راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با انقلاب 57

همه بودند، اما همه  نماندند!

  

نه حکومت می خواهند مردم رویدادهای پیش و سالهای نخست پس ازانقلاب را بدانند و نه اپوزیسیون حکومت. همین است که تقریبا نسل پس از انقلاب بکلی از رویدادهای پیش و پس از انقلاب بی اطلاع است و اگر اظهار نظری درباره آن سالها می کند، بسیار تخیلی و اغلب کودکانه است. به پیام های زیر این عکس در سایت بی بی سی که لینک آن را در پایان مطلب منتشر کرده ایم مراجعه کنید تا به عمق بی اطلاعاتی فاجعه بار پیام نویسان پی ببرید.

 در این میان، رسانه های پر بیننده خارجی نظیر بی بی سی و ایران اینترنشنال نیز مایل نیستند واقعیات را به مردم ایران بگویند. از جمله، اخیرا بی بی سی یک عکس از آیت الله خمینی در دورانی که وی در فرانسه مقیم بود منتشر کرده است. بهانه انتشار این عکس آنست که به قالب این عکس در نوفل لوشاتو که محل اقامت آقای خمینی بود حمله کرده و آن را شکسته اند. دریغ از یک جمله درباره کسانی که در این عکس هستند، این درحالی است که اتفاقا شرح حضور این افراد در کنار خمینی بسیار با اهمیت تر و تاریخی تر از شکستن قاب عکس از سوی ماجراجویان در فرانسه است. چرا مهم است؟ به دو دلیل:

1- آقای خمینی تا قبل از بازگشت به ایران و حتی در ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی نظر مثبتی به ملیون و نهضت آزادی ایران داشت و حتی دولت موقت را به آنها سپرد. این که بعدها چه حوادثی روی داد و چه کسانی نقش آفرین جدائی خمینی از نهضت آزادی و ملیون داشتند خود یکی از فصول مهم انقلاب 57 است.

2- نکته مهم دیگر آنست که همه رهبران احزاب ایران، در دورانی که آیت الله خمینی در فرانسه مستقر بود، به دیدار او رفته و با وی بیعت کردند. گرچه پس از او با به کج راهه افتادن جمهوری اسلامی یا دراین باره سکوت کردند و یا آن را حاشا!

حالا بخوانید که دراین عکس چه کسانی پشت آقای خمینی به نماز ایستاده اند:

شاه حسینی (اولین نفر سمت راست عکس) از ملیون معروف که در ابتدای انقلاب رئیس سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی شد، نفر بعدی آیت الله موسوی زنجانی است که پل پیوند ملیون و نهضت آزادی در سالهای پیش از انقلاب بود و در سالهای پیش از کودتای 28 مرداد نیز فعالیت سیاسی – مذهبی داشت. یک مصاحبه تاریخی درباره گروه نفوذی وابسته به انگلستان بنام "بدامن" و تهیه شبنامه هائی با خودکار قرمز بنام حزب توده ایران دارد و به نکاتی اشاره می کند که بعدها آیت الله طالقانی نیز در نماز جمعه های پس از انقلاب آن را مطرح کرد. نفر سوم که کراوات دارد را نشناختیم و امیدواریم خوانندگان راه توده ما را دراین زمینه یاری کنند. نفر آخر ادیب برومند از رهبران جبهه ملی و نهضت ازادی است.

https://z-upload.facebook.com/bbcpersian/posts/10160620621087713

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 868  - 12 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت