راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شکست ارتش اوکراین

در شهر استراتژیک باخموت

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- بهمن دوستدار

 

 

 روزنامه " Katimerini" که نزدیک به حزب حاکم یونان است نوشت:

ناتو در حال انتقال نیرو به مولداوی از طریق پایگاه های نظامی ایالات متحده در بندر الکساندروپلیس یونان است.

پیش از آن، ناتالیا گومنیوک، دبیر مطبوعاتی نیروهای دفاعی جنوب اوکراین هم گفته بود که نیروهای ما در سراسر مرز "ترانس نیستریا" در مولداوی متمرکز شده اند.

چنین اخباری در مورد ایجاد گروه های رزمی توسط کی یف در مرز با مولداوی از منابع دیگر هم دریافت می شود. رئیس جنبش "ما با روسیه هستیم" بنام ولادیمیر روگوف نیز اخباری را که به گفته وی از منابع موثق دریافت شده منتشر کرد. بموجب این اخبار اوکراین یک گردان مهندسی از نیروهای مسلح خود را در 27 فوریه به شهرک کوچورگان در مرز «مولداوی - پریدنستروی» گسیل داشته است.

هفته گذشته، وزارت دفاع روسیه هشدار داد که اوکراین در حال تدارک یک تحریک مسلحانه علیه ترانس نیستریا است. به گفته این وزارتخانه، کیف در نظر دارد از واحدهای نیروهای مسلح اوکراین، از جمله شبه نظامیان نازیست "آزوف" استفاده کند. معلوم می شود که نیروهای ناتو که از یونان منتقل میشوند برای پیوستن به این تحریکات آماده می‌شوند.

از طرف دیگر قابل توجه این است که در 27 فوریه، معاون وزیر دفاع ایالات متحده، به همراه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در تور مدیترانه شرقی خود وارد "الکساندروپلیس" شدند. معاون وزیر دفاع امریکا از مقر لشکر 12 و تأسیسات بندر الکساندروپلیس که از طریق آن تسلیحات آمریکایی به جنوب اروپا و اوکراین ارسال می شود، بازدید کرد و گفت که ناتو هنوز "نیروهای مستقر" خود را در مولداوی ندارد، اما در کشور همسایه یعنی در رومانی "یک گروه رزمی چندملیتی مجهز" متشکل از حداقل 7000 نفر آماده واکنش سریع تحت فرماندهی «تریکان دولاگوت» فرانسوی حضور دارد.

در ادامه همین تحریکات مانور مشترک نظامی ناتو در رومانی و بلغارستان انجام شد.

همچنین "اورسولا فوندرلاین" رئیس کمیسیون اروپا در پارلمان اروپا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و "کاترینا ساکلاروپولو" رئیس جمهور یونان از کیشینوف پایتخت مولداوی بازدید کردند. از طرفی انتصاب رئیس سرویس مخفی سابق مولداوی "دورین رچان" نخست وزیر جدید مولداوی بجای پرداختن به مشکلات مردم این کشور که گرانی و تورم کمرشکن در صدر آنست و پاسخ به اعتراضات خیابانی مردم علیه همین گران های تمرکز خود را روی خروج نیروهای روسیه از "ترانس نیستریا" گذاشته است. در این منطقه که خود مختار نیز هست، از زمان فروپاشی اتحاد شوروی یک واحد نظامی 1500 نفره روسی مستقر است. از جانب دیگر زلنسکی در سریال سیاه نمایی های خود، مدعی حمله قریب الوقوع روسیه به مولداوی می شود. در صورتیکه روسیه به اینگونه تحریکات نیاز ندارد و سالها است که در حفظ آرامش این قسمت از مولداوی تلاش می کند.

این تحریکات از این جنبه نیز خطرناک است که انبارهای مهمات باقی مانده از شوروی در قلمرو آن، در روستای کلباسنا واقع است. اعتقاد بر این است که این بزرگترین زرادخانه سلاح در اروپا است. روستای کلباسنا در دو کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد. در زمان اتحاد جماهیر شوروی، ذخایر استراتژیک منطقه نظامی غربی در آنجا ذخیره می شد، اما بخش اصلی مهمات پس از خروج نیروهای شوروی از جمهوری دموکراتیک آلمان، چکسلواکی و مجارستان به اینجا آورده شد. در مجموع تا 42 هزار تن مهمات در انبارها ذخیره شده بود که بعداً برخی از آنها خارج شد. اکنون گلوله های توپخانه، بمب های هوایی از جمله FAB-500 و FAB-1000، حدود 100 تانک، 200 نفربر زرهی، خودروهای جنگی پیاده نظام، بیش از 30 هزار خودروی نظامی، حدود 200 سامانه موشکی ضد هوایی، موشک پرتاب چندگانه Grad وجود دارد. سیستم ها، 30 هزار مسلسل و مسلسل. این زرادخانه توسط گروه عملیاتی نیروهای روسی (OGRF) مستقر در پریدنسترووی و ارتش محلی محافظت می شود.

بر اساس برآوردها، انفجار احتمالی مهمات ذخیره شده در کلباسنا در صورت تحریک اوکراین را می توان با انفجار بمباران اتمی هیروشیما مقایسه کرد. برد کلی موج ضربه اولیه می تواند 40-50 کیلومتر یا بیشتر باشد.

به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین: «به طور طبیعی، وضعیت ترانسنیستریا موضوع مورد توجه ما و دلیلی جدی برای نگرانی ما است. اوضاع آشفته است و بدتر اینکه این تحریکات از بیرون و از طریق کشور های همسایه انجام میشود.

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 873  - 17 اسفند1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت