راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتشار طرح صلح

12 ماده ای چین

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

چین یک طرح 12 ماده ای برای جنگ اوکراین و صلح جهانی ارائه داده است. روزنامه اومانیته این طرح را منتشر کرده و آن را  یک سند دیپلماتیک که ممکن است نقطه عطفی در تحولات جهانی باشد ارزیابی کرده  است. این شرح به شرح زیر است:

 

1- قوانین بین المللی شناخته شده جهانی، از جمله اهداف و اصول منشور ملل متحد باید بشدت رعایت شود. باید از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها بطور موثر دفاع کرد. همه کشورها، بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف، غنی یا فقیر، اعضای برابر جامعه بین المللی هستند. همه طرف ها باید به طور مشترک از هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل حمایت و از انصاف و عدالت بین المللی حمایت کنند. اجرای برابر و یکسان قوانین بین المللی باید تشویق شود و استانداردهای دوگانه باید رد شوند.

2- برای خاتمه دادن به ذهنیت جنگ سرد، امنیت یک کشورنباید به زیان سایر کشورها باشد. امنیت یک منطقه نباید با تقویت یا گسترش بلوک های نظامی بدست آید. منافع و نگرانی های امنیتی مشروع همه کشورها باید جدی و به درستی مورد توجه قرار گیرد. هیچ راه حل ساده ای برای یک سوال پیچیده وجود ندارد. همه طرف‌ها باید با پیروی از چشم‌انداز امنیت مشترک و جامع، همکاری پایدار همراه با صلح و ثبات بلندمدت جهان، سهیم باشند. همه طرف ها باید با جستجوی امنیت خود به هزینه دیگران مخالفت کنند، از رویارویی بلوک ها جلوگیری کنند و برای صلح و ثبات در قاره اوراسیا با یکدیگر همکاری کنند.

3- جنگ به نفع کسی نیست. همه طرف ها باید منطقی باقی بمانند و خویشتنداری کنند، از شعله ور شدن آتش و تشدید تنش ها اجتناب کنند و از تشدید بیشتر یا خارج شدن از کنترل بحران جلوگیری کنند. همه طرف‌ها باید به روسیه و اوکراین کمک کنند تا در یک راستا کار کنند و گفت‌وگوهای مستقیم را در اسرع وقت از سر بگیرند تا بتدریج تنش ها کاهش یابد و در نهایت یک آتش‌بس جامع بدست آید.

4- از سرگیری مذاکرات صلح و مذاکره تنها راه حل مناسب برای بحران اوکراین است. همه تلاش ها برای حل مسالمت آمیز بحران باید تشویق و حمایت شوند. جامعه بین‌الملل باید به رویکرد صحیح ترویج گفتگوهای صلح، کمک به طرف‌های درگیر برای باز کردن راه حل سیاسی در اسرع وقت و ایجاد شرایط و بسترهای لازم برای از سرگیری مذاکرات متعهد بمانند. چین به ایفای نقش سازنده در این زمینه ادامه خواهد داد.

5- همه اقداماتی که احتمال دارد بحران انسانی را کاهش دهد باید تشویق و حمایت شود. عملیات بشردوستانه باید اصول بی طرفی را رعایت کند و مسائل بشردوستانه نباید سیاسی شود. امنیت غیرنظامیان باید به طور موثر محافظت شود و کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری ایجاد شود. تلاش برای افزایش کمک های بشردوستانه در مناطق مربوطه، بهبود شرایط بشردوستانه و اطمینان از دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع، به منظور جلوگیری از بحران انسانی در مقیاس بزرگتر، مورد نیاز است. سازمان ملل باید برای ایفای نقش هماهنگ کننده در ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق درگیری حمایت شود.

6- طرف های درگیر باید بشدت از قوانین بشردوستانه بین المللی پیروی کنند. از حمله به غیرنظامیان یا تأسیسات غیرنظامی خودداری کنند، از زنان، کودکان و سایر قربانیان درگیری محافظت کنند و به حقوق بشر اسیران جنگی احترام بگذارند. چین از تبادل اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین حمایت می کند و از همه طرف ها می خواهد که شرایط مطلوب تری برای این منظور ایجاد کنند.

7- چین با حملات مسلحانه به نیروگاه‌های هسته‌ای یا سایر تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز مخالف است و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ایمنی هسته‌ای (CSN) پایبند باشند و قاطعانه از حوادث هسته‌ای با منشأ انسانی اجتناب کنند. چین از آژانس بین المللی انرژی اتمی (AIEA) حمایت می کند که نقش سازنده ای در ارتقای ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای صلح آمیز ایفا می کند.

8- نباید از سلاح های هسته ای استفاده کرد و نباید جنگ های هسته ای به راه انداخت. باید با استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای مبارزه کرد. باید از گسترش سلاح های هسته ای جلوگیری کرد و از بحران هسته ای جلوگیری کرد. چین با تحقیق، توسعه و استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی توسط هر کشوری تحت هر شرایطی مخالف است.

9- همه طرف ها باید از ابتکار غلات دریای سیاه را که توسط روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شده ، به صورت جامع و موثر و به صورت متعادل حمایت کنند و به سازمان ملل کمک کنند تا نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. طرح پیشنهادی چین برای همکاری امنیت غذایی جهانی راه حلی قابل اجرا برای بحران جهانی غذا ارائه می دهد.

10 - تحریم های یکجانبه و فشار حداکثری نمی تواند مشکلی را حل کند. آنها فقط مشکلات جدیدی ایجاد می کنند. چین مخالف تحریم های یکجانبه ای است که شورای امنیت سازمان ملل آن را مجاز ندانسته است. کشورهای مربوطه باید از سوء استفاده از تحریم‌های یکجانبه و «صلاحیت بازوی بلند» علیه سایر کشورها دست بردارند تا به سهم خود در تنش زدایی از بحران اوکراین و ایجاد شرایطی برای کشورهای در حال توسعه برای توسعه اقتصاد و بهبود زندگی مردم خود، عمل کنند

11- همه کشورها باید با جدیت از نظام اقتصادی موجود جهانی حمایت کنند و با استفاده از اقتصاد جهانی بعنوان ابزار یا سلاح برای اهداف سیاسی مخالفت کنند. تلاش‌های مشترک برای کاهش پیامدهای بحران و جلوگیری از اختلال در همکاری‌های بین‌المللی در زمینه انرژی، مالی، تجارت مواد غذایی و حمل‌ونقل و به خطر انداختن بهبود اقتصاد جهانی مورد نیاز است.

12- جامعه بین المللی باید اقداماتی را برای حمایت از بازسازی پس از جنگ در مناطق درگیری انجام دهد. چین آماده ارائه کمک و ایفای نقش سازنده در این تلاش است.

".Ukraine. Le plan de paix avancé par Pékin en 12 points | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 10 اسفند  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت