راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تظاهرات بزرگ
صلح در برلین
گزارش: عسگر داوودی

 
در هوای سرد 25 ماه فوریه و زیر باران و بارش پراکنده برف، نزدیک به 50 هزار نفر با شعارهای: صلح هم اکنون، وزیر خارجه باید استعفا بدهد، آمریکا برگرد به خانه ات، به فراخوان «سارا واگن گنشت» فعال سیاسی چپگرای آلمان، «الیزا شواتزر» فعال فمینیست، «اسکار لافونتن» فعال سیاسی چپ، «اریش واد» ژنرال سابق ارتش آلمان و مشاور نظامی «آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان در دروازه براندنبورگ برلین گرد آمدند.
پیشتر بیش از یکصد هزار تن در یک کمپین (مطالباتی) اینترنتی از «مانیفست جنبش صلح» اعلام شده توسط واگن کنشت و الیزا شواترز اعلام حمایت کرده بودند.
این تجمع درحالی برگزار شد که پلیس از چند ساعت پیش از تجمع بسیاری از راههای ارتباطی را بسته بود. پلیس پس از مسدود کردن مسیر مستقیم و اصلی، مردم را به خیابان های فرعی اطراف محل اصلی تجمع هدایت می کرد! در مقابل این پرسش از یک افسر پلیس که چرا مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده اید، او پاسخ داد: جمعیت بیش از حد معمول در محل برگزاری جمع شده اند!
ایستگاه مترو تازه تاسیس شماره 5 برلین که از دروازه براندنبورگ (محل تجمع) عبور می کند، نیز تعطیل اعلام شده بود و قطار مربوطه بدون توقف، از این ایستگاه عبور می کرد. درارتباط با همین محدودیت ها روزنامه یونگه ولت به طعنه نوشت: «رفتار اختصاصی پلیس برلین در این تظاهرات ضد جنگ در جمهوری فدرال آلمان بی نظیر بود!»، «به نظر می رسید پلیس برلین به حضور گسترده به این تجمع توجه ویژه ای داشته است»
تجمع روز شنبه 25 فوریه یادآور جنبش صلح دهه 1980 ظاهر بود. به غیر از پرچم های گاه به گاه حزب چپ، هیچ پرچم حزبی دیده نمی شد، بلکه همه نمادهای نشان از طرفداری از «جنبش صلح» داشتند. اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان بدون پرچم یا پوستر آمده بودند. «سارا واگن کنشت» هنگام سخنرانی درواکنش به تشویق حاضران با صدای بلند گفت: جنگ طلب ها اکنون می توانند ببینید «ما چه تعداد هستیم» اما بدانند که این «هنوز شروع سازماندهی ما برای دستیابی به صلح است کشور در نهایت دوباره به یک جنبش صلح طلبی نیرومند نیاز دارد.»
اریش واد ژنرال سابق ارتش آلمان و مشاور نظامی آنگلا مرکل صدراعظم سابق از حزب (CDU) نیز در سخنرانی خود خواستار پایان خطابه های جنگی در آلمان، پایان تشدید نظامیگری و آغاز مذاکرات صلح شد.

صدر اعظم آلمان «اولاف شولز» از حزب سوسیال دمکرات دو روز قبل از برگزاری تظاهرات برلین طی بحثی که در کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان در رابطه با انتشار «مانیفست جنبش صلح» برگزار شد، گفت: «موافق دعوت به تظاهرات مورد نظر نیستم زیرا «در وهله اول باید عینیت مذاکره برای چشم انداز صلح فراهم باشد.»
صدراعظم آلمان در این گفتگو همچنین اعلام کرد که «در آینده ای نزدیک» با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلفنی گفتگو خواهد کرد.
این اولین بار بود که صدراعظم آلمان علناً در مورد «مانیفست صلح» که پیش از این حدود625 هزار تن در عرض دو هفته (تا ظهر جمعه 24 فوریه) آن را امضا کرده بودند، اظهار نظر کرد.
یک روز پس از اظهارات نسبتا ملایم اولاف شولتز در تلویزیون و اعلام وعده گفتگو با پوتین، وزیر امور خارجه جنگ طلب آلمان «آنالنا بائربوک» از حزب سبزها در یک گفتگوی اینترنتی مدعی شد:
تقاضای طرفداران جنبش صلح برای متوقف کردن تحویل سلاح به اوکراین «درخواست صلح نیست، بلکه تسلیم شدن به روسیه است،»!

آدرس اینترنتی مراجعه برای اعلام حمایت از جنبش قیام برای صلح:
https://www.change.org/p/manifest-f%C3%BCr-frieden

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 10 اسفند  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت