راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیدارهای پیاپی

رهبر چین، درحاشیه

اجلاس شانگهای

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 شی جین پینگ، رهبر چین و دبیرکل حزب کمونیست این کشور، پس از غیبت مرتبط با کووید 19  بار دیگر به عرصه بین المللی بازگشت. رئیس جمهور چین پس از اولین سفر به ازبکستان در ارتباط با   اجلاس همکاری شانگهای، سلسله دیدارهائی را با رهبران گروه موسوم به 20 در اندونزی داشت. او  8 دیدار دوجانبه را در حاشیه این اجلاس به صورت زنجیره ای برگزار کرد. قابل توجه ترین دیدار او با  جو بایدن، بود که  سه ساعت به طول انجامید. فرصتی برای هر یک از این دو برای ارسال پیام هائی برای پرهیز از تنش در عین رقابت استراتژیک اقتصادی.. بایدن در این دیدار اطمینان داد که "چین و ایالات متحده می توانند بر اختلافات خود غلبه کنند، از تبدیل رقابت به درگیری جلوگیری کنند" و برای همکاری در مورد چالش های بزرگ جهانی مانند وضعیت اضطراری آب و هوایی تلاش کنند. دیدار آن دو این پیام را به همراه داشت که روابط  امریکا و چین می تواند مورد تجدید نظر قرار گیرد.

در دیدار با "آنتونی آلبانیز،" نخست وزیر استرالیا که روابطش با چین شدید شده و کار به رقابت نظامی کشیده، شی جین پینگ بر اهمیت ارتباط صریح برای کاهش اختلافات تاکید کرد.

 رئیس‌جمهور چین در گفتگوی پرتنش ۱۶ نوامبر با "جاستین ترودو"، نخست‌وزیر کانادا، تاکید کرد که اعتماد تنها راه پیش رو است. بخشی از مذاکرات این دیدار پس از چند روز به مطبوعات راه یافت.

در دیدار جو بایدن و شی جین پینگ چین تمایل خود را برای تبدیل کردن چین به یک قدرت میانجی بزرگ در صحنه بین المللی در زمانی که متحد روس انها توسط غرب در اوکراین زیر فشار است بیان کرد. رئیس دولت چین در دیدار خود با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت که طرفدار آتش بس در اوکراین، پایان درگیریها و گفتگوست.

در چارچوب تصمیمات بیستمین کنگره حزب کمونیست چین  در اکتبر گذشته،  چین خود را کشوری در جستجوی ثبات در صحنه جهانی تعریف کرد. ثباتی که دومین قدرت جهانی برای راه اندازی مجدد جاده های ابریشم جدید به آن نیاز دارد. طرحی که بویژه پس از رویدادهای اوکراین متزلزل شده است. چین از زمان پیوستن به سازمان تجارت جهانی "او ام س" در سال 2001، فعالیت‌های همه جانبه خود را در همه نهادهای چند جانبه به کار گرفته است. در این راستا، شی جین پینگ با دیدار با روسای جمهور کشورهای چند قاره "سیریل رامافوزا"، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، "مکی سال" رئیس سنگالی، "یون سوک یول" از کره جنوبی، "پدرو سانچز" اسپانیایی و"آلبرتو فرناندز" آرژانتینی، از هیچ جنبه ای از استراتژی چند بعدی خود غافل نشد و بدین ترتیب نفوذ فزاینده چین را به نمایش گذاشت. این گفتگوها به طور نمادین شی جین پینگ را به یک رهبر مورد نیاز در صحنه خارجی تبدیل کرد. بویژه  تنوع پیشنهادات رهبری چین به رهبران  جهان  در نهایت به عنوان یک الگوی متقابل برای مقابله با دیپلماسی آمریکایی که حول شکاف های ایدئولوژیک به "اصطلاح دمکراتیک "سازماندهی شده است قرار گرفت . چین عزم خود را برای به چالش کشیدن دیپلماسی امریکا ونقش اصلی خود در اینده را به جهان نشان داد!

. Xi Jinping, le pari gagnant de la diplomatie | L'Humanité (humanite.fr

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 858  - 2 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت