راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا و ناتو
جهان را به کام
جنگ سوم می کشانند

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی



درحالیکه 50 کشور بسیج شده اند تا مدرن ترین سلاح های نظامی خود را برای دولت اوکراین بفرستند، امریکا و متحدان نزدیک اروپائی آن ارسال شماری پهپاد ایرانی به روسیه و در نهابت به اوکراین را چنان در بوق کرده اند که گوئی ایران یگانه کشوری است که سلاح به اوکراین فرستاده است. البته اگر این پهپادها را ایران دراختیار ناتو گذاشته بود تا به اوکراین فرستاده شود برای ایران "هورا" هم می کشیدند. گزارش زیر از نشست وزرای دفاع بيش از 50 کشور جمعه 20 ژانویه (30 دی ماه) تحت نام «گروه تماس اوکراین» درپایگاه نیروی هوائی آمریکا در شهر رامشتاین آلمان بمنظور ارسال سلاح های بیشتری برای دولت زلنسکی است. (پایگاه نیروی هوائی آمریکا در شهر رامشتاین واقع در جنوب آلمان 435 مین مرکز پایگاه هوایی و 86 مین پل هوائی آمریکا در سطح جهان است که هواپیماهای تانکر را نیز در اختیار دارد. از اين پایگاه نيروي هوائي آمريکا در اروپا فرماندهي مي شود .این پایگاه در سال 1951 ساخته شده است.م) آنها از برلین خواستند تا با تحویل تانک های سنگین ساخت آلمان موافقت کند.پیش از این نشست، روز پنجشنبه 19 ژانویه نمایندگان 11 کشور در نزدیکی تالین، پایتخت استونی با یکدیگر دیدار و درباره جزئيات کمک‌های نظامی پیشنهادی خود به اوکراین گفتگو کردند.در این دیدار9 کشور از جمله بریتانیا، لهستان، لتونی، لیتوانی، دانمارک، جمهوری چک، استونی، هلند و اسلواکی وعده کمک‌های بیشتر داده‌اند.
براساس بیانیه مشترکی که پس از این دیدار صادر شده، فهرست کمک‌های موعود این کشورها، به جز هلند، به شرح زیر است:
• بریتانیا: 600موشک بریمستون
• دانمارک: 19هویتزر سزار ساخت فرانسه
• استونی: مهمات، هویتزر، موشک‌های ضد تانک و خودروهای پشتیبانی
• لتونی: سیستم دفاع هوایی استینگر دو هلیکوپتر و چند پهپاد
• لیتوانی: مسلسل‌های ضدهوایی و دو هلیکوپتر
• لهستان: مسلسل ضدهوایی اس 60 و 70 هزار قطعه مهمات
• جمهوری چک: هویتزر و نفربرهای زرهی
هلند قرار است روز جمعه فهرست کمک‌های نظامی خود را اعلام کند.
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز پنجشنبه طی سفری که به استونی داشت گفت «وقت آن است که روسیه را عقب برانیم و از اوکراین خارج کنیم.»

فارغ از کمک های اعلام شده نظامی که ارزشی چند میلیارد دلاری دارد، پرسش اصلی کماکان باقی است که در نهایت آلمان سازنده تانک های پلنگ 2 با ارسال تانک‌های سنگین خود به اوکراین موافقت خواهد کرد یا نه.؟
اوکراین از متحدان غربی خود خواسته تانک‌های لئوپارد (پلنگ) ساخت آلمان را برای افزودن به آٰرایش نظامی خود در خط مقدم، در اختیار این کشور بگذارند.
به گفته کارشناسان نظامی این نوع تانک ها تاکنون به حدود 30 کشور فروخته شده اند. فرمانده کل امور نظامی اوکراین مدعی است که فعلا به 300 تانک از این نوع نیاز است در حال حاضر در 13 کشور اروپایی این نوع تانک ها را در اختیار دارند، این نوع تانک ها در اصل بمنظور رقابت با تانک تی-90 روسیه طراحی شدند که هنوز هم توسط نیروهای نظامی روسیه مورد استفاده قرار می گیرد. یک نظرسنجی که توسط یک منبع آلمانی منتشر شده است نشان می دهد نظر آلمانی ها بر سر تحویل تانک های پلنگ 2 به اوکراین با این ارقام مشخص می شود– موافقان: با اکثریت ضعیف46٪ و با 43٪ میزان مخالفان تحویل تانک به اوکراین مشخص می شود. البته وزیر دفاع آمریکا در این رابطه می‌گوید نباید بیش از این درنگ کرد:« وقت درنگ نیست بلکه زمان افزایش کمک‌های لجستیکی و نظامی فرا رسیده است.» بسته جدید کمکی 2,5 میلیارد دلاری جدید ایالات متحده برای نیروهای مسلح اوکراین شامل تحویل 59 نفربر زرهی برادلی است. آستین وزیر دفاع آمریکا توضیح داد که مجموع کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف به 26,7میلیارد دلار رسیده است.
مرکز ثقل نشست روز جمعه رامشتاین در آلمان تاکید و ایجاد رضایت آلمان برای مجاز اعلام کردن ارسال تانک های پلنگ 2 به اوکراین است. صدراعظم آلمان دو روز قبل در حاشیه نشست «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس از پاسخ مشخص به پرسش‌ها در باره تحویل تانک‌های لئوپارد-2 به اوکراین طفره رفت. او گفت آلمان در حال حاضر پس از آمریکا و بریتانیا، بیشترین کمک‌های نظامی را به اوکراین ارائه داده است. او افزود که توافق با ایالات متحده برای او بسیار تعیین کننده است و هم‌زمان افزود: «باید مراقب بود جنگ اوکراین به درگیری روسیه و ناتو تبدیل نشود.» کنسرن تسلیحاتی آلمانی «راین متال» که سازنده جنگ افزار پلنگ 2 می باشد، اخیرا اعلام کرده که ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین زودتر از سال 2024 میسر نیست.اما اگر دولت آلمان مجوز تحویل این تانک ها را اعلام کند کشورهای دارنده این تانک ها می توانند آنها را به اوکراین تحویل دهند.

گزارش زنده و لحظه به لحظه بی بی سی انگلیسی در ساعت 14 و 20 دقیقه جمعه 30 دی ماه از جلسه نشست رامشتاین حاکی است که : «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو « گفت تانک های پلنگ 2 ساخت آلمان «هنوز بخشی از رایزنی ها هستند»
وی افزود ناتو به طور قابل توجهی سلاح های سنگين تر و ديگر کمک های نظامی به اوکراين ارائه می دهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین عضو ناتو خواهد شد، گفت موضع این گروه «بدون تغییر» است اما تمرکز آن اکنون بر «چگونگی اطمینان از پیروز شدن اوکراین به عنوان یک کشور مستقل در اروپا» است.
گزارش همزمان بی بی سی انگلیسی از نشست مذکور حاکی است که در جلسه رامشتاین همچنین وزارت دفاع فنلاند اعلام کرد کمک مالی جدیدی بیش از 400 میلیون یورو (343 میلیون دلار) به عنوان تجهیزات دفاعی برای اوکراین در نظر گرفته است.
کمک های مورد نظر فنلاند شامل تانک های پلنگ 2 نمی شود که این کشور در اختیار دارد.فنلاند می گوید تحویل تانک های پلنگ به اوکراین مشروط بر موافقت کشور سازنده آن یعنی آلمان می باشد.قبلا لهستان و فنلاند آمادگی خود را برای تحویل، به شرط موافقت المان اعلام کرده اند.
بی بی سی انگلیسی همچنین همزمان با ارسال گزارش های خود از مرکز مذاکرات گزارش زیر را منتشر کرد:
کرملین هشدار داده است که تحویل هرنوع تانک از طرف غرب به اوکراین تغییری در معادله درگیری نخواهد داد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: پشتیبانان غربی اوکراین در احتمال پیروزی اوکراین دچار «توهمی چشمگیر» هستند.
پسکوف با اشاره به برنامه تحویل انواع ابزار جنگی توپخانه ای از طرف غرب به اوکراین به خبرنگاران گفت: نباید در اهمیت چنین تدارکاتی از نظر توانایی تغییر در معادلات درگیری اغراق کرد. مطمئنا «این کار مشکلات جدیدی برای اوکراین فراهم خواهد کرد و هیچ چیز تغییری در پیشروی نیروهای نظامی ما در مسیر دستیابی به اهدافمان فراهم نخواهد داد.»
در ساعت 16 به وقت اروپا بی بی سی انگلیسی در ادامه گزارش های لحظه به لحظه خود گزارش زیر را از پایگاه هوائی رامشتاین امریکا در آلمان منتشر کرد که مشخص کننده این موضوع است که دولت آلمان فعلا موضوع ارسال تانک های پلنگ 2 را مسکوت می گذارد.:
«وزير دفاع تازه منصوب شده آلمان تکذيب کرد که تحويل تانک های پلنگ به اوکراين را به طور يک جانبه مسدود می کند. بوریس پیستوریوس یک روز پس از تصدی مقام خود در پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا به خبرنگاران گفت تا کنون تصمیمی در مورد فرستادن تانک های پلنگ 2 به کیف گرفته نشده است. وی گفت: امروز هیچ یک از ما نمی توانیم بگوییم چه زمانی تصمیمی برای تانک های پلنگ گرفته خواهد شد و این تصمیم ممکن است چه شکلی باشد. وی گفت: ما تا زمانی که لازم باشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد و جنگ به پایان رسید.» این موضع گیری دولت آلمان همچنان به مشروط کردن ارسال تانک های ساخت آلمان به ارسال همزمان تانک های ابراهامز آمریکا صخت می گذارد.آلمان اعلام کرده است که اگر آمریکا با تحویل تانک های ابراهامز خود به اوکراین موافقت کند آلمان نیز با ارسال تانک های خود پلنگ 2 موافقت خواهد کرد.
گزارش ساعت 16و 55 دقیقه ای روز جمعه 30 دی ماه بی بی سی انگلیسی با این عنوان مخابره شده است: «هیچ تصمیمی در مورد ارسال تانک های پلنگ به اوکراین گرفته نشده است. در جلسه امروز پايگاه هوائی رامشتاين آمريکا در آلمان تصميمی در مورد تامين تانک های پلنگ 2 به اوکراين اتخاذ نشد.»
در کلیه مراحل گزارش دهی بی بی سی انگلیسی از محل مذاکرات رامشتاین، گزارش ها و خبر های میانی گزارش های این رسانه، کاملا در جهت حمایت از ارسال سلاح به اوکراین تنطیم شده است.
.........................

«سارا واگن کنشت» یکی از رهبران اصلی حزب چپ آلمان یک روز قبل از برگزاری نشست رامشتاین در 29 دی ماه دیدگاه نیروهای دموکرات و مترقی آلمان را در این رابطه در برنامه یوتیوپ خود اینچنین منتشر کرد:
ایالات متحده بار دیگر به وزیران دفاع و دلال های معاملات تسلیحاتی دستور داده است که فردا (20 ژانویه) در رامشتاین دیدار کنند. دوستان جنگ و تسلیحات جدید آلمانی ما از حزب دموکرات های آزاد، سبزها، اتحادیه دوحزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دمکرات آلمان (SPD) از دولت آلمان می خواهند تا با تحویل تانک های جنگی Leopard2 ( پلنگ2) موافقت کند. استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، قبلاً اعلام کرده بود که اوکراین «سلاح‌های سنگین‌تر و تسلیحات مدرن‌تری» دریافت خواهد کرد، زیرا تحویل سلاح کمک برای «مسیر صلح» است. اما این ادعا تحریف واقعیت است. هدف استراتژیک و واقعی آمریکا این است: ایجاد جنگ فرسایشی و سنگر به سنگر بمنظور کش دادن درگیری برای سال‌های طولانی تا هزینه‌های هنگفتی به ما مردم اروپا و آلمان تحمیل شود، جنگی فرسایشی که در آن صدها هزارتن دیگر جان خود را از دست می‌دهند و اوکراین به طور کامل ویران می‌شود. سوال این است: آیا آتش افروزی و دامن زدن به جنگ و درگیری ممکن است در نهایت به درگیری هسته ای و جنگ جهانی سوم منجر شود؟ یا بالاخره امکان آغاز مذاکرات صلح با پذیرش واقعبینانه خواست های طرفین درگیری میسر می شود؟ من در فیلم خبری خود به بحث هایی می پردازم که بارها و بارها علیه راه حل مورد مذاکره مطرح می شود و توضیح می دهم که چرا، دولت چراغ راهنمایی (لقب دولت ائتلافی 3 حزبی آلمان) بالاخره باید به خود بیاید و یک ابتکارعمل دیپلماتیک را آغاز کند و از تحویل تانک های پلنگ 2 به اوکراین خوداری کند.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 867  - 5 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت