راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکای لاتین

در انتظار

جهان چند قطبی!

اومانیته – ترجمه جعفر پویا

  

"لولا" رئیس جمهور برزیل خواستار رفع محاصره اقتصادی علیه کوبا شد. او پیش از اجلاس نمایندگان جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) این  خواست را مطرح کرد و بر حق تعیین سرنوشت کوبایی ها تاکید کرد.

این اولین گام کشورهای مترقی امریکای لاتین برای خارج کردن جزیره بزرگ کوبا از محاصره اقتصادی است. قبل از افتتاح اجلاس سران کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب (سلاک) در بوئنوس آیرس (آرژانتین)، در 23 ژانویه، رئیس جمهور برزیل، صراحتا نقشی را که قصد دارد در سیاست خارجی ایفا کند را اعلام کرد.  لولا در دیدار دوجانبه با "آلبرتو فرناندز"، رئیس جمهور آرژانتین، طولانی ترین محاصره اقتصادی، تجاری و مالی تاریخ توسط ایالات متحده علیه کوبا را محکوم کرد. وی گفت: "امیدوارم کوبا بزودی به روند عادی بازگردد و محاصره ای که بیش از شصت سال بدون هیچ دلیلی علیه آن ادامه دارد، پایان یابد."

در 10 فوریه، لولا قرار است به واشنگتن سفر و با همتای خود "جو بایدن" دیدار کند. رئیس جمهور برزیل همچنین بر حق مردم برای تعیین سرنوشت و تصمیم گیری مستقل در مورد رژیم سیاسی خود، فارغ از هرگونه نفوذ خارجی، تاکید کرد. کوبائی‌ها نمی‌خواهند مدل برزیلی را بازسازی کنند، نمی‌خواهند مدل آمریکایی را تقلید کنند، بلکه می‌خواهند مدل خودشان را بسازند. این مربوط به کیست؟

لولا از کشورهای عضو "سلاک" خواست که با کوبا مانند ونزوئلا، «با دقت بیشتری» رفتار کند و به آن کمک کنند تا بر "مشکلات" غلبه کند.

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا نیز که در آرژانتین حضور داشت، سلاک را به عنوان یک مکانیسم اتحاد ضروری توصیف کرد و گفت که ما وظیفه و فرصتی برای احیای آن داریم و این «وحدت در تنوع» است.

محاصره اقتصادی تجاری و مالی کوبا در سال 2019 توسط رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ افزایش یافت، در طول بحران کووید نیز تحریم ها تشدید شد و از زمانی که جو بایدن، کوبا را به فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه کرد، این تحریم ها نیز قطعی شد. 243 اقدام قهرامیز یکجانبه از پاییز گذشته توسط ایالات متحده ، همانند سی سال گذشته، علیه کوبا اجرا شده که توسط 185 کشور در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد محکوم شد. این جنگ سرد امریکا علیه کوبا بر همه بخش‌های اقتصاد، از جمله توریسم  بسیار تاثیر گذاشت. بحران انرژی، پیامد جنگ در اوکراین، وضعیت را بدتر کرده است. به گفته دولت کوبا، تولید ناخالص داخلی بدون محاصره می توانست 8 درصد افزایش یابد. محاصره کوبا همه کشورهای منطقه را به دلیل ماهیت فراسرزمینی تحریم ها از تجارت با کوبا محروم کرد و در روابط با و سازمان های بین المللی تأثیر گذاشت .

اکنون همه امید آنست که نظم سیاسی جدید "جهان چند قطبی" زمینه لغو تحریم های کوبا را ممکن سازد!

 

. Celac. Lula demande la levée du blocus contre Cuba | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 868  - 12 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت