راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شکست کودتا

و دوران پس از

کودتا در برزیل!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

در 8 ژانویه در برزیل یک کودتا با هدایت رئیس جمهور سابق این کشور که از برزیل گریخته و به امریکا رفته روی داد. کودتا با آنکه کودتاچیان توانستند مراکز دولتی را اشغال کنند با شکست روبرو شد و بدنبال این شکست، "لولا" رئیس جمهور کنونی و چپ گرای برزیل فرمان دستگیری کودتاچیان را داد. او از بی عملی ارتش برای مقابله با این کودتا بشدت انتقاد کرد. بدنبال این انتقاد؛ رئیس ستاد ارتش، برکنار شد و همزمان با آن همه طرفداران چپ گرای رئیس جمهور خواهان تصفیه  ارتش  شده که لولا به آن پاسخ مثبت داد و این پاکسازی آغاز شد.

برزیل یک تاریخ چند صد ساله مداخله گری نظامی در امور سیاسی و دولتی دارد و تاریخ سیاسی آن با مداخلات نظامی مشخص شده است. "یوناس مدیروس"، محقق مؤسسه تحقیقاتی برزیلی Cebrap، به یاد می‌آورد که انتقال از سلطنت به جمهوری نیز با یک کودتای نظامی انجام شد. بنابراین برای جلوگیری از تکرار کودتا در برزیل دولت باید مردم را بسیج کند تا بموقع علیه کودتا وارد خیابان شوند.

"داگلاس بلچیور"، رهبر جنبش سیاهپوستان و مدافع محیط‌ زیست معتقد است که امروز، فردا و تا همیشه باید خیابان‌ها را علیه کودتا اشغال کنیم. از طرف دیگر حزب کارگران  (PT)اعلام کرد: "ما از واکنش متحد و قوی علیه هر کودتائی استقبال می کنیم".  واکنش لولا و دولت در اوج حمله بسیار معقول و منسجم بود. البته وزرای ما و نمایندگان مجلس هم نترسیدند و علیه کودتا واکنش نشان دادند.

حالا در برزیل یک خانه تکانی آغاز شده  است و تاکنون 1500 تن از کودتاچیان دستگیر شده اند، گرچه دولت علاقه خاصی به دستگیری و تحریک کودتا ندارد. از نظر مقامات تنبیه کودتا گران پاسخ بخشی از مسئله است، مهمترین چیز اینست مسئولان اصلی کودتا دستگیر و مجازات شوند. ما باید حامیان مالی و حامیان سیاسی این کودتا را محاکمه کنیم. به نظر می رسد این پیشنهاد با اجماع گسترده ای روبرو شده است.

همیلتون پریرا، مبارز PT اطمینان می دهد: «آنچه در 8 ژانویه اتفاق افتاد نتیجه یک همدستی بود. زنجیره‌ای از همدستان، از جمله همدستان داخلی، که می‌تواند باز هم روی بدهد."

لولا، می‌خواهد عملگرا باشد، در حال حاضر نزدیک به 90 نفر از بستگان رئیس جمهور سابق که در کودتا نقش داشتند هدف تصفیه قرار گرفته اند و تصفیه در نهادهای امنیتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رهبر حزب کارگر PT  معتقد است که باید مردم را متقاعد کنیم که امنیت تنها سلاحی نیست که به کمر بسته می شود، بلکه آموزش، حمل‌ و نقل عمومی مناسب، سیستم بهداشتی با کیفیت، کاهش گرسنگی امنیت می آورد و در مقابل نابرابری های اجتماعی کودتا سازند. تمام حامیان و طرفداران لولا اکنون با این نظر موافقند. حکومت کردن، یعنی مراقبت از اکثریت مردم.

 حامیان اصلی لولا، جنبش فمینیستی و جنبش سیاهپوستان این نظرات را تأیید می کنند و می گوید که ما از خودمان هم باید انتقاد کنیم. ما از مردم "فاولا،" حومه، اقلیت ها فاصله گرفته ایم.

لولا، توانست یک ائتلاف دولتی بسیار گسترده را تشکیل بدهد و اکنون ادامه ریاست جمهوری اش به این بستگی دارد که چگونه عمل کند!

 . Au Brésil, la gauche réclame un coup de balai démocratique | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 868  - 12 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت