راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 867

امریکا و اروپا، چماق را

بالای سر و هویج را

مقابل دهان ایران گرفته اند!

  

هفته گذشته پارلمان اروپا به قطعنامه قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه های تروریستی رای داد ولی با اعلام پایان برجام مخالفت کرد. اتفاق تقریبی آرای مثبت به این قطعنامه و مخالفت همزمان با رد برجام نشان داد که این تصمیم در هماهنگی کامل با مقامات اتحادیه اروپا بوده است. ما در اینجا به محتوای این قطعنامه کاری نداریم. در حالیکه آمریکا خود بارها به تروریسم رسمی دست زده و در آخرین بار در خاک کشوری دیگر با افتخار قاسم سلیمانی را ترور کرده، پارلمان اروپا که اکنون معلوم شده کشورهای آن از خود اختیاری حتی در حد حفاظت از منافع ملی شان دربرابر آمریکا را هم ندارند سپاه پاسداران ایران را سازمان تروریستی اعلام می کند.

این سیاست چماق و هویج اتحادیه اروپا دو چیز را نشان می دهد. اول واقعی بودن بیم آنها از گردش به شرق و حمایت های ایران از روسیه در جنگ اوکراین. دوم آگاهی آنها از تعلل جمهوری اسلامی و موانع داخلی موجود دربرابر این سیاست و در نتیجه امید به اینکه می توان با تهدید و شانتاژ ایران را به عقب نشینی وادار کرد. هردو اینها هم واقعی است. یعنی هم اینکه جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین که سرنوشت جهان و بشریت به آن وابسته شده در کنار نیروی ترقی و پیشرفت تاریخی قرار گرفته واقعی است؛ و هم نشانه های آشکار مقاومت، چند دستگی، تعلل، بی برنامگی‌های داخلی، ناتوانی از تن دادن به اصلاحات، ناتوانی از کوتاه کردن دست الیگارش ها، مافیاها، سرمایه داری تجاری از اقتصاد و سیاست، ناتوانی از همراه کردن مردم با این سیاست خارجی مترقی و سرنوشت ساز و ... نیز به شکلی کاملا واقعی دیده می شود.

آشکارترین نماد این تزلزل ها و موانع که اتحادیه اروپا را به نتیجه بخش بودن چماق و هویچ امیدوار کرده کارشکنی است که دربرابر گسترش روابط اقتصادی ایران با چین و روسیه در ایران دیده می شود. مسئله هم فقط بر سر رسانه های دلار زده ایران نیست که سرمایه داری تجاری داخلی هزینه انتشار آنها را تامین می کند، همانها که روابط با اروپا و غرب را ضامن غارت ثروت کشور و انتقال آن به حسابهایشان در کانادا و آمریکا می دانند. آنها که ۷۰ میلیارد دلار را ظرف کمتر از دو سال فقط به کانادا منتقل کرده اند آنقدر سرمایه دارند که خرج رسانه های ضد چین و روسیه در ایران را بدهند تا مبادا اقتصاد دلاری ایران بر هم بریزد. جنجالی که این رسانه ها بر سر حمایت چین از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات ایران و امارات متحده عربی کردند و سکوتی که همان رسانه ها دربرابر سخنان رئیس جمهور کره جنوبی در همان امارات نشان دادند که ایران را بزرگترین تهدید و دشمن نامید به اندازه کافی نشاندهنده ماهیت دلار زده و ضدملی این رسانه هاست.

 مهمتر از آن یا در کنار آن دستگاه دولتی و مدیریتی ایران است که با هزاران رشته اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی به غرب پیوند خورده اند. متزلزل شدن چشم انداز حکومت مدیران بلندپایه دولتی خودی را وادار می کند که به فکر آینده خود باشند و فرستادن اعضای خانواده به غرب و ایجاد درآمد و کسب اقامت برای آنها مهمترین تدبیر آنهاست. اینان بیش از آنکه نگران سرنوشت ایران باشند، نگران آن هستند که مبادا خود و خانواده شان در غرب در لیست تحریم آمریکا و اروپا قرار بگیرد و اقامت هایشان لغو و حساب های بانکی شان مسدود شود.

همه این وضعیت در واکنش انفعالی دستگاه دولتی ایران خود را نشان می دهد که افزایش بهای دلار در بازارها یکی از نمادهای آن است. در حالیکه بهترین پاسخ به جنگ روانی و تجاری افزایش بهای دلار، سرعت بخشیدن به دلار زدایی از اقتصاد ایران و نشان دادن عزم گسترش روابط اقتصادی با چین و روسیه است حکومت در پی آرام کردن اروپا و بی اهمیت نشان دادن آن برای مردم به بهای پنهان کردن واقعیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آنهاست. اینکه اعلام تروریستی بودن سپاه یا حتی تحریم ایران توسط اروپا می تواند اهمیت و تاثیر مهمی در اقتصاد ایران باقی نگذارد زمانی درست است که ما بتوانیم نشان دهیم که آماده تسریع در سرمایه گذاری چین و روسیه و گسترش روابط با کشورهای بریکس و اوراسیا هستیم. واگرنه افکار عمومی نتیجه معکوس می گیرد و به این نتیجه می رسد که گسترش این روابط نیز دردی را از اقتصاد ایران دوا نخواهد کرد و چاره در همان گدایی رابطه از اروپا و امریکاست که غرب گرایان ایرانی مدعی آن هستند و دستگاه سیاست خارجی ایران هم با مواضع متزلزل خود به آن حقانیت می دهد.  

تنها پاسخ به سیاست چماق و هویج اتحادیه اروپا پایان دادن به مقاومت های داخلی و حکومتی دربرابر سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران و گسترش روابط با روسیه و کشورهای بریکس و ارواسیاست. همه دیگر مانوورهای وزارت خارجه و دست و پا زدن های حکومتی هیچ تاثیر و نتیجه ای نخواهد داشت.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 867  - 5 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت