا روز یکشنبه به اعتصاب خود ادامه دادند، حتی  روز پنجشنبه رانندگان قطارهم به انها پیوستند. این هفته مدارس اسکاتلند، امدادگران "امبولانس" و رانندگان اتوبوس کار خود را متوقف خواهند کرد. بنابراین، بریتانیا حتی یک روز را بدون اعتصاب بین 3 تا 13 ژانویه، از جمله تعطیلات آخر هفته، نگذراند. حتی پرستاران کالج سلطنتی پرستاران (RCN) که برای اولین بار از زمان ایجاد این اتحادیه در سال 1916؛ در ماه دسامبر برای بهبود زندگی خود دست به اعتصاب زدند .

با وجود ناآرامی ها، انگلیسی ها همبستگی خود را به معترضان نشان می دهند. پرستاران از حمایت 68 درصدی مردم برخوردارند. بر اساس نظرسنجی  YouGov در تایمز، اکثریت مردم نیز موافق اعتصاب کارکنان پست و معلمان هستند و 31 درصد از بریتانیایی ها معتقدند دولت مسئول اعتصاب کارمندان و کارگران  راه آهن است و منطق دولت را قبول ندارند، در حالی که 29 درصد اتحادیه ها را مقصرمی دانند. به گفته یک استاد مدیریت در دانشگاه بیرکبک لندن «حقوق واقعی انگلیسی ها بیش از یک دهه است که در حال کاهش است. مردم می‌دانند که اتحادیه‌ها تلاش می‌کنند جلوی این افول عمومی را بگیرند و به نفع همه عمل می‌کنند. این جنبشی بزرگ است که مشابه اعتصابات بزرگ در بریتانیا در سال 1980 است. دولت در حال حاضر درخواست اعتصاب کنندگان برای افزایش حقوق نزدیک به تورم را رد می کند. حتی اگر دولت  اطمینان داده باشد که "درها همیشه به روی مذاکرات باز است"، نخست وزیر"ریشی سوناک" در موضع اولیه خود باقی مانده است: افزایش محدود به 2٪ به جز 4.75٪ برای کارکنان سیستم بهداشت. آیا او به دنبال بن بست جنبش، خستگی اعتصاب کنندگان و همچنین افکار عمومی است؟ تایمز، یک روزنامه نزدیک به دولت فعلی محافظه‌کار، از قول وزیری نقل می‌کند که معتقد است «اتحادیه‌های کارگری نمی‌توانند در دراز مدت از نظر مالی به اعتصابات ادامه دهند. رهبران آنها برای حقوق کارگران بافشاری می کنند و از موضع قدرت  صحبت می کنند، اما اعتصاب اقدامی برای خودآزاری علیه کارگران خودشان است که دستمزدهای دو برابری را درتعطیلات  کریسمس از دست دادند. رهبران اتحادیه ها به نفع خود باید دست از بازی سیاسی بردارند و به این اعتصابات پرهزینه پایان دهند.  دبیر کل کالج سلطنتی پرستاران را وادار به واکنش کرد. او هشدار داد: «این اظهارات ناخوشایند از سوی دولت‌ها در مورد مقرون به صرفه بودن اعتصاب‌ها فقط پرستاران را بیشترناخشنود و متحدتر می‌کند. تا زمانی که آنها عقب نشینی نکنند، ما عقب نشینی نمی کنیم". تمام اتحادیه ها که مصمم به آماده شدن برای یک مبارزه تمام عیار وعمومی هستند، از مردم درخواست همراهی کرده اند. اتحادیه کارگران  مشکلات پیش رو را پیش بینی کرده بود.  از مارس 2021 تصمیم گرفته بود مبلغ 35 میلیون پوند استرلینگ (39.6 میلیون یورو) برای هزینه اعتصابات ذخیره کند و کمک 50 پوندی در روز برای اعضای خود ارائه دهد. اتحادیه خدمات عمومی و ارتباطات، بزرگترین اتحادیه کارمندان دولت در کشور، دارای صندوقی بالغ بر 3 میلیون پوند (3.4 میلیون یورو) است ودر وبسایت خود نشان می داد که ماهانه یک میلیون پوند برای اعتصاب هزینه می کند. حد متوسط درامد متوسط خانوار بریتانیا در سال 2022 "3.2 " درصد کاهش یافته است و انتظار می رود در سال 2023 "3.3" درصد کاهش یابد، این اختلاف ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد. Royaume-Uni. Un soutien inédit aux grévistes   | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 866  - 28 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت